arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۳۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۲۱ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۰

رژیم کتوژنیک خطرناک است؟!

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که خطرات مربوط به رژیم کتوژنیک ممکن است از مزایای آن مانند کاهش وزن سریع‌تر باشد. محققان می‌گویند پیروی از رژیم کتو به ویژه قبل یا در دوران بارداری و برای افرادی که بیماری مزمن کلیوی دارند خطرناک است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که خطرات مربوط به رژیم کتوژنیک ممکن است از مزایای آن مانند کاهش وزن سریع‌تر باشد. محققان می‌گویند پیروی از رژیم کتو به ویژه قبل یا در دوران بارداری و برای افرادی که بیماری مزمن کلیوی دارند خطرناک است.

به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب به نقل از  وری ول هلث، یکی از نگرانی‌های اصلی این رژیم محدود کننده این است که بسیاری از مردم تمایل زیادی به خوردن گوشت قرمز و غذا‌های فرآوری شده با میوه‌ها و سبزیجات بسیار کم دارند.

بر اساس مطالعه جدیدی که در Frontiers in Nutrition منتشر شده است، رژیم غذایی کتوژنیک معروف به کتو، ممکن است منجر به خطرات طولانی مدت سلامتی شود که از مزایای کوتاه مدت آن بیشتر است.

با تجزیه و تحلیل ادبیات موجود در مورد کتوژنیک، محققان دریافتند که این رژیم غذایی مخصوصاً برای افراد باردار، افرادی که ممکن است باردار شوند و کسانی که بیماری کلیوی دارند، ناامن است. آن‌ها نتیجه گرفتند که کتو همچنین می‌تواند منجر به عوارض طولانی مدت سلامتی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و بیماری آلزایمر برای اکثر مردم شود.

کتوژنیک به طور معمول دارای کربوهیدرات بسیار کم، پروتئین متوسط ​​و چربی زیاد است. این رژیم شامل غذا‌هایی مانند گوشت، ماهی، آجیل و سبزیجات فیبری است در حالی که اکثر میوه‌ها، غلات، حبوبات، سبزیجات نشاسته‌ای و شیرینی‌ها را حذف می‌کند.

هدف این رژیم رسیدن به کتوز است، حالتی که بدن از چربی برای سوخت استفاده می‌کند. در غیر این صورت گلوکز منبع اصلی انرژی را که از کربوهیدرات‌ها ناشی می‌شود، تامین می‌کند. با محدود کردن مصرف کربوهیدرات، رژیم کتو بدن را مجبور می‌کند تا چربی را به عنوان منبع جایگزین انرژی به کتون تجزیه کند.

شیوام جوشی، پزشک متخصص نفرولوژیست، استادیار بالینی در دانشکده پزشکی NYU Grossman و یکی از نویسندگان این مطالعه، می‌گوید: "ایده افرادی که از این رژیم استفاده می‌کنند این است که اگر شما چربی می‌سوزانید، ممکن است چربی بدن را نیز بسوزانید. "

کتو در طول تاریخ برای درمان صرع مقاوم، یک اختلال تشنجی مقاوم در برابر دارو‌ها استفاده می‌شد. با این حال، افراد بیشتری این رژیم محدود کننده را برای کاهش وزن و مدیریت دیابت اتخاذ کرده اند.

جوشی می‌گوید برخی از افراد با رژیم کتو وزن خود را کاهش می‌دهند، اما کاهش وزن کوتاه مدت به احتمال زیاد در نتیجه کاهش مصرف کالری است. کتو با رژیم‌های کالری محدود کننده دیگر همتراز است، اما مردم باید از عوارض جانبی آن مطلع باشند.

رژیم کتوژنیک خطرناک است؟!

دکتر نیل بارنارد، استاد  دانشکده پزشکی دانشگاه جورج واشنگتن و یکی از نویسندگان این مطالعه،    می‌گوید که رژیم‌های کتو حاوی انواع غذا‌هایی هستند که با خطرات سرطان مرتبط هستند. رژیم کتو بر مصرف محصولات حیوانی تأکید می‌کند در حالی که بسیاری از سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل غنی از مواد مغذی را محدود می‌کند. در نتیجه، مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و فیبر در کتو کم است.

محققان دریافتند که محدود کردن کربوهیدرات‌ها قبل یا در دوران بارداری با افزایش خطر نقایص مادرزادی و دیابت بارداری مرتبط است، رژیم کم کربوهیدرات برای هر فردی که ممکن است باردار شود خطرناک است.

بارنارد می‌افزاید که بیشتر انسان‌ها مستعد خطرات مرتبط با رژیم کتوی بسیار محدود کننده هستند. او می‌گوید: "اگر یک گربه هر روز گوشت بخورد تا تمام عمر گربه، هرگز دچار حمله قلبی نمی‌شود. اگر یک هفته گوشت بخورید، سطح کلسترول شما در بسیاری موارد افزایش می‌یابد و ممکن است به بیماری قلبی مبتلا شوید. "

در افراد باردار، حتی کسانی که مکمل اسید فولیک مصرف می‌کنند، نیز، نوزادان آن‌ها ممکن است دچار نقص لوله عصبی شوند، از آنجا که مقادیر زیاد پروتئین می‌تواند بر کلیه‌ها فشار وارد کند، کتو ممکن است خطرات بیشتری را برای افرادی که بیماری مزمن کلیه دارند ایجاد کند.

کتوز پایدار در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ می‌تواند منجر به مقاومت به انسولین و سایر عوارض شود. کتو می‌تواند به سرعت سطح کلسترول کل را افزایش دهد، از جمله کلسترول لیپوپروتئین با چگالی پایین ("کلسترول بد")، که می‌تواند به ویژه برای افرادی که در معرض خطر بالای بیماری‌های قلبی عروقی هستند خطرناک باشد.

چگونه می‌توان با رژیم غذایی کتو به طور ایمن برخورد کرد، در سال‌های اخیر، کتو به یک رژیم غذایی مرسوم برای کاهش وزن و مدیریت برخی دیگر از بیماری‌ها تبدیل شده است. با این حال، بارنارد پیشنهاد می‌کند که معمولاً یک رژیم غذایی بهتر از کتو وجود دارد.

برخی از پیروان رژیم کتو از رژیم سنتی محدودکننده به نفع رژیم کتو گیاهی یا گیاهی جدا شده اند. لی مک داول، مشاور تغذیه جامع و نویسنده "Vegan Keto"، وبلاگ غذایی Meat Free Keto را اداره می‌کند. او رژیم غذایی "شبه کتو" را تمرین می‌کند. لیز میوه، سبزیجات و لوبیا را به رژیم غذایی خود اضافه می‌کند، که می‌تواند در دنیای کتو بحث برانگیز باشد. او حتی بابت به اشتراک گذاری این نوع رژیم،   یک عکس العمل شدید نیز دریافت کرد.

نظرات بینندگان