arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۲۸۸۱
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۳ مرداد ۱۳۷۷: علاءالدین بروجردى گزارش وضع افغانستان، اجازه رهبرى براى آمادگى نظامى و اقدام به تصرف هرات، در صورت وجود جريانى از خود افغانى‌ها، براى تحويل‌گرفتن را داد / گفت خرازی، وزير خارجه، در نامه‌اى به رهبرى با دخالت نظامى مخالفت‌كرده؛ نظر وزارت خارجه، اين است‌ كه‌ كم‌كم با طالبان بسازيم

خاطرات آیت الله هاشمی: آقاى [علاءالدین] بروجردى، [نماینده ویژه ایران در امور افغانستان] به منزل آمد و گزارش وضع افغانستان و جلسه با سران جبهه متحد، براى تعیین نحوه ادامه‌كار و اجازه رهبرى براى آمادگى نظامى و نيز اقدام به تصرف هرات، در صورت وجود جريانى از خود افغانى‌ها، براى تحويل‌گرفتن و حفظ ميراث را داد و از انتقاداتى‌كه در رسانه‌ها از ايشان مى‌شود، گله داشت و گفت، [آقای سیدکمال خرازی]، وزير امورخارجه، نامه‌اى به رهبرى نوشته و با دخالت نظامى مخالفت‌كرده و نظر وزارت امورخارجه، اين است‌كه‌كم‌كم با طالبان بسازيم.گفت، سردار ناصر، فرمانده قرارگاه انصار، جزو اُسرا در افغانستان است و لابد شناخته خواهد شد؛گرچه پاسپورت او نام ديگرى است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

در گزارش‌ها، محكوميت اقدام طالبان در ربودن كادر سياسى ايران در مزارشريف، توسط شوراى امنيت سازمان ملل قابل توجه است؛ گرچه طالبان منكرند و پاكستانى‌ها هم مى‌گويند، اينها به باميان رفته‌اند. به هرحال اين مسأله مى‌تواند نقطه انفجارى باشد؛ ايران نمى‌تواند از اين مسأله به آسانى بگذرد.

شوراى امنيت، انفجار سفارتخانه‌هاى آمريكا را هم محكوم كرده است. تعداد كشته‌شدگان آنها از 250 نفر گذشته و در آمريكا، امروز با رسيدن جنازه‌ها، آقاي [بیل] كلينتون، [رییس‌جمهور] و خانم [مادلین] آلبرايت، [وزیرامور خارجه]، صحبت‌كردند و بر ادامه سياست فعلى و عدم عقب نشينى تأكيدكردند. بمباران مكرر باميان و منطقه شيعه‌نشين افغانستان توسط طالبان، حكايت از يك درگيرى جديد داردكه ايران درآن بدون اقدام نخواهد ماند.

سقوط ارزش سهام بورس روسيه از ديروز، نشانى از سرايت بحران شرق به ساير نقاط جهان تلقى شده. در ايران هم چند هفته‌اى است كه شاخص بورس، سير نزولى دارد، ولى هنوز سروصدايى در نيامده است.

پيش از ظهر، براى خطبه‌هاى جمعه مطالعه‌كردم. نمازجمعه را در دانشگاه تهران اقامه نمودم. خطبه اول را در اعجاز قرآن از نظر علمى و خطبه دوم را دربارة آزادگان و حوادث افغانستان و اهميت سازندگى و انفجارهاى آفريقا ايرادكردم.

پس از نمازجمعه، آقاى [علاءالدین] بروجردى، [نماینده ویژه ایران در امور افغانستان] به منزل آمد و گزارش وضع افغانستان و جلسه با سران جبهه متحد، براى تعیین نحوه ادامه‌كار و اجازه رهبرى براى آمادگى نظامى و نيز اقدام به تصرف هرات، در صورت وجود جريانى از خود افغانى‌ها، براى تحويل‌گرفتن و حفظ ميراث را داد و از انتقاداتى‌كه در رسانه‌ها از ايشان مى‌شود، گله داشت و گفت، [آقای سیدکمال خرازی]، وزير امورخارجه، نامه‌اى به رهبرى نوشته و با دخالت نظامى مخالفت‌كرده و نظر وزارت امورخارجه، اين است‌كه‌كم‌كم با طالبان بسازيم.گفت، سردار ناصر، فرمانده قرارگاه انصار، جزو اُسرا در افغانستان است و لابد شناخته خواهد شد؛گرچه پاسپورت او نام ديگرى است.

پس از نمازجمعه، راهپيمايى به سوى سفارت پاكستان شد. وزارت امورخارجه مخالفت داشت. از من پرسيدند،گفتم مانعى ندارد. ظهر، بستگان میهمانمان بودند و بعد از ظهر به استراحت و مطالعه گذشت.

نظرات بینندگان