امروزه همهچیز بر پایه تجزیهوتحلیل بازارهای مختلف است. داده، تمام آن چیزی است که میتوانیم بهعنوان یک کسبوکار به آن اعتماد کنیم. دادهها قدرت منحصربهفردی به بازاریابان دیجیتال میدهند چون از طریق آن میتوانند تصمیمات سرنوشتسازی برای سازمان خود بگیرند. شرکتهای بزرگ هر ساله بهدنبال طراحی و تدوین گزارشی از یک سال فعالیت خود در حوزههای مختلف هستند. دراینمیان یکتانت نیز با توجه به اینکه در حوزه بسیار وسیعی فعالیت دارد، توانسته گزارش سالانه 99 خود را در نشستخبری عصر روز یکشنبه سوم مرداد ۱۴۰۰ بهصورت مجازی در استودیو ویکست با حضور مهرههای اصلی خود و جمعی از خبرنگاران ارائه دهد. ماهیت اصلی این گزارش شامل بررسی رفتار کاربران وب است و اطلاعات کامل و جامعی را در اختیار کسبوکارها قرار داده و به آنها کمک میکند برای معرفی محصول خود بهترین بستر را انتخاب کنند. در این مقاله قصد داریم تا جنبههای گزارش سالانه یکتانت را با هم بررسی و تأثیر آن بر تصمیمگیری واحدهای دیجیتالمارکتینگ شرکتها را ببینیم.
چرا یکتانت را برای تبلیغات بر بستر وب انتخاب میکنید؟
خانواده یکتانت در یک سال گذشته رشد چشمگیری داشته و توانسته مجموعههای مختلفی را به خود اضافه کند که شامل نجوا (سرویس بازاریابی بازگشتی)، تریبون (پلتفرم انتشار رپورتاژ آگهی)، جریان (پلتفرم تبلیغات در شبکههای اجتماعی و اینفلوئنسر مارکتینگ)، هارمونی (آژانس دیجیتال مارکتینگ)، ادیوری (پلتفرم تبلیغات درون اپلیکیشن)، چاووش (شبکه همکاری در فروش)، یکلینک (ابزار تجمیع لینکها) و فرستادز (سرویس تبلیغات در گوگل) اشاره کرد. همه این خدمات در کنار یکدیگر یک پکیج کامل از تبلیغات در فضای آنلاین را در اختیار کسب و کارها قرار میدهند.
یکتانت با تیم ۲۳۶ نفره خود تلاش میکند تا با ارائه راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی و دیتا، در بازار دیجیتال ایران تحولی عظیم ایجاد کند و اطلاعات کاملی را از نحوه اجرا و تأثیر تبلیغات مختلف برای کسبوکارها ارائه دهد. یکی از مهمترین اهداف یکتانت در این حوزه، درآمدزایی منصفانه برای وبسایتهایی است که به نمایش تبلیغات کسبوکارهای مختلف وب فارسی میپردازند. بنابراین افراد با تمایل بیشتری بهدنبال همکاری با تبلیغدهندهها جهت نمایش تبلیغات آنلاین خواهند بود.
همین امر باعث اضافه شدن سایتهای نمایشدهنده تبلیغ به مجموعه یکتانت شده که تفاوت آن را میتوانید در ۱۳ میلیارد نمایشدهنده در سال ۹۸ و ۲۷ میلیارد نمایشدهنده در پایان سال ۹۹ ببینید.
گزیدهای از گزارش سالانه و تأثیر عوامل مختلف روی میزان نمایش آگهی
در پایان سال ۹۹، یکتانت با بیش از ۱۱۰۰ وبسایت نمایشدهندهی فعال همکاری داشته که همه آنها جزو مجموعههای بزرگ و نام آشنای فضای آنلاین هستند. تبلیغات همسان یکتانت در سال ۹۹ در بیش از ۱۱۰۰ وبسایت و تبلیغات بنری نیز در ۴۴۱ وبسایت به نمایش گذاشته شده است.
متوسط ماهانه تعداد کاربران موبایل و دسکتاپ در سال ۹۸ تنها 100 میلیون دستگاه بوده اما در سال ۹۹ یک رشد جهشی ۱۰ میلیونی را تجربه کرده و به ۱۱۰ میلیون دستگاه رسیده است. جالب است بدانید که در سال ۹۸ تنها ۷۴% از کاربران از موبایل برای جستجو در فضای آنلاین استفاده میکردند اما این عدد در سال ۹۹ به ۸۳% افزایش پیدا کرده است که خود نشاندهنده رابطه میان افزایش تعداد کاربران موبایل در سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸ است.
در سال ۹۸ تعداد تبلیغکنندههای یکتانت 15 هزار مجموعه بود اما در سال ۹۹ تعداد تبلیغکنندهها رشد چشمگیری داشته و به بیش از 33 هزار تبلیغکننده افزایش پیدا کرده است. رفتار کاربران در طی این مدت در مقایسه با سال ۹۸ مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده شده که کاربران دسکتاپ بیشتر در بین ساعت ۸ صبح تا ۲ بعد از ظهر و همزمان با ساعت کاری ادارات با دسکتاپ وبگردی میکنند. این در حالی است که ترافیک موبایل بین ساعت 20 تا 24 به بیشترین مقدار خود میرسد و ترافیک موبایل و دسکتاپ در ساعت ۴ تا ۶ صبح نیز به کمترین مقدار میرسد.
به غیر از ساعات روز، سایتهای تبلیغدهنده در طول روزهای هفته، ترافیک متفاوتی را تجربه کردهاند به این ترتیب که در روزهای وسط هفته یعنی سهشنبه و چهارشنبه، بیشترین میزان ترافیک و در روزهای آخر هفته یعنی پنجشنبه و جمعه کمترین میزان ترافیک تجربه شده است. از این میان ۵۲% کاربران موبایل، آقا و ۴8% آنها خانم هستند. جالب است بدانید که در ساعت ۱۰ و ۱۱ صبح خانمها حضور پُررنگتری در وب با دستگاه موبایل نسبت به آقایان دارند و در ساعت ۶ و ۷ صبح آقایان حضور پُررنگی در وب داشتهاند.
غیر از ساعات و روزهای پُرترافیک، موضوعاتی که بیشتر مورد توجه خانمها و آقایان بوده نیز مورد بررسی قرار گرفته است. بهعنوانمثال موضوعاتی که بیشترین حجم ترافیک بانوان را به خود اختصاص دادهاند شامل سرگرمی، سینما و اخبار کودک و نوجوان هستند. در حالیکه موضوعاتی که بیشترین حجم ترافیک آقایان را به خود اختصاص داده شامل موضوعات ورزشی، اقتصادی و مسکن و اخبار سیاسی و اجتماعی است.
بخش مهمی از فعالیت یکتانت جلوگیری از کسر هزینه اضافی از پنل تبلیغکنندههاست. بهاینترتیب که الگوریتمهایی نوشته شده تا بهصورت دائمی در حال بررسی سایتهای مختلف باشند و از کلیکهای مشکوک جلوگیری کرده و مانع از کسر هزینه از پنل تبلیغدهنده شوند.
اما فراموش نکنید که یکی از مهمترین بخشهای خدمات، پشتیبانی بهموقع است. متخصصان دیجیتالمارکتینگ یکتانت در سال ۹۹ بیش از ۷۵۰۰ ساعت مشاوره ارائه کردهاند و به بیش از ۱7000 سوال کسبوکارها پاسخ دادهاند.
کلیه اطلاعاتی که در این مطلب در اختیار شما قرار گرفت تنها بخش کوچکی از گزارش جامع یکتانت در سال 99 است. لذا کلیه کسبوکارهایی که قصد انجام تبلیغات در فضای آنلاین را دارند، لازم است این گزارش را بهصورت کامل مطالعه کنند تا بتوانند برای آینده تبلیغات در سازمان خود بهتر تصمیم بگیرند.