مبلمان به عنوان مرکز هر مکانی مانند خانه، دفتر یا محل کار در نظر گرفته میشود. در یک مفهوم وسیعتر، مبلمان به اشیاء متحرکی اطلاق میشود که از فعالیتهای مختلف انسانی مانند نشستن، غذا خوردن، خوابیدن و غیره پشتیبانی میکند و یا مثل قفسهها و کمدها اشیاء را در ارتفاع مناسب نگهداری میکند و یا حتی در خود جای میدهد. در فضاهای اداری امروز، مبلمان اداری نقش مهمی در محیط ایفا میکند و در واقع با ایجاد فضایی امن و آرامشبخش موجب احساس راحتی کارکنان دفتر و مشتریان میشود. امروزه به لطف تحقیقات گستردهای که در خصوص تأثیرات فضای اداری صورت گرفته است نقش مبلمان اداری بر میزان بهرهوری کارمندان نیز ثابت شده است.
از طرفی دیگر در هنگام راهاندازی دفتر، اطمینان یافتن از اینکه همه چیزهای مورد نیاز خود را از روز اول در اختیار دارید کمی مشکل است. به خصوص برای شرکتهای جدیدی که تازه در حال راهاندازی هستند، نداشتن تجهیزات مناسب میتواند یک سردرد بزرگ باشد و درست در موقع لزوم دست کارمندان شما را در پوست گردو بگذارد و موجب تأخیر در کارها شود. حال چه شما صاحب یک کسب و کار جدید باشید و چه به دنبال تغییرات و تجهیز دفتر خود باشید، به عنوان یک صاحب مشاغل یا مدیر باید در مورد نیازهای ضروری فضای اداری خود اطلاعات داشته باشید. در ادامه فهرستی از ضروریترین مبلمان اداری را مشاهده خواهید کرد. این لیست بر اساس تجربیات طراحان داخلی فضای اداری تهیه شده است و میتواند برای ایجاد یک محیط اداری بسیار کاربردی و پربار راهنمای شما باشد. در ادامه با ما همراه باشید.
آنچه واضح است این است که هیچ دفتری بدون میز و صندلی قادر به حیات خود نیست چرا که میزها و صندلیهای اداری ابتداییترین و اساسیترین نیازهای هر فضای اداری هستند. صندلیهای اداری شامل صندلیهای وظیفهای، صندلیهای اجرایی و صندلیهای اتاق کنفرانس (در صورت نیاز) میشود. از آنجایی که کارمندان ساعتهای طولانی از روز را پشت لپتاپها و یا رایانههایشان میگذرانند، تهیه صندلی مناسب موضوعی است که نباید نادیده گرفته شود. واضح است که اگر صندلی کارمندان ناراحت باشد، آنها نمیتوانند به خوبی کار کنند و سریعتر خسته میشوند. توصیه ما این است که روی گزینههای همهکاره مانند صندلیهای کاملاً ارگونومیک تمرکز کنید که بهراحتی میتوانند برای کاربران مختلف تنظیم شوند. در کل هنگام تصمیم گیری برای انتخاب صندلی اداری مناسب، باید دو نکته را در نظر داشته باشید: راحتی و ارگونومی. برای راحتی و آسایش کارمندان خود هزینه کنید تا آنها نیز به بهترین شکل ممکن برای شما کار کنند!
میزهای اداری نیز یکی از مهمترین قطعات مبلمان اداری هستند که در واقع، عملیات رسمی روزمره و سایر وظایف بدون کمک آنها انجام نمیشود. معمولاً از آنها برای نگهداری پروندهها و پوشهها، برگهها، نوشتن و قرار دادن سیستم رایانه استفاده میشود. میزهای اداری لوازمی هستند که در طول روز بهطور مداوم مورد استفاده قرار میگیرند. حتی زمانی که کارکنان در تعطیلات مشغول به کار نیستند هم اوراق، رایانه و سایر داراییهای دفتر روی آنها قرار میگیرد. میزهای اداری نیز انواع مختلفی دارند که البته هریک کارایی متفاوتی دارند. میزهای کارشناسی، میز اداری مدیریت، میزهای گروهی، میز کامپیوتر، میزهای u شکل، میزهای اداری ایستاده، میز منشی، میز اتاق کنفرانس و میز پذیرش از مهمترین انواع است.
اگر فضای اداری شما کمد دیواری بزرگ ندارد، برای مرتب و مرتب نگه داشتن وسایل به شیوههای منظم و جذابی احتیاج دارید. ماژولهای ذخیره سازی و سازمان دهندگان اداری یک سرمایهگذاری با کیفیت برای اطمینان از دسترسی آسان و سازمانی به لوازم، مدارک، پروندهها و موارد دیگر هستند. پس از اهمیت سیستم بایگانی مناسب غافل نشوید و بسته به میزان نیاز خود یک یا چند فایل بایگانی با کیفیت بالا انتخاب کنید.
از طرفی دیگر همه کارکنان کیف و ملزومات خود را با خود به محل کار میآورند. در اکثر دفاتر همیشه فایلهای بایگانی وجود دارد اما به ندرت ما کابینتی برای نگهداری وسایل کارمندان میبینیم. برای اطمینان از اینکه کارکنان شما نسبت به فضای کاری خود بیگانه نیستند، حتماً باید چند کمد خالی برای آنها در نظر بگیرید تا بتوانند پروندهها، بطری آب و یا لوازم شخصی خود را در آن بگذارند. حتی اگر فضایی برای کمد اضافه ندارید، کشوهای کوچک نیز به احتمال زیاد میتواند کار آنها را راه بی اندازد.
صرفنظر از نوع دفتری که اداره میکنید، حداقل به یک مکان مناسب برای جلسات خود نیاز دارید. چنین فضایی برای هم فکری بین همکاران، جلسات با مشتریان و کارکنان باشد لازم و ضروری است و بی شک به طور مداوم به آن احتیاج پیدا خواهید کرد. بهتر است به غیر از میز و صندلیهای کنفرانس برای اتاق جلسات به خرید وایت برد، سیستم کنفرانس و ویدئو پرژکتور نیز فکر کنید.
اگر دفتر شما فقط شامل میزها و صندلیهایی است که کارکنان بر روی آن کار میکنند، باید بدانید که فضای اداری شما حتماً چیزی کم دارد.. برای ساخت یک فضای اداری مدرن و راحت باید مطمئن شوید که مبلها و کاناپههای اضافی در دفتر شما وجود دارد. با این کار نه تنها برای مهمانان، مشتریان یا بازدیدکنندگان فضایی برای انتظار فراهم میکنید بلکه برای کارکنان و زمان استراحت آنها نیز میتوانید از آنها کمک بگیرید.
کار در محیطی تمیز و زیبا باعث کارایی بیشتر میشود. برای زیباسازی فضای اداری خود میتوانید از گیاهان یا حتی چمن مصنوعی استفاده کنید. اگر احساس میکنید نمیتوانید مسئولیت رسیدگی به گیاهان طبیعی را بر عهده بگیرید، میتوانید از گیاهان مصنوعی استفاده کنید. به غیر از این همچنین باید به فکر وسایل روشنایی نیز باشید و از اهمیت نور کافی غافل نشوید. کار در مکانهای تاریک و کثیف باعث میشود افراد احساس کسلکننده و بی حاصلی کنند و تمایل و شوق و اشتیاقی برای کار کردن نداشته باشند. برای اطمینان از بهرهوری کارمندان، فضای دفتر باید روشن و جذاب باشد. همچنین میتوانید از فرشهای جذاب و تزئینی مدرن و یا انواع تزئینات زیبا و با کیفیت برای دیوارها برای جذابتر شدن فضا کمک بگیرید.
معمولاً بیشتر افراد بین 21 تا 35 درصد از زندگی خود را در محل کار خود سپری میکنند. به همین دلیل پیش از هر چیزی به عنوان یک از صاحبان مشاغل یا مدیر مجموعه، از خود بپرسید دوست دارید بیش از یک پنجم زندگی خود را در چه نوع فضای اداری بگذرانید؟ و یا این که چطور میتوانید فضای اداری ایجاد کنید که کارمندانتان ساعتهای طولانی با جان و دل برای شما کار کنند؟
برای این منظور بی شک باید محیطی فراهم کنید که علاوه بر احساس زیبایی شناختی و زیبایی بصری بتواند رفاه و راحتی را برای شما و همکارانتان بوجود بیاورد تا بتوانید از لحاظ عملکردی بهترین خود را انجام دهید. داشتن مبلمان اداری مناسب بدون شک یک راه عالی برای ایجاد فضای اداری است که هر کسی از گذراندن بخش بزرگی از زندگی خود در آن احساس رضایت می کند. توصیه میکنیم قبل از تصمیم گیری و برای خرید قطعات مورد نیاز مبلمان اداری خود و ساختمان دفتر رویاهایتان با یک شرکت طراحی و دکوراسیون اداری با تجربه مشورت کنید.