arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۱۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۷ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۱

رییسی: دولت نباید برای هیچ نیروی متخلف حاشیه امن ایجاد کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون اول قوه قضاییه گفت: دولت نباید برای هیچ نیروی متخلف حاشیه امن ایجاد کند و باید مدعی برخورد با فساد شود و مدیران دولتی در این مسیر مسوول هستند و باید از دستگ‌ها قضایی برای برخورد با متخلفین تشکر کنند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایلنا، حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی در مراسم تودیع و معارفه رییس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه افزود: آنچه ما از باید‌ها و نباید‌های قرآن و سیره پیامبر آموختیم این است که آرمان شهر دینی باید دارای حاکمیت خدا و اخلاق در رابط افراد باشد.

وی افزود: در این شهر آنچه که حکمرانی می‌کند با محور معنویت‏، عقلانیت، عدالت و اخلاق است.

رییسی خاطر نشان کرد: تفاوت آرمانشهری که غربی‌ها تعریف می‌کنند با آرمانشهر اسلامی این است که بر قرار دادهای اجتماعی استوار است و مبتنی بر باورهای توحیدی و عدالت نیست.

وی خاطر نشان کرد: امروز می‌بینیم که در سطح سیاستهای عالم همه منافع خود را در نظر می‌گیرند اما در اخلاق الهی این گونه نیست، اگر خداخواهی و دگر خواهی در پرتو احکام الهی را قبول داریم برای تحکیم موقعیت و جذب منافع بیشتر نیست.

معاون اول قوه قضاییه افزود: تضمین اجرای عدالت در جامعه سالم اجرای صحیح قانون است و اگر قانون نقض شود عدالت نقض شده است.

وی با اشاره به اینکه تمضمین اجرای قانون سلامت شهرواندان و دست اندرکاران اجرای قانون است تصریح کرد: به همین دلیل در نظام تربیتی اسلام تاکید بر اصالت فرد و جامعه شده است.

رییسی افزود: افراد جامعه باید برخوردار از اخلاق و رفتار اسلامی باشند و دستگاه قضایی رمز و تضمین کننده قانون و عدالت است.

وی خاطر نشان کرد: مجموعه‌ای که می‌خواهد خود تضمین کننده اجرای عدالت و انصاف در جامعه باشد باید اخلاق و فرهنگ خود کنترلی و توجه به خدا را در راس کارهای خود قرار دهد.

معاون اول قوه قضاییه گفت: گسترش احساس مسئولیت و حس اینکه همه ما در این دستگاه مسئولیت داریم باعث سالم ماندن دستگاه قضایی می‌شود.

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر در دستگاه قضایی باید به صورت مضاعف عمل شود و احساس مسئولیت در این امر رساله بسیار مهمی است.

رییسی تصریح کرد: کم کردن و نبودن شب نامه‌ها نبودن افترا و بدبینی راهش ایجاد امر به معروف و نهی از منکر است.

وی سومین نکته مهم در سلامت قوه قضایی را نهادهای نظارتی دانست و تصریح کرد: باید نسبت به دو اصل گذشته تاکید کرد و به مجموعه اعتماد کامل داشت اما کنترل و نظارت سلب کننده اعتماد نیست.

رییسی خاطر نشان کرد: جان، مال و ناموس مردم در گرو قضات است و قضاوت شغل ممتاز انبیای الهی است. سازوکار و تداوم اعتماد به اعضای مجموعه در قانون پیش بینی شده است.

وی افزود: سلامت مجموعه قوه قضاییه که می‌خواهد امنیت، کرامت و عدالت را در جامعه تضمین کند بسیار مهم است و افرادی که در بخشهای نظارتی فعالیت دارند باید بحث پیشگیری را در نظر بگیرند.

وی گفت: حفاظت و اطلاعات پیش گیری کننده از آسیبهایی است که مجموعه سالم را تهدید می‌کند و نباید گذاشت آسیب به دستگاه قضایی نزدیک شود.

معاون اول قوه قضاییه گفت: اگر به هر دلیلی نزدیکی این آسیب به مجموعه احساس شد به هشدارهای لازم کار کند که این اسیب به مجموعه صدمه‌ای وارد نکند.

وی افزود: مجموعه‌های نظارتی کمک مدیران هستند نباید اجازه داد که افراد پر مدعا به مجموعه نزدیک شوند که بنابر این لازمه‌اش اصلاح روشهای اسیب زا در مجموعه است.

رییسی در باره بحث حفاظت و اطلاعات در قوه قضاییه گفت: به عنوان مجموعه‌ای که مسوولیت حفظ سلامت دستگاه قضایی را بر عهدا دارد گامهای خوبی برداشته شده و باید از زحمات آقای جهانگیر که این مسوولیت را بر عهده داشتند تشکر کنیم.

وی گفت: این فرد توانست با اصلاح رفتار و ایجاد گامهایخوب از آسیب‌ها پیشگیری کند و با برخی از موارد نیز برخورد شده است.

معاون اول قوه قضاییه خاطر نشان کرد: آقای خطیب نیز چهره آشنایی هستند و به دلیل اینکه ماموریت ایشان موضوع دستگاه قضایی بوده، با لایحه‌های دستگاه قضایی ارتباط داشته‌اند.

وی افزود: رییس قوه قضاییه بهترین گزینه را برای جایگاه حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه انتخاب کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه آقای خطیب در دفتر رهبری اشتغال داشته‌اند گفت: کار به جایی رسید که برای پیوستن وی به مجموعه مشکلاتی برای رییس قوه قضاییه ایجاد شد و این امر به سهولت انجام نشد و حتی برخی از موارد را خود رییس قوه قضاییه پیگیری کرد.

معاون اول قوه قضاییه در پایان گفت: نیروهای که در قوه قضاییه فعال هستند ساده به دست نیامده‌اند و نیروهای زیادی هم نداریم پس عقل ایجاب می‌کند که این نیرو‌ها را بی‌جهت از دست ندهیم ضمن اینکه نباید اجازه داد این نیرو‌ها آسیب ببینند باید تلاش کرد که مجموعه پاک بماند.
نظرات بینندگان