arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۵۱۱۰
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۱ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۰

جهان خودرو؛ رکوردی تازه برای پرفروش‌ترین ماشین جهان

این هفته در جهان خودرو؛ رکوردشکنی پرفروش‌ترین مدل ماشین جهان، خودروی الکتریکی آلمانی برای آفریقا، مدل جدید رنو ویژه راننده‌های آژانس و ادامه بحران کمبود تراشه‌های کامپیوتری در صنعت خودرو.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: این هفته در جهان خودرو: رکوردشکنی پرفروش‌ترین مدل ماشین جهان، خودروی الکتریکی آلمانی برای آفریقا، مدل جدید رنو ویژه راننده‌های آژانس و ادامه بحران کمبود تراشه‌های کامپیوتری در صنعت خودرو.

رکورد تازه کرولا

تویوتا اعلام کرده که تولید مدل کرولا از مرز پنجاه میلیون دستگاه عبور کرد. کارخانه ژاپنی برای شکستن این رکورد تازه مراسمی برگزار نکرد و فقط اعلام کرد که این ماشین در ماه گذشته میلادی به یک مشتری تحویل داده شده است.

تویوتا اولین مدل کرولا را در سال ۱۹۶۶ میلادی تولید و به سرعت آن را با قیمتی معادل ۱۷۰۰ دلار به بازار جهانی عرضه کرد. این ماشین ابتدا به دلیل امکاناتی که با قیمت ارزان به خریداران می‌داد مورد توجه قرار گرفت. اما بحران افزایش قیمت نفت در ابتدای دهه هفتاد میلادی کرولا را که مصرف کمی داشت مشهور کرد.

تا کنون دوازده نسل از مدل کرولا ساخته شده و این ماشین پرفروش‌ترین مدل خودرو در تاریخ خودروسازی است. تولید کرولا هشت سال پیش به چهل میلیون دستگاه رسید. جدیدترین نسل این ماشین در سال ۲۰۱۸ به بازار آمد و تویوتا امسال علاوه بر مدل‌های هچ‌بک، سدان و استیشن یک مدل شاسی‌بلند هم با این نام می‌فروشد.

ماشین الکتریکی برای آفریقا

یک شرکت نوپای آلمانی به نام ACM از ماشینی رونمایی کرده که می‌گوید بازار خودروهای الکتریکی را متحول خواهد کرد. این ماشین نامش "سیتی‌ وان" است و با هدف فروش در بازارهایی ساخته شده که زیرساخت مناسب برای شارژ باتری ماشین‌های الکتریکی ندارند.

باتری‌های سیتی‌ وان در صندوق عقب قرار دارد. این باتری‌ها را می‌توان با برق خانگی شارژ کرد یا با باتری‌هایی که شارژ شده عوض کرد. همچنین می‌توان برای افزایش مسافت، باتری‌هایی اضافه روی سقف گذاشت.

سیتی‌ وان یک هچ بک کوچک است که برای پنج نفر جا دارد. مدلی از ماشین برای مصارف تجاری طراحی شده که به جای صندلی عقب ۱۴۵۰ لیتر فضا برای حمل بار دارد.

اتاق ماشین بسیار ساده است و در انتخاب مواد بر دوام بیشتر از لوکس‌بودن تاکید شده است. سیتی‌ وان یک نمایشگر در وسط داشبورد دارد و راننده می‌تواند از تلفن همراه خود به عنوان نمایشگر دوم استفاده کند.

طراحی ماشین هشت سال پیش آغاز شد و ACM می‌گوید آن را با کمک شرکت قطعه‌سازی کانادایی ماگنا تولید خواهد کرد. هدف ACM عرضه ماشین به کشورهایی در آفریقا و آسیا است که به دلیل قیمت بالا و نبود زیرساخت مناسب، از ماشین‌های الکتریکی استفاده نمی‌کنند.

قیمت سیتی‌وان بین ده تا ۱۵ هزار یورو (۱۱ هزار و ۷۰۰ تا ۱۷ هزار و ۶۰۰ دلار) است و به گفته کارخانه تا کنون برای فروش بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه توافق شده است. تولید ماشین از سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد.

ماشینی برای راننده‌ آژانس

موبالایز، زیرمجموعه جدید رنو یک ماشین الکتریکی ویژه رانندگان آژانس رونمایی کرد. این ماشین که نامش لیمو (Limo) است، با همکاری شریک چینی رنو، جیانگ‌لینگ تولید می‌شود و از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه خواهد شد.

لیمو یک سدان چهار در است که با توجه به نیازهای راننده و مسافر تاکسی‌ طراحی شده است. فضای عقب جادارتر از ماشین‌های معمولی است و برای مسافر شارژر تلفن گذاشته شده است. مسافر همچنین می‌تواند از صندلی عقب صدای بلندگوهای ماشین را کنترل کند. صندلی راننده هم راحت‌تر است و یک یخچال در کنسول وسط گذاشته شده است.

موبالایز می‌گوید بازار تاکسی‌های خصوصی که برای شرکت‌هایی مانند اوبر کار می‌کنند به سرعت در حال رشد است. تحقیقات این شرکت ارزش این بازار را در اروپا ۲۸ میلیارد یورو (۳۳ میلیارد دلار) ارزیابی کرده و موبالایز می‌گوید این رقم تا سال ۲۰۳۰ به ۵۰ میلیارد یورو (۵۹ میلیارد دلار) افزایش خواهد یافت.

تقاضا برای ماشین‌های الکتریکی در بین رانندگان هم رو به افزایش است. به گفته موبالایز رانندگان در روز ۲۵۰ کیلومتر حرکت می‌کنند. باتری‌های لیمو با هر بار شارژ می‌توانند تا ۴۵۰ کیلومتر حرکت کنند.

موبالایز به جای فروش لیمو، آن را به رانندگان اجاره می‌دهد. قیمت ماشین هنوز اعلام نشده اما به گفته شرکت فرانسوی، ارزان‌تر از رقیبان خواهد بود. رنو شرکت موبالایز را سال گذشته تاسیس کرد. هدف این شرکت کسب درآمد از راه‌هایی فراتر از تولید و فروش ماشین است.


تراشه‌های نایاب

ادامه کمبود تراشه‌های کامپیوتری خودروسازان را ناگزیر کرده تا تولید خود را کماکان کاهش دهند. دایملر هفته گذشته اعلام کرد که سرعت تولید در کارخانه‌هایش در آلمان و مجارستان فعلا به حالت عادی برنمی‌گردد. فولکس‌واگن هم به همین دلیل کاهش تولید در کارخانه‌هایش در آلمان را تمدید کرده است.

استلانتیس، بزرگ‌ترین کارخانه وانت‌سازی در اروپا را که در ایتالیا برای فیات، پژو و سیتروئن ماشین می‌سازد تعطیل کرده است. این کارخانه اعلام کرده که کمبود چیپ‌های کامپیوتری به احتمال زیاد بر تولید در کارخانه‌های دیگر این شرکت هم تاثیر خواهد گذاشت.

وضعیت در خارج از اروپا بهتر نیست. تویوتا می‌گوید که مجبور است تولیدش در ماه سپتامبر را تا ۴۰ درصد کاهش دهد و به جای ۹۰۰ هزار دستگاه، ۵۴۰ هزار دستگاه ماشین خواهد ساخت. فورد هم به همین دلیل مجبور شده تا کارخانه تولید وانت F-150، پرفروش‌ترین ماشین آمریکا را یک هفته تعطیل کند.

همزمان شرکت ژاپنی رم (Rohm) که از تولیدکنندگان اصلی تراشه‌های کامپیوتری برای خودروسازان است، اعلام کرده که انتظار دارد کمبود این کالا دستکم تا پایان سال آینده میلادی ادامه داشته باشد.

این شرکت برای افزایش تولید ۷۰ میلیارد ین (۶۳۶ میلیون دلار) سرمایه‌گذاری کرده اما می‌گوید به خاطر تاخیر در نصب ماشین‌آلات نتیجه این سرمایه‌گذاری به سرعت دیده نخواهد شد.

مشکل کمبود تراشه‌های کامپیوتری با آغاز بحران کرونا آغاز شد. همه‌گیری ویروس باعث افزایش تقاضا برای کالاهای الکترونیکی شد که همه نیاز به تراشه دارند. موج جدید ابتلا به ویروس کرونا در جنوب شرق آسیا، باعث شده تا در چند هفته گذشته تولید تراشه‌ها باز هم کاهش یابد.

نظرات بینندگان