arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۱۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۹ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۰

افزایش سرعت فرونشست زمین در تهران

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از افزایش فرونشست زمین در پایتخت خبر داد و در عین حال تاکید کرد که این پدیده تاثیر چندانی روی واحدهای مسکونی نخواهد داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از افزایش فرونشست زمین در پایتخت خبر داد و در عین حال تاکید کرد که این پدیده تاثیر چندانی روی واحدهای مسکونی نخواهد داشت.

رضا کرمی محمدی درباره فرونشست زمین در تهران و آخرین وضعیت آن گفت: با توجه به امکانات و تجهیزاتی که سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران خریداری و فراهم کرده است، در سال‌های اخیر توانستیم وضعیت فرونشست زمین را به شکل آنلاین ماهواره‌ای و جی‌پی‌اس رصد کنیم. این رصدهای انجام شده نیز نشان می‌دهد که این پدیده روبه گسترش است.

وی با تاکید بر اینکه نباید پدیده فرونشست زمین را با فروریزش اشتباه بگیریم، گفت: تصور برخی از افراد از فرونشست زمین آن چیزی است که به دلیل فروریزش رخ می‌دهد، در حالی که فروریزش ناشی از ریزش ناگهانی زمین و ایجاد حفره‌های بزرگ در دل زمین است که به مرور زمان در عمق زمین ایجاد شده و ناگهان با ریزش سطح نمایان می‌شود. مانند آنچه که چندین سال قبل در محله شهران تهران رخ داد. اما فرونشست نشست تدریجی در سطح زمین است که در مواردی نظیر خشکسالی و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و ... رخ می‌دهد.

کرمی محمدی با تاکید بر اینکه شهروندان نباید بابت فرونشست زمین ترس داشته یا دچار وحشت شوند، گفت: خطر فرونشست برای سازه‌های معمولی مانند ساختمان‌های مسکونی و ... بسیار کم است. این موضوع می‌تواند برای ساخت و سازهای بزرگ، پل‌ها، لوله‌های انتقال آب و ... مشکلاتی را ایجاد کند که در مورد پل‌ها نیز بررسی‌های لازم را انجام دادیم و متوجه شدیم که خطری پل‌ها را از نظر فرونشست تهدید نمی‌کند.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره مناطق متاثر از فرونشست زمین گفت: این پدیده بیشتر از سمت جنوب غرب تهران دیده شده و در مناطقی مانند ۲۲ در حال رشد است. اما باز هم تاکید می‌کنم که خطر آن برای سازه‌های معمولی کم است و شهروندان نباید نگران آن باشد.

وی با بیان اینکه فرونشست در جایی رخ می دهد که خاک نرم و دستی داشته باشد، گفت: خطر اصلی فرونشست این است که سفره های زیرزمینی از بین می رود و در نتیجه آن دسترسی ما به این سفره ها از بین می‌رود. این تفاق هم برای تهران و هم برای کشاورزی اطراف تهران فاجعه است.

کرمی محمدی درباره اینکه فرونشست بیشتر درکدام محلات تهران گزارش شده است، اظهارکرد: این موضوع در مناطق مختلف فرق دارد، اما نرخ آن در سال های اخیر زیاد شده است و در واقع از زمانی که دستگاه‌های رصد را نصب کردیم امکان اظهارنظر در این مورد وجود دارد و ما از وضعیت آن در سال‌های قبل به طور مستند خبر نداریم. براساس اطلاعات پنج تا ۱۰ سال اخیر این پدیده در حال افزایش است.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، فرونشست را نتیجه خشکسالی دانست و گفت: وقتی از آب زیرزمینی برداشت می شود، فرونشست افزایش پیدا می‌کند و متاسفانه قابل جبران هم نیست.

نظرات بینندگان