arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۵۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۷ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۰

آغاز ساخت «پنتاگون ترکیه»

منابع خبری از ساخت یک مجتمع بسیار بزرگ برای وزارت دفاع ترکیه که از آن به عنوان «پنتاگون ترکیه» یاد می‌شود، خبر دادند. «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه در مراسم افتتاحیه این مجتمع روز دوشنبه گفت که ساختمان جدید، که به طور موقت ستاره هلالی، نامیده می‌شود - ترس دشمنان ترکیه را به دنبال خواهد داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آغاز ساخت «پنتاگون ترکیه»فارس: ترکیه ساخت یک مجتمع نظامی غول پیکر را برای کارکنان وزارت دفاع خود که از آن به عنوان «پنتاگون ترکیه» یاد می‌شود را آغاز کرده است.

به گزارش وبگاه «اینسایدر» به نقل از رسانه‌های ترکیه، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه در مراسم افتتاحیه این مجتمع روز دوشنبه گفت که ساختمان جدید، که به طور موقت ستاره هلالی، نامیده می‌شود - ترس دشمنان ترکیه را به دنبال خواهد داشت.

اردوغان گفت که این مجتمع ۱۳۵.۶ میلیون متر مربع تا ۱۵۰۰۰ کارمند را در خود جای می‌دهد. این در حالی است که «پنتاگون»، وزارت دفاع آمریکا ۶.۵ میلیون متر مربع فضای اداری دارد. این مجتمع ساختار حلقه‌ای مشابه پنتاگون را دارد، اما همچنین از پرچم ترکیه الگو گرفته است.

روزنامه «دیلی صباح» نیز در این زمینه نوشت که انتظار می‌رود یک ساختمان غول پیکر به شکل ستاره به عنوان منطقه نمایشگاهی و ورودی محوطه عمل کند، در حالی که یک ساختمان بزرگ دیگر هلالی شکل، محوطه‌ای بیرونی را احاطه کرده است.

در ادامه رشد صنایع نظامی ترکیه، صنایع دفاعی این کشور به تازگی از دستاورد نظامی که سلاح جدید لیزری ویژه مقابله با موشک‌های هدایت شونده است، رونمایی کرد. شرکت صنایع دفاعی «متسکان» ترکیه از آخرین فناوری نظامی خود که سامانه لیزری نظامی مستقر در سطح است رونمایی کرده است. این سامانه «نظر» نام دارد و یک سامانه تدافعی منحصر به فرد محسوب می‌شود.

این فناوری پیشرفته‌ترین اشعه لیزر را برابر موشک‌های هدایت شده ارائه می‌دهد. این سلاح با شناسایی موشک‌های هدایت شونده و تقابل با آن‌ها قبل از اینکه فرصتی برای رسیدن به اهداف خود داشته باشند، کار می‌کند. قابلیت پهنای باند نظر همچنین این اجازه را به این سامانه می‌دهد تا در صورت لزوم اقدامات شناسایی و نظارتی را انجام دهد.

این سامانه همچنین به ژنراتور مخصوص خود مجهز است و به این ترتیب می‌توان آن‌را به راحتی به هر مکانی برد. پس از تکمیل این سامانه سطح محور، نظر برای تقویت دفاع موشکی ضد کشتی بر رزمناو‌های ترکیه مستقر می‌شود.

شماری از قانونگذاران کنگره ایالات متحده چندی قبل با ارسال نامه‌ای به «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، نسبت به توسعه و قدرت نظامی ترکیه از جمله پهپاد‌های این کشور ابراز نگرانی کردند.

مقام‌های ترکیه می‌گویند از زمانیکه آنکارا با تمرکز بر تولید داخلی در تلاش برای کاستن از وابستگی به تسلیحات غربی برآمده، این کشور به چهارمین تولیدکننده بزرگ هواپیما‌های بدون سرنشین جهان مبدل شده است.

نظرات بینندگان