arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۱۲۴۷
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۲ مرداد ۱۳۷۷

خاطرات آیت الله هاشمی: در اظهار نظرهاى داخلى و خارجى از تكرارى بودن و نداشتن نكته جديد در اظهارات آقاى خاتمى، در ساماندهى اقتصادى مى‌گويند و از پيش هم معلوم بود؛ بى‌جهت با اعلان‌هاى مكرر قبلى، ايجاد توقع كردند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

در اظهار نظرهاى داخلى و خارجى از تكرارى بودن و نداشتن نكته جديد در اظهارات آقاى خاتمى، در ساماندهى اقتصادى مى‌گويند و از پيش هم معلوم بود؛ بى‌جهت با اعلان‌هاى مكرر قبلى، ايجاد توقع كردند.

بعد از نماز صبح و خواندن‌گزارش‌ها، براى بازديد تله‌كابين و كوه‌نوردى، به دره ولنجك رفتيم. آقايان [محمدرضا یزدانی] خرم، [معاون مراکز تفریحی و سیاحتی بنیاد مستضعفان و جانبازان] و ملايرى، [رییس تله‌کابین توچال] منتظرمان بودند. سوار ماشين من شدند و در مسير تا قله كوه توضيحات دادند. از ايستگاه یک - كه معمولاً مردم سوار مى‌شوند- تا آخر را ديديم. جاده خاكى تا قله كوه ساخته شده. در ايستگاه پنجم، از تأسيسات پياده شديم و از رستوران جالب آن بازديدكرديم. در مسير به‌كوه‌نوردان زيادى برخوردكرديم؛ زن و مرد. سپس از چشمه پُرآب بازديد كرديم؛ مى‌خواهند آب را به ايستگاه و مسير جاده، براى درختكارى منتقل كنند. گفتند هشت اينچ آب دارد، ولى فعلاً دو سه اينج بيشتر نداشت.

كوهنوردى كرديم و سپس به ايستگاه هفت رفتيم كه فعلاً فعال نيست. كنار قله توچال است و مى‌تواند بهترين پيست اسكى را داشته باشد كه از طرف شمال تا شهرستانك امتداد دارد. به محل رستوران زيباي نيمه‌ساخته‌اي رفتيم‌كه در پايين هست. خطوط تله‌سيژ كه براى پيست ساخته‌اند، ديديم. رستوران‌ها را با چوب‌هاى قوي كه قبل از انقلاب از فنلاند آورده‌اند، ساخته‌اند.

كل تأسيسات را آقاى [سپهبد نادر] باتمانقليچ، [رییس ستاد ارتش شاهنشاهی]  ايجاد كرده و قبل از انقلاب به بهره‌بردارى رسيده. مصادره شده و در اختيار بنياد [مستضعفان و] جانبازان است. مدتى تعطيل بوده و اكنون تا ايستگاه پنج فعال شده و مى‌خواهند ايستگاه هفت را هم فعال كنند. يكى از افراد مطلع، به نام آقاى عابدينى‌كه از ابتدا آنجا بوده، توضيحات كافي داد. مى‌گويند، براى تكميل، يك ميليارد تومان نياز است؛ وام مى‌خواهند.

با ماشين، به رأس قله توچال رفتيم. گفتند، اولين بار است كه اتومبيل به اينجا آمده. سه پناهگاه كوچك دارد؛ يكى جديد و ديگرى قديمى كه قديمى با سنگ و سيمان و جديدى با فلز ساخته شده است. از آنجا دره‌هاى آهار، شهرستانك، دربند و ولنجك و... پيداست. اطراف قله برف بود، ولى در رأس قله، ارتقاع 3980 متر برف نبود. گفتند، در رأس برف جمع نمى‌شود، چون باد برف‌ها را پراكنده مى‌كند. صبحانه را سر قله خورديم. در مراجعت از ايستگاه پنج تا شهر، با تله‌كابين آمديم.

كارها را به خانه آوردند. بخشى از وقت صرف مطالعه مطالبى شد كه يكى از بستگان براى خاندان حاج هاشم – جدمان- تهيه كرده است. عصر از استخر استفاده كردم. عصر و شب، رعد و برق و باران خوبى داشتيم. چند روز گذشته، باران وسيعى در جاهاى زيادى از ايران و جهان داشته‌ايم. در ماسوله و خلخال و گاليكش، تلفات و خرابى‌ها زياد بوده است و معمولاً در اين فصل چنين وضعى نبوده؛ گويا معلول پديده ال‌نینو است.

نظرات بینندگان