arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۱۴۴۷
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۳ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۰

نخستین حمله هوایی اسرائیل به جنوب لبنان از ۲۰۰۶

یک روزنامه لبنانی نوشت، اسرائیل برای اولین بار پس از جنگ ۳۳ روزه از خطوط قرمز تعیین شده در جنوب لبنان عبور کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: یک روزنامه لبنانی نوشت، رژیم صهیونیستی برای اولین بار پس از جنگ ۳۳ روزه از خطوط قرمز تعیین شده در جنوب لبنان عبور کرد.

به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بامداد امروز (پنجشنبه) در اقدام امنیتی خطرناکی دو حمله هوایی به منطقه "الدمشقیه" در خارج از شهرک "المحمودیه" (ما بین شهرستان‌های جزین، مرجعیون و النبطیه) صورت دادند. این دو حمله یک منطقه غیرمسکونی را هدف قرار داد که به گفته رسانه‌های صهیونیستی محل شلیک موشک‌هایی است که روز چهارشنبه اطراف شهرک صهیونیست نشین "کریات شمونه" را هدف گرفتند.

آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی با تایید این حمله مدعی شد، حملات ارتش به لبنان ادامه دارد و در مقابله با "تلاش‌های تروریستی علیه اسرائیل" بیشتر خواهد شد.

الاخبار در گزارش خود نوشت: به رغم اینکه دشمن صهیونیستی حملات بامداد امروز را پاسخی به راکت‌های دیروز عنوان کرد، اما تحلیلگران نزدیک به موسسه امنیتی در تل‌آویو گفته‌اند که این دو حمله پایگاه‌های حزب‌الله را هدف قرار نداده و صرفا پیام بوده است. اما این حمله عبور از خطوط قرمز تعیین شده در جنوب لبنان پس از پایان جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ به شمار می رود. این اولین بار از آن زمان بود که دشمن از جنگنده های خود برای حمله به خاک لبنان در عمق جنوب استفاده کرد، در حالیکه پیش از این، در پاسخ به شلیک راکت- چه به سمت مزارع شبعا یا شمال فلسطین- با بمباران توپخانه‌ای پاسخ می‌داد.

این روزنامه ادامه داد: مقاومت هنوز حرفی نزده است. "الاعلام الحربی" به انتشار خبر این دو حمله بسنده کرد. آخرین باری که دشمن از جنگنده‌های خود برای بمباران پایگاه‌های مقاومت استفاده کرد در فوریه ۲۰۱۴ بود. هنگامی که جنگنده‌های اسرائیلی یک پایگاه حزب‌الله را در مرزهای لبنان و سوریه هدف گرفت. با وجود اینکه حمله یک نقطه "مبهم" به لحاظ واقع شدن در خاک سوریه یا لبنان را هدف گرفت، اما حزب‌الله با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد، این حمله در خاک لبنان بود و مقاومت فورا عملیاتی را در مزارع شبعا انجام داد که در پاسخ به تلاش دشمن برای نقض قواعد درگیری آن را تدارک دیده بود.

الاخبار تأکید کرد: از سال ۲۰۰۶ مقاومت معادله بازدارندگی دشمن را تثبیت کرده و آن را از انجام هر تجاوزی به اراضی لبنان بازداشته است. اگر مشخص شود که دو حمله مذکور در چارچوب تلاش اسرائیل برای اخلال در توازن دقیق بازدارندگی باشد، دور از انتظار است که به این رژیم اجازه گذر از این معادله داده شود.

در همین راستا، یوسی یهوشع، تحلیلگر نظامی روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» درباره واکنش رژیم صهیونیستی به حمله گفت: این واکنش اهمیتی ندارد. زیرا گلوله‌ها در مناطق باز سقوط کردند و هدف آن "رسانه‌ای" است.

‌سایت اسرائیلی"واللا" نوشت، سرویس‌های امنیتی اسرائیل برآورد می‌کنند که گروه‌های فلسطینی مسئول شلیک موشک‌ها هستند و حزب‌الله آن را نادیده می‌گیرد.

این پایگاه اینترنتی افزود: تداوم روند شلیک راکت، دستگاه‌های امنیتی را ملزم می‌سازد تا این موضوع را بررسی کنند که آیا حزب‌الله مهره‌های بازی شطرنج را به حرکت درآورده است یا خیر.

واللا نوشت: وضعیت پیچیده است. سطح سیاسی (در اسرائیل) با بحران‌های سختی مواجه است و برای عدم کشیده شدن به درگیری داخلی در لبنان و مقابله با جامعه بین‌المللی تلاش می‌کند. همزمان چالش‌های سیاسی و امنیتی این رژیم را وادار می‌کند که با کشورهای غربی بر روی ایران متمرکز شوند.

نظرات بینندگان