arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۱۵۱۵
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۰ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۰

درگیری لفظی دو مقام آمریکایی درباره ایران / کروز: بایدن در قبال تهران مماشات کرده / شرمن: ما بر سر روش های رسیدن به اهدافمان درباره ایران اختلاف داریم

وندی شرمن قائم مقام و معاون وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به تد کروز نماینده تندرو جمهوریخواه سنای آمریکا در نشستی درباره ایران اظهار داشت ما اهداف یکسانی داریم اما بر سر روش های رسیدن به آن اختلاف داریم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: وندی شرمن قائم مقام و معاون وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به تد کروز نماینده تندرو جمهوریخواه سنای آمریکا در نشستی درباره ایران اظهار داشت ما اهداف یکسانی داریم اما بر سر روش های رسیدن به آن اختلاف داریم.

تد کروز نماینده تندروی جمهوریخواه سنای آمریکا، بحث های خود را با وندی شرمن در سنا در صفحه رسمی اش در اینستاگرام منتشر کرده که خطاب به او مدعی شده است جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در شش ماه گذشته در قبال ایران مماشات کرده و این رویکرد باعث افزایش درگیری‌ها و تشدید تنش‌ها می‌شود.

شرمن در پاسخ به این سناتور با تکرار اتهام پراکنی ها و ادعاهای ضدایرانی مقامات آمریکایی علیه برنامه هسته ای ایران و نفوذش در منطقه پاسخ داده است: شما و من به طور مداوم درباره بهترین روش‌ها برای حصول اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، توقف حمایت از تروریسم، توقف رفتارهای مخرب و تهدیدآفرینی‌ علیه متحدان و شرکای خود صحبت می‌کنیم.

معاون وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه ما اهداف یکسانی داریم، با تکرار ادعاهای همیشگی مقامات آمریکایی مدعی شد باید اطمینان حاصل کنیم مردم ما و متحدان و شرکای ما ایمن باشند، ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند و رفتارهای مخرب را متوقف می‌کند.

وی ادامه داد لذا در خصوص اهداف توافق داریم، اما بر سر روش‌های رسیدن به آن اختلاف داریم. با بعضی از مسائلی که مطرح کردید مخالف هستم.

شرمن درعین حال معترف شد معتقدم دولت بایدن، تحریم‌های حداکثری (علیه ایران) داشته است. ما به صورت مستمر نهادهای بیشتری را بر اساس اطلاعات مستندی که از آن نهادها در دست داریم به فهرست تحریم‌ها اضافه کرده‌ایم.

اظهارات این مقامات آمریکایی در حالی است که دولت دموکرات بایدن برغم گذشت بیش از شش ماه از روی کارآمدنش و وعده بازگشت به توافق هسته ای (برجام ) اما همچنان بر مواضع و حتی برخی سیاست های دولت قبل که خود آنها را اشتباه می داند، اصرار دارد بی آنکه بخواهد تبعات خروج یکجانبه و غیرقانونی کشورش را که در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ بپذیرد.

ایستادگی آمریکایی ها بر سر مواضع "عنادآمیز"شان در حالی است که راب (رابرت) مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز اخیرا در شبکه آمریکایی "‌ام اس ان بی سی" در پاسخ به این سوال که مسئولیت بر دوش ما است که ابتدا به توافق برگردیم چرا که این آمریکا بوده که از توافق خارج شده است؟ بار دیگر بر این واقعیت که "رویکرد سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ به نحو فلاکت‌باری شکست خورده و به منافع آمریکا لطمه زده است"، اعتراف کرد.

آمریکا که از پیشرفت های برنامه صلح آمیز هسته ای ایران نگران است و راب مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با ابراز نگرانی از این موضوع در مصاحبه با ام اس ان بی سی، آن را محصول سیاست شکست خورده فشار حداکثری علیه ایران دانست و مدعی شد امنیت آمریکا افزایش نیافته است.

سناتور تندرو جمهوریخواه خطاب به شرمن پرسیده است که آیا راهبرد دولت شما جواب داده است؟ الان حملات را متوقف یا تشدید کرده‌اند؟

شرمن در پاسخ مدعی شد که هیچ چیز مانع حملات آنها نشده است.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا در عین حال اعتراف کرد که ترور (سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی هم نتوانست باعث ایجاد بازدارندگی شود.

شرمن در پاسخ به سوال سناتور تندرو جمهوریخواه مبنی بر اینکه آیا بایدن به دلیل نداشتن مجوز نظامی از پاسخ به حملات علیه نیروهای آمریکایی خودداری کرده است یا خیر؟ خاطر نشان کرد که دولت بایدن دو بار به گروههای مقاومت در عراق حمله کرده است.

نظرات بینندگان