arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۴۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۲۱ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۰

طالبان: فرار افغان‌ها هیچ ارتباطی با وضعیت کشور ندارد؛ آمریکا مردم را ترغیب به ترک افغانستان می‌کند / از ترکیه درخواست کمک می‌کنیم

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر ضمن ارزیابی فرار افغان‌ها از کشور گفت: «آنها هیچ ارتباطی با این وضعیت ندارند و کشورهای خارجی به ویژه ایالات متحده مردم را ترغیب به ترک افغانستان می‌کنند. ما جوامع خود را می‌شناسیم. اگر به کسی بگویید ما شما را بدون گذرنامه به آمریکا می‌بریم، مطمئنا درخواست را قبول می‌کند».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفت که این گروه از تمام کشورها به‌ویژه ترکیه می‌خواهد که به افغانستان و مردم آن کمک و همکاری کنند.

محمد نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار آناتولی اظهار کرد: «از تمام کشورها به ویژه ترکیه برای افغانستان و مردم آن درخواست کمک می‌کنیم. ترکیه کشور مهمی است و مردم آن نیز مسلمان و برادر هستند و با این کشور روابط تاریخی، اجتماعی و فرهنگی داریم. قصد گسترش روابط با ترکیه را داریم و طالبان با این کشور در تماس است».

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا طالبان نیازی به حمایت ترکیه دارند یا نه، تصریح کرد: «بدون تردید نیاز داریم. خواهان حمایت هستیم. مردم‌مان ۴۰ سال است دچار جنگ هستند و نیاز به کمک دارند. از تمام کشورهای جهان به ویژه ترکیه برای افغانستان و مردم آن درخواست کمک می‌کنیم».

وردک با تاکید بر اینکه ترکیه ممکن است در افغانستان و بازسازی آن یک نقش مهم، سازنده و مثبت ایفا کند و نیاز به این نقش دارند، درباره روابط دو کشور گفت: «دو مساله اساسی در روابط ما وجود دارد. اول اصول دین اسلام و دوم نیز منافع هر دو کشور و مردم است. به دلیل این دو موضوع، ما می‌خواهیم با ترکیه روابط خوب، سازنده و مثبت ایجاد کنیم. ما هیچ مشکلی با ترکیه نداریم».

سخنگوی طالبان همچنین درباره پیام‌های طالبان برای رفع نگرانی‌های ایجاد شده در داخل کشور و جامعه بین‌المللی و ایجاد فضای امن، گفت: «پیام‌ها ممکن است مفید باشند یا برعکس. اما در حقیقت خود اقدامات است که به داخل و خارج اطمینان واقعی می‌بخشد. ما در داخل با مشکلات زیادی روبرو نیستیم، زیرا ما در کنار مردم هستیم و مردم نیز با ما هستند و ما یکدیگر را می‌شناسیم».

وی با بیان اینکه بزرگترین مشکل در این کشور جنگ است، تصریح کرد: «به دلیل جنگ در همه جنبه‌های زندگی اختلال ایجاد می‌شود، اما ما موفق شده‌ایم به این جنگ که ۲۰ سال بر مردم ما تحمیل شده است پایان دهیم. رویای همه افراد ما این بود که یک روز بدون جنگ را ببینند. ما نیز می‌توانیم از این فرصت استفاده کرده و اطمینان داشته باشیم که مردم ما می‌توانند کشور خود را بازسازی کنند».

سخنگوی طالبان همچنین با اشاره به اینکه حقوق زنان و اقلیت‌ها توسط دین اسلام و عقیده حفظ می‌شود، گفت: ما وابسته به حقوق زنان هستیم. زنان حق آموزش، اشتغال، مالکیت و انتخاب زندگی خود را دارند. از این جهت خیال همه راحت باشد. اما ما نمی‌گوییم که وضعیت در یکی دو روز بهتر می‌شود. ما فقط می‌خواهیم فرصت حل مشکلات به ما داده شود».

وردک با بیان اینکه سیستم مدیریت باید اسلامی باشد، گفت: «حکومت اسلامی حکومت مردم با توجه به آداب و رسوم و سنت‌های خود است. بیش از ۹۹ درصد مردم افغانستان مسلمان هستند. در دوران اشغال، سعی شد باورها و سنت‌های مردم تغییر کند، اما آنها در این زمینه موفق نبودند زیرا ایده‌هایی را آوردند که با سنت‌ها، جامعه و ایمان مردم ما مطابقت نداشت».

وی افزود: در جهان اسلام، هیچ راه واحد و مشخصی از نظر مدیریت و عمل به اسلام وجود ندارد، انتخابات یا راه‌های دیگر هدف نیستند بلکه وسیله هستند.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر همچنین ضمن ارزیابی فرار افغان‌ها از کشور گفت: «آنها هیچ ارتباطی با این وضعیت ندارند و کشورهای خارجی به ویژه ایالات متحده مردم را ترغیب به ترک افغانستان می‌کنند. ما جوامع خود را می‌شناسیم. اگر به کسی بگویید ما شما را بدون گذرنامه به آمریکا می‌بریم، مطمئنا درخواست را قبول می‌کند».

وی افزود: «افراد زیادی را که ما و مجاهدین ما را کشتند دستگیر و سپس آنها را آزاد کردیم. ما اکنون شرایط را برای آنها ایمن کرده و از آنها محافظت می‌کنیم. دیگر آسیبی به این افراد وارد نمی‌شود، چرا باید به مردم صدمه وارد شود؟ در واقع، آنها این افراد را تشویق به ترک کشور کرده و سپس درها را برای آنها باز کردند».

وردک با تاکید بر اینکه طالبان می‌خواهند مشکلات افغانستان را از طریق گفت‌وگو و آشتی حل کنند، گفت: «این سیاستی است که از ابتدا دنبال می‌کردیم و در سراسر کشور به بار نشست و جهان آن را مشاهده کرد. البته مدتی جنگ بود. اما در ولایات دیگر نیز سازش حاصل شد. به همین دلیل والی سابق به قندهار آمد و دو روز بعد در کنار والی جدید نشست. این یک سیاست موفق و عاقلانه است».

او با اشاره به اینکه آنها «بدون هیچ خونریزی و از طریق توافق‌نامه کنترل کشور را در دست گرفته‌اند»، گفت: «ما مشکل و جنگ نمی‌خواهیم. پایان جنگ رویای مردم افغانستان بود و ما به آن دست یافتیم. ما به همه توصیه می‌کنیم بار دیگر با هم زندگی کنند. ما تا آنجا می‌توانیم کار کنیم که حتی یک قطره خون نریزد و یک گلوله شلیک نشود. اگر کسی اصرار داشته باشد که دوباره مشکل ایجاد کند، به نفع مردم و کشور نخواهد بود».

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در مورد وضعیت فرودگاه بین‌المللی کابل نیز گفت: «این فرودگاه قلمرو افغانستان است و افغان‌ها مسؤول آن هستند. این مساله حاکمیت است. کمک بحث دیگری است، اما اداره کشور وظیفه ماست و ما قادر به انجام آن هستیم».

وی افزود: «شاهد بودید وقتی نیروهای خارجی در فرودگاه بودند، چه کردند. مردم از هواپیماها سقوط کردند. اما اکنون ما محیط فرودگاه را امن کرده‌ایم. اینجا کشور و خانه ماست. ما خانه خود و آنچه به نفع ما است را می‌دانیم. هیچ کشوری در جهان تامین امنیت فرودگاه خود را توسط شخص دیگری نمی‌پذیرد. از همه می‌خواهیم به قوانین و حاکمیت کشورمان احترام بگذارند».

نظرات بینندگان