arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۴۵۸۵
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۲ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
عطریانفر در گفت وگو با «انتخاب»:

کابینه رئیسی از آنچه که انتظار داشتیم فاصله دارد / دولتی که تشکیل شده دولت ضعیفی است / ۱۰ نفر از آنها از چهر های کم توان دولت احمدی نژاد هستند

یک چهره سیاسی اصلاح طلب اظهار داشت: چهره های ضعیف کابینه آقای رئیسی طبیعتا نمی توانند کار را آن گونه که مورد انتظار است پیش ببرند. در مجموع دولتی که تشکیل خواهد شد دولت ضعیفی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک چهره سیاسی اصلاح طلب اظهار داشت: چهره های ضعیف کابینه آقای رئیسی طبیعتا نمی توانند کار را آن گونه که مورد انتظار است پیش ببرند. در مجموع دولتی که تشکیل خواهد شد دولت ضعیفی است.

محمد عطریانفر چهره سیاسی اصلاح طلب در گفت وگو با خبرنگار «انتخاب» در پاسخ به این سوال که با توجه به وضعیت فعلی کشور، تحلیل شما از وزرای معرفی شده توسط رئیسی چیست؟ گفت: این دولت درشرایط موجود از سه ناحیه رنج می برد. محور اول مشکلات این دولت که مابه الابتلاء دولت اقای روحانی هم بود به این موضوع برمی گردد که به دلیل تحریم‌ها از فروش نفت و تامین نیازها و اعتبارات دولت محروم شده ایم. و دست دولت در حوزه درآمدی دچار محدودیت جدی و کاستی سنگینی است.

وی افزود: محور دوم اینکه آقای رئیسی چون تجربه کار اجرایی در دولت نداشته اند و عمده زمان مدیریتی‌شان در دستگاه قضایی بوده و سنخ کار در دستگاه قضایی با سنخ کار اجرایی کاملا متفاوت است، متاسفانه ایشان شناخت مستقیم و مؤثر از نیروهای کارآمدی که بتوانند بطور شایسته نظام مدیریتی کشور را عهده دار شوند ندارند و مجبور شدند که به نیروهای پیرامون خود تکیه کنند و افرادی که توسط دیگران معرفی شده اند، باعتبارنوعی اعتماد که به آنها داشتند افراد را انتخاب و معرفی کردند.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران ادامه داد: مشکل سومی که ایشان دارند این است که در حال حاضر انتظار می رفت با توجه به شرایطی که برای دولت ایشان فراهم شده، کسانی که در کابینه حضور پیدا می کنند اگرچه یک دولت اصولگرا است، اما بهترین‌های دولت آقای احمدی نژاد کف نیروهای دولت فعلی ایشان باشند ولی متاسفانه الان وضعیت به گونه ای است که بیش از ۱۰ نفر از نیروهایی که دعوت به کار شدند کسانی هستند که در دولت آقای احمدی نژاد موقعیت مؤثر و توانمند در مدیریت نداشتند و در واقع چهره های کم توان هستند.

او اشاره کرد: این چهره های ضعیف طبیعتا نمی توانند کار را آن گونه که مورد انتظار است پیش ببرند. مجموعه عرایض بنده به این نقطه ختم می‌شود که دولتی که تشکیل شده دولت ضعیفی است. نقطه قوتی که می توان در این دولت مطرح کرد این است که آقای رئیسی در شرایطی به قدرت رسیده اند که مجلس و دستگاه قضایی و دیگر نهادهای قدرت انتصابی و غیر انتخابی در کشور با ایشان بسیار همراه و همسو هستند و از این جهت نفس هماهنگی و همراهی با دولت توسط دیگر نهادها می تواند بخشی از مشکلات ایشان را مرتفع کند.

این چهره سیاسی اصلاح طلب در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: نکته دومی که مورد انتظار است آقای رئیسی باید تفوق ذهنی کامل پیدا کنند که این وزرایِ ولو ضعیف را به گونه ای هماهنگ، مدیریت نمایند که از دولت یک صدای واحد به گوش برسد و اختلافی بین نهادهای اجرایی دولت پیدا نشود که سم مهلک برای شرایط موجود است.

او اضافه کرد: نکته دیگری که باز مایه قدرت ایشان است اینکه تمام کسانی که تا دیروز علیه مواضع دولت آقای روحانی موضع می گرفتند و به نوعی سیاست‌های تحریمی آمریکا، برایشان امری طبیعی بود و از کنار آن راحت می‌گذشتند و از طرفداران اصولگرایی و شخص آقای رئیسی باشند، الان در شرایطی قرار گرفتند که دیگر دست از مخالفت‌ها برخواهند داشت و طبعا به سمتی پیش خواهند رفت که آقای رئیسی بتواند با سیاست‌های خارجی خود و حمایت‌هایی که مستقما از ناحیه رهبری دارد بتواند هرچه زودتر بر مسائل تحریمی فائق آید و موضوع درآمدهای نفتی مطابق بانظام فروش عادلانه ، به سبد اعتبارات برگردد و دولت بتواند به مشکلات مردم از این طریق پاسخ دهد.

عطریانفر در پاسخ به این سوال که نگرانی اصلی شما نسبت به کابینه‌ای که قرار است روی کار آید چیست؟ (در مورد فرهنگ، اقتصاد، سیاست خارجی و ...)، تصریح کرد: نگرانی ما سودی ندارد. طبیعتا افرادی مثل ما که با این دولت همراه نبودیم و رای‌مان به رقیب آقای رئیسی بود نگرانی‌هایی داریم اما الان دغدغه و نگرانی ما مشکلی را حل نمی کند. بر این اساس باید بیش از اینکه به این دغدغه‌ها ودلنگرانی ها دامن بزنیم و ابراز ناراحتی کنیم بیشتر باید به دولت کمک کنیم و به آنها راهکار نشان دهیم و از دولت بخواهیم با نگاه ملی و به دور از جهت‌گیری های خطی و سیاسی مشکلات کشور ومردم را مرتفع کند.

او بیان کرد: اینکه ما بگوییم دولت ضعیف و ناتوان است و مردم ناراحت و نگران هستند مسئله و مشکلی را حل نمی کند، اگر ما واقعا دلسوز مردم باشیم و بخواهیم از موضع ملی کمک کنیم، از آنجایی که نظام را به رسمیت می‌شناسیم و قبول داریم، باید به دولتی که شاید آن را قبول هم نداشته باشیم در پیشبرد اهداف ملی نظام و تحقق منویات مردم کمک کنیم

این چهره سیاسی اصلاح طلب در پایان عنوان کرد: بنابراین از این طریق است که نخبگان حزبی و سیاسی می توانند بعنوان لایه واسط و حلقه میانی با نظرات تخصصی، حرفه ای و کارشناسی خوددولت را به گونه ای هدایت و کمک کنند تا نفعی به جیب مردم برود و شرایط زندگی ومعیشت شهروندان تا حدودی بهتر شود و قدرت خریدشان افزایش پیدا کند.

نظرات بینندگان