arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۱۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۲۱ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۰

تصرف نخستین مرکز ولایت افغانستان توسط طالبان؟ / لشکرگاه هلمند در آستانه سقوط

خبرگزاری آسوشیتدپرس در آخرین گزارش خود می‌گوید شبه‌نظامیان طالبان ۹ منطقه از ۱۰ منطقه شهر مرکزی ولایت هلمند افغانستان را به تصرف خود درآورده‌اند و لشکرگاه در آستانه سقوط قرار گرفته است.لشکرگاه اگر سقوط کند نقطه عطف مهمی در پیشروی‌های چند ماه اخیر طالبان خواهد بود. در صورت اشغال، این نخستین مرکز ولایتی خواهد بود که طی سالهای اخیر توسط نیروهای طالبان به اشغال در می آید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: خبرگزاری آسوشیتدپرس در آخرین گزارش خود می‌گوید شبه‌نظامیان طالبان ۹ منطقه از ۱۰ منطقه شهر مرکزی ولایت هلمند افغانستان را به تصرف خود درآورده‌اند و لشکرگاه در آستانه سقوط قرار گرفته است.

لشکرگاه اگر سقوط کند نقطه عطف مهمی در پیشروی‌های چند ماه اخیر طالبان خواهد بود. در صورت اشغال، این نخستین مرکز ولایتی خواهد بود که طی سالهای اخیر توسط نیروهای طالبان به اشغال در می آید.

ساکنان این شهر در تماس‌های تلفنی خود با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند طالبان بسیاری از افراد را در خانه‌ها محبوس کرده و بسیاری از شهروندان را نیز به قتل رسانده‌اند. این خبرگزاری همچنین به نقل از مردم و ساکنان محلی اعلام کرده نیروهای طالبان به صورت آشکارا در خیابان‌ها حاضر هستند و همه ولسوالی‌های لشکرگاه به جز یک منطقه، در کنترل ستیزه‌جویان این گروه قرار گرفته است.


همزمان، واحدهای نخبه کماندویی و نیروهای ویژه دولتی از کابل به این منطقه اعزام شده‌اند تا از در مقابل نیروهای طالبان قرار گیر ند.

مجید آخوند، نایب رئيس شورای ولایتی هلمند تایید کرده که طالبان ۹ منطقه لشگرگاه و همچنین ایستگاه رادیو و تلویزیون این شهر را به کنترل خود در آورده است.

آمادگی ارتش افغانستان برای بمباران هوایی مواضع طالبان
ژنرال سامی سادات، فرمانده نیروهای افغان در هلمند، در پیامی صوتی که روز سه‌شنبه با گروهی از خبرنگاران به اشتراک گذشته از ساکنان محله‌هایی که به کنترل طالبان در آمده است خواست تا هرچه سریعتر از این مناطق خارج شوند. هرچند وی روشن نکرده که چگونه این افراد می‌توانند در جریان درگیری‌های جاری این کار را انجام دهند. این پیام نشان می‌دهد که نیروهای دولتی برنامه دارند حملات هوایی بیشتری را علیه نیروهای طالبان در این منطقه اجرا کنند.

سادات در این پیام می‌گوید: «لطفا خانواده‌های خود را از خانه‌ها و محیط اطراف خارج کنید. ما طالبان را زنده نمی‌گذاریم. می‌دانم سخت است اما این کار را برای آینده شما انجام می‌دهیم. اگر برای چند روز آواره شدید، ما را ببخشید اما لطفا در اسرع وقت منطقه را تخلیه کنید.»


لشکرگاه یکی از سه مرکز ولایاتی است که توسط طالبان تحت محاصره قرار گرفته است. طالبان حملات خود را علیه نیروهای دولتی افزایش داده است و در ماه‌های اخیر ده‌ها ولسوالی در سراسر کشور و همچنین بسیاری از مناطق دور افتاده و روستایی و کم جمعیت تحت کنترل این گروه قرار گرفته است.

ناکامی نیروهای دولتی در جلوگیری از پیشروی‌های طالبان
نیروهای افغان که غالبا در این نبردها تسلیم شده‌اند و غالبا فاقد تدارکات هستند و به همین دلیل طالبان در هفته‌های اخیر توانسته به راحتی چندین گذرگاه مرزی استراتژیک همچون مرز با ایران، پاکستان و تاجیکستان را به کنترل خود در آورد.

اخیرا طالبان تمرکز خود را بر مراکز استانها معطوف کرده چرا که خروج نیروهای ایالات متحده و ناتو تقریبا به میزان ۹۵ درصد کامل شده و انتظار می‌رود آخرین سرباز آمریکایی و ناتو روز ۳۱ اوت از افغانستان خارج شود.

دو ولایت دیگر تحت محاصره از سوی طالبان یعنی قندهار و همچنین در غرب هرات هستند. اشرف غنی، رئيس جمهوری افغانستان روز دوشنبه خروج سریع نیروهای آمریکا و ناتو را عامل وخامت اوضاع امنیتی در کشور دانست. تحلیلگران می‌گویند فساد عمیق و آموزش ضعیف نیروهای افغان یکی دیگر از مشکلات عدیده‌ای است که به پیشروی نیروهای طالبان سرعت و شدت بخشیده است. در حال حاضر تنها واحدهای نخبه کماندویی در مقابل نیروهای طالبان مقاومت می‌کنند.

نیروی هوایی افغانستان با خروج آمریکا و ناتو به شدت ظعیف شده است. در هرات و در مرکز این استان به همین نام نیروهای افغان روز سه‌شنبه تلاش کردند تا بتوانند نیروهای طالبان را به عقب رانده و آنها را به حاشیه شهرها برانند. همچنین فرودگاه غیرنظامی این شهر بار دیگر بازگشایی شد.

سازمان ملل متحد بارها افزایش تلفات غیرنظامیان که در پی درگیری‌های وحشیانه از سوی طالبان رخ داده را محکوم کرده است. نمایندگی سازمان ملل روز سه‌شنبه در توییتی خواستار پایان سریع جنگ در مناطق پرجمعیت شهری شد. به گفته سازمان ملل متحد در سه روز گذشته ۱۰ غیرنظامی در لشکرگاه کشته و ۸۵ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. در جنوب قندهار دست‌کم ۵ غیر نظامی جان باخته و ۴۲ نفر دیگر هم زخمی شده‌اند.

ایالات متحده و بریتانیا هم از شدت‌گیری خشونت‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند. نماینده اتحادیه اروپا در افغانستان هم در گفتگویی تاکید کرده که هیچ نشانه روشنی مبنی بر ایجاد تغییر در رویکردهای طالبان دیده نمی‌شود.

با این حال خروج نیروهای آمریکایی و ناتو، تصویر تاریکی را پیش‌روی مردم کشور جنگ زده افغانستان قرار داده است و مشخص نیست با قدرت‌گیری روزافزون طالبان چه سرنوشتی در انتظار مردم این کشور خواهد بود.

نظرات بینندگان