وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: در حوزه حمل و نقل ۲۰۰ هزار کیلومتر جاده در کشور وجود دارد که شرایط مطلوبی ندارد.
رستمی قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه پیشنهادی خود برای تصدی منصب وزارت گفت: من برای خودم چهار دوره خدمت متصور هستم. در ابتدای دوران سازندگی خیلیها تصور نمیکردند مجموعههای داخلی بتوانند به ساخت و ساز بپردازند.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه بسیاری باور نداشتند که طرحهای بزرگ سازندگی توسط مجموعههای داخلی اجرا شود، افزود: در شروع ایام سازندگی و بازسازی کشور امام خمینی (ره) فرمودند «ما میتوانیم» لذا مبتنی بر همین امر طرحهای بزرگی توسط فرزندان کشور در حوزههای مختلف تهیه و اجرا شد و «ما میتوانیم» به «توانستیم» تبدیل شد.
وی با اشاره به اقداماتی که در حوزه حمل و نقل جادهای، ساخت آزادراه و اتوبان و راههای بین شهری و روستایی در دوران فعالیت وی در قرارگاه خاتمالانبیاء انجام گرفته است، اظهار کرد: پیش از آن دوران طرحهای کوچک مرتبط با حوزه دریایی توسط شرکتهای خارجی انجام میگرفت. ما حتی در دوران دفاع مقدس پایگاه کوچک دریایی را به کمک متخصصین کشور یوگسلاوی ساختیم، اما بعد از جنگ با اعتماد و اعتقاد بر اصل «ما میتوانیم» در قرارگاه خاتم و به کمک شرکتهای خصوصی همکار، فعالیتهای گستردهای در حوزه حمل و نقل دریایی انجام دادیم.
قاسمی یادآور شد: ساخت بندر شهید رجایی با ۷ میلیون ظرفیت، ساخت بنادری در مناطق عسلویه، توسعه بندر امام خمینی و ساخت بنادر کوچک و بزرگ دیگری در حوزه خلیج فارس و همچنین انجام اقداماتی در حوزه حمل و نقل هوایی و فرودگاهسازی از جمله تجربیات ایام گذشته است.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به اقداماتی که در حوزه مسکن انجام گرفته است، گفت: تعداد خانههای زیادی در دورانی که در قرارگاه خاتمالانبیاء فعالیت داشتم، ساخته شد لذا از تجربیات بسیاری در حوزه مسکن برخوردار هستم. ما در حوزه حمل و نقل ۴ مقوله اصلی داریم که باید به آنها توجه شود. متأسفانه ۲۰۰ هزار کیلومتر آزادراه و راههای بین شهری و روستایی که در کشور ساخته شده که به لحاظ کاربردی مطلوب نیست.
وی اضافه کرد: همچنین در بخش ریلی در همه کشورها حمل و نقل ایمن راهاندازی شده و ما با توجه به شرایط ژئوپلتیک نیازمند توسعه بخش ریلی برای حمل مسافر و بار داریم، اما به لحاظ بستر و ناوگان و سرعت حداکثر ۱۰ درصد حمل مسافر و بار توسط حمل و نقل ریلی انجام میشود که این شایسته کشور ما نیست. در بخشهای هوایی و دریایی نیز وضعیت خوبی نداریم.
قاسمی با تأکید بر اینکه بخشی از فرصتهای کشور را از دست دادهایم، اظهار کرد: برای بازپسگیری فرصتهای از دست رفته تلاش زیادی لازم است و اگر تحولی ایجاد نکنیم فرصتهای باقی مانده را هم از دست خواهیم داد. روشهای گذشته و امروز نشان میدهد که ما به کمک آنها نتوانستیم به شاخصها برسیم لذا نیازمند اقدام جهادی، ملی و شجاعانه هستیم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تصریح کرد: ما به کمک بودجههای عمومی و جاری حتی یک آزادراه هم نمیتوانیم بسازیم بنابراین نگاهمان را باید تغییر دهیم و به دنبال روشهای متداول دنیا برویم از این رو سرمایهگذاری به کمک بخش خصوصی داخلی، ایرانیان خارج از کشور و کشورهای خارجی و استفاده از روشهای BOT و تهاتر برای توسعه حوزه راه و شهرسازی امکانپذیر است و در غیر این صورت شدنی نیست.
وی گفت: در زمان وزارت نفت به دیدار رئیس جمهور کرهجنوبی رفتم و در یک جلسه ۲ ساعته تصمیم گرفته شد که نفت ایران را مجددا وارد کنند. با دیپلماسی اقتصادی آشنا هستم. با بسیاری از سران کشورهای بزرگ دنیا مذاکره کردهام.
در حال تکمیل...