arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۱۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۰ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۰

کاخ سفید در واکنش به حادثه برای چند نفتکش در سواحل امارات: گزارش‌های اولیه، بسیار نگران‌کننده هستند / با لندن و سایر شریکانمان تماس نزدیک داریم

سخنگوی کاخ سفید با اشاره به بروز حوادث امنیتی برای نفت‌کش‌ها گفت: «اول بگویم که ما این موقعیتی که در جریان است را تحت نظر داریم و با لندن و سایر شریکانمان تماس نزدیک داریم. گزارش‌های اولیه، بسیار نگران‌کننده هستند.»ساکی گفت: «پیش‌بینی ما این نیست که این کار [بازگشت به برجام] تمامی نگرانی‌هایی که ما درباره رفتارهای آنها داریم را حل خواهد کرد ولی معتقدیم که داشتن نظارت بیشتر بر ظرفیت‌ها و قابلیت‌های هسته‌ای آنها در راستای منافع ملی ما و منافع ملی بسیاری از شریکان ما خواهد بود.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «جنیفر ساکی»، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری شامگاه سه‌شنبه (۳ آگوست) بار دیگر ابراز امیدواری کرده که آمریکا بتواند از بازگشت به برجام برای پرداختن به سایر حوزه‌های اختلاف با جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.

جنیفر ساکی در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره گزارش‌های شب گذشته در خصوص بروز حادثه برای چند نفتکش در نزدیکی سواحل امارات تصریح کرد که آمریکا امیدوار است از بازگشت به برجام به عنوان مبنایی برای پرداختن به سایر موضوعات استفاده کند.

سخنگوی کاخ سفید با اشاره به بروز حوادث امنیتی برای نفت‌کش‌ها گفت: «اول بگویم که ما این موقعیتی که در جریان است را تحت نظر داریم و با لندن و سایر شریکانمان تماس نزدیک داریم. گزارش‌های اولیه، بسیار نگران‌کننده هستند.»

رسانه‌های بین‌اللملی روز گذشته در عملیاتی شبیه به جنگ روانی مدعی شدند سکان هدایت چهار فروند کشتی در نزدیکی سواحل امارات از کنترل خارج شده و نیروهای مسلح، یک کشتی را توقیف کرده و در حال هدایت آن به سمت ایران هستند.

آژانس دریانوردی انگلیس ابتدا اعلام کرد که یک عملیات کشتی‌ربایی اتفاق افتاده اما ساعاتی بعدتر اعلام کرد که عملیات به اتمام رسیده و کشتی‌ها رها شده‌اند.

جنیفر ساکی در نشست خبری شامگاه سه‌شنبه در پاسخ به این سوال که آیا دولت آمریکا گمان می‌کند می‌تواند با دولت «ابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهور منتخب ایران همکاری کند یا خیر، گفت: «درباره این سوال که آیا می‌توانیم [با دولت جدید ایران] همکاری کنیم، دیدگاه ما همان‌طور که دیروز هم گفتم این است که تک تک چالش‌ها و تهدیدهایی که از طرف ایران با آنها مواجه هستیم، در صورت وجود یک برنامه هسته‌ای مهارنشده، جدی‌تر و خطرناک‌تر خواهد شد.»

او در ادامه تصریح کرد که آمریکا پیش‌بینی نمی‌کند که ورود به برجام، تمامی پرونده‌های اختلاف با ایران را حل و فصل خواهد کرد.

ساکی گفت: «پیش‌بینی ما این نیست که این کار [بازگشت به برجام] تمامی نگرانی‌هایی که ما درباره رفتارهای آنها داریم را حل خواهد کرد ولی معتقدیم که داشتن نظارت بیشتر بر ظرفیت‌ها و قابلیت‌های هسته‌ای آنها در راستای منافع ملی ما و منافع ملی بسیاری از شریکان ما خواهد بود.»

وی در ادامه اضافه کرد که امیدوار است آمریکا بتواند از همین مسئله به عنوان مبنایی برای ورود به پرونده اختلافات در سایر موضوعات با ایران استفاده کند. 

جن ساکی گفت: «و مطمئناً ما امیدواریم که بتوانیم از همان نقطه [روی برجام] ساخت‌وساز انجام بدهیم. همان‌طور که می‌دانید ما کاملاً آماده بازگشت به وین برای ادامه دادن مذاکرات هستیم و امیدواریم که فرصتی برای این کار وجود داشته باشد.»

مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

در حال تکمیل...

نظرات بینندگان