arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۵۶۲۶
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۳ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۰

پیش‌بینی مدیریت بحران از وقوع زلزله در تهران؛ ۲ میلیون کشته و زخمی در لحظه اول

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره تلفات و مصدومیت های پس از زلزله در مناطق تهران اینگونه گفت: مناطق ۱ تا ۵ باتوجه به ساخت و ساز، بلند مرتبه سازی و گسل ها تلفات بیشتری خواهند داشت و در مجموع با وقوع زلزله ۲ میلیون کشته و مصدوم شدید خواهیم داشت و این آمارها مربوط به مطالعاتی است که در حال انجام هستند و از این ۲ میلیون نفر حدود ۴۰۰ هزار نفر کشته در یک دقیقه خواهد بود، لذا برای گزینه دفن جمعی باید از هم اکنون برای آن فکری بکنیم و امکانی غیر از این نداریم
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: ۱۰۳ پایگاه بحران ساخته شده در اختیار شهرداری تهران است.

 رضا کرمی محمدی در هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در ارائه گزارش عملکرد سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ضمن ارزوی سلامتی برای چمران، ریاست شورای شهر تهران گفت: شهر تهران دارای مخاطرات طبیعی بسیاری مانند زلزله، فرو نشست، سیل و... است. میزان خطر این بلایا به گونه ای است که از نظر سازمان مدیریت بحران، دیگر ساختمان پلاسکو، بحران خوانده نمی شود؛ بلکه فقط حادثه است. ارزش بودجه سازمان مدیریت بحران از سال ۸۸ تا ۹۳ مناسب بود که در حال حاضر بودجه قبلی به یک پنجم رسیده است.

وی افزود: مدیریت بحران باید برمبنای تحلیل داده ها باشد، تا پیش بینی و هشدارها پیش از وقوع مخاطرات داده شود. تجهیزات بسیاری نظیر، باران سنج، سد سنج و ... برای سازمان مدیریت بحران خردیداری شده است. مخاطراتی که در شهر تهران با آن مواجه هستیم نیاز به رصد دارد که این رصد با استفاده از سامانه هایی نظیر هشدار سریع زلزله، تخمین خسارت و ... است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: تجهیزات زیرساختی دیگری مانند دکل های خود ایستا،۶ کواد کوپتر خریداری شد. همچنین تابلوهای هشدار هواشناسی جهت جلوگیری از بروز حوادث در مبادی کوهستانی نصب شد. تابلوهای راهنمایی اضطرای در شهر معرفی شد و دستگاه تولید ماسک بهداشتی خریداری و تجهیز شد که این دستگاه برای بحران هایی مانند زلزله که می‌تواند موجب اپیدمی شود، قطعا به کار خواهد آمد.

کرمی محمدی با اشاره به تغییر ساختار تشکیلاتی سازمان مدیریت بحران افزود: بخش پایش و رصد به سازمان اضافه شده است که حائز اهمیت است و به زودی چارت جدید ابلاغ خواهد شد.

وی درخصوص پایگاه های مدیریت بحران نیز گفت: ۱۰۳ پایگاه بحران ساخته شده که در اختیار شهرداری تهران است. همچنین ۸ پایگاه دیگر در حال آماده سازی است که در صورت تزریق بودجه به بهره برداری خواهد رسید.

کرمی محمدی با اشاره به انجام مطالعات توسط دانشگاه صنعتی شریف درباره مخاطرات شهر تهران توضیح داد: مدل سازی ریسک لحظه ای ساختمان ها از مطالعات و بررسی های این دانشگاه است.

وی ادامه داد: دانشگاه تربیت مدرس نیز مطالعات خوبی در حوزه بحران و مقاوم سازی در شهر داشته که این مطالعات و بررسی ها نشان می دهد در هر کدام از مناطق زلزله ای که مورد انتظار است اتفاق می افتد. پس از وقوع زلزله حدود ۶۰ درصد سازه ها در همه مناطق دچار آسیب می شوند که اگر مقاوم سازی انجام شود این آمار به ۴۰ درصد خواهد رسید یعنی ۲۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

وی درباره تلفات و مصدومیت های پس از زلزله در مناطق تهران اینگونه گفت: مناطق ۱ تا ۵ باتوجه به ساخت و ساز، بلند مرتبه سازی و گسل ها تلفات بیشتری خواهند داشت و در مجموع با وقوع زلزله ۲ میلیون کشته و مصدوم شدید خواهیم داشت و این آمارها مربوط به مطالعاتی است که در حال انجام هستند و از این ۲ میلیون نفر حدود ۴۰۰ هزار نفر کشته در یک دقیقه خواهد بود، لذا برای گزینه دفن جمعی باید از هم اکنون برای آن فکری بکنیم و امکانی غیر از این نداریم و قطعا اگر مقاوم سازی انجام شود تعداد کشته و مصدوم های شدید به ۴۰۰ هزار نفر کاهش می یابد که از این تعداد زیر ۱۰۰ هزار نفر کشته خواهیم داشت.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: سامانه پایش و پیش بینی زلزله و سامانه مانیتورینگ ایستگاه های بادسنج در ‌این دوره ایجاد شد که با استفاده از داده های این سامانه ها می توان از بحران ها جلوگیری کرد و مطالعات دیگر دانشگاه شهید بهشتی در حوزه بحران نشان‌ می دهد که هر محله تهران با چه مشکلاتی مواجه است تا این مسائل به هر منطقه ابلاغ شود.

وی درباره بافت فرسوده در شهر تهران نیز گفت: بافت فرسوده در شهر تهران ۳ هزار و ۲۶۸ هکتار است که در صورت نوسازی بافت فرسوده این آمار کاهش پیدا خواهد کرد.

کرمی درخصوص صدور پروانه های بهسازی لرزه ای بیان کرد: تدوین فرآیند صدور پروانه بهسازی لرزه ای نسبی به کمک معاونت شهرسازی و معماری تدوین و به شهرداری ها ابلاغ شد.

وی با اشاره به سامانه هشدار سریع زلزله ذکر کرد: این سامانه مردم را نجات خواهد داد که دانشگاه فردوسی مشهد دارد این سامانه را پیگیری می کند. سنسورهای هشدار سریع زلزله اطراف تهران نصب شده است. همچنین سامانه تخمین خسارت علاوه برخارج شهر در داخل شهر نیز نصب شده است. این سامانه بعد از ۵ دقیقه حدود ۷۰‌ گزارش را به دست سازمان مدیریت بحران برای تعیین وضعیت بعد از زلزله می رساند.

کرمی محمدی به سامانه آنلاین پایش حرکات پوسته زمین اشاره کرد و گفت: این سامانه برای موادی مانند فرونشست زمین به کار خواهد آمد.

وی از استقرار ۵۶ پایگاه اورژانش در شهر تهران خبر داد و افزود: این پایگاه ها زمان حضور اورژانش در محل حادثه را از ۴۵ دقیقه به ۱۵ دقیقه کاهش داد. همکاری بخشی از نیروهای داوطلب بحران در فرآیند واکسیناسیون از اتفاقات مهم دوران کرونا است. اجرای سامانه طرح ملی مدرسه آماده در ۱۱ کلانشهر، پخش برنامه رادیویی شهر آماده، پخش برنامه های تلویزیونی شهر آماده و مقدمات تهیه فیلم‌نامه سینمایی برای زلزله تهران از دیگر اقدامات سازمان مدیریت بحران است.

به گزارش ایسنا، تشکری هاشمی از اعضای شورای شهر تهران پس از استماع گزارش رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران ضمن قدردانی از ارائه این گزارش و تلاش پرسنل این سازمان گفت: در گذشته رئیس ستاد مدیریت بحران تهران شهردار تهران بود که این مسئولیت از شهردار تهران گرفته شده است. چه مشکلی وجود داشته که این اتفاق افتاده و آیا در حال حاضر ماموریت های این سازمان تغییر کرده است؟

وی افزود: با توجه به اینکه در مواقع بروز حادثه نیاز به راه های اضطراری وجود دارد آیا پل ها و برج هایی که در این مسیرها هستند برایشان اقدامی انجام شده و چه تجهیزاتی برای بازگشایی این مسیرها فراهم شده است؟ همچنین برای آموزش و ایجاد آمادگی در میان شهروندان چه اقداماتی انجام شده است.

وی ادامه داد: برخی از تجهیزات در سوله های بحران نگهداری می شود که با گذر زمان تاریخ مصرف آنها می گذرد. آیا تمهیداتی برای جایگزینی آنها اندیشیده شده است و تحلیل ها در رابطه با زلزله های کمتر از دو و سه ریشتر انجام شده یا خیر؟

قائمی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز ضمن تشکر از ارائه گزارش سازمان مدیریت بحران شهر تهران گفت: یکی از نیازهای اساسی در بحران ها ارتباطات و مخابرات است و نیاز به دکل های خود ایستا وجود دارد که لازم است گزارشی در این رابطه ارائه شود. مقرر بود در گذشته تجهیزات ارتباطی خودرویی تهیه و تجهیز شود. در این مورد نیز گزارشی را ارائه بفرمایید.

محمد آقامیری دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در رابطه با گزارش ارائه شده توسط رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۸ ظرف مدت ۱۲ سال ۱۱۸۵ زلزله به بزرگای بیشتر از ۲.۵ ریشتر داشته ایم. از سال ۷۴۳ میلادی تا ۲۰۱۸، ۱۵ زلزله به بزرگای شش ریشتر تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری مرکز تهران به وقوع پیوسته و آخرین زلزله شش ریشتری در سال ۲۰۰۴ رخ داده که تهران هم لرزیده، بر این اساس دوره بازگشت این زلزله ها انتظار می رود که در سال ۲۰۹۰ زلزله شش ریشتری داشته باشیم.

وی افزود: اما از سال ۷۴۳ تا ۲۰۱۸ میلادی هشت زلزله با بزرگای ۷.۵ ریشتر به بالا داشتیم که دوره بازگشت آنها ۱۵۹ ساله است و آخرین زلزله در سال ۱۸۰۳ میلادی بوده که در فاصله ۱۰۰ کیلومتری تهران حدفاصل فیروزکوه و دماوند در حدود ۷.۵ ریشتر به وقوع پیوسته که از این زلزله ۱۹۰ سال می گذرد، لذا از دوره بازگشت این زلزله ها که بالای هفت ریشتر می باشد حدود ۳۰ سال نیز بیشتر گذشته، در تهران ساختمان هایی داریم که عمر بالای ۴۰ ساله دارند و اتفاقا بلندمرتبه هستند اما هیچگاه ندیدیم سازمان مدیریت بحران اعلام کند که این ساختمان ها باید تخریب شوند. چرا که در برابر زلزله مقاوم نیستند.

به گزارش ایسنا، کرمی محمدی در پاسخ به سوالات و تذکرات اعضای شورای شهر تهران، گفت: درباره راهبردها و ارتقای ایمنی اماکن به بودجه ۱۰ میلیارد دلاری نیاز است که قطعا هر بخشی از این بودجه تامین شود با توجه به اینکه ساختمان های مهم تهران مشخص شده بر اساس اولویت می توان مقاوم سازی آنها را انجام داد.

وی افزود: در حوزه تامین تجهیزات در بخش آتش نشانی تعداد زیادی نردبان و ماشین به همراه سایر تجهیزات تامین شده است. برای هماهنگی با سایر سازمان ها شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران داشتیم که بر اساس قانون مدیریت بحران قبلی بود اما در سال ۹۸ قانون جدید ابلاغ شد ولی با اصرار ما حکمی از سوی وزیر کشور به عنوان رئیس ستاد مدیریت بحران تهران داده شد که شهردار تهران به عنوان فرمانده میدان در حوادث محلی تعیین شد. البته ما روال شورای هماهنگی و برگزاری جلسات آن را همچون گذشته پیگیری کردیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران درباره راه های اضطراری در درون شهر تهران نیز گفت: تمامی پل ها در مسیر این راه ها مقاوم سازی شده و مشکلی وجود ندارد. آمار برج ها نیز در حال مطالعه است اما اکثرا فاصله ها به حد کافی وجود دارد.

وی گفت: استان های معین برای شهر تهران در هنگام ورود به بحران در قانون قبلی مشخص شده بود اما اقدامی انجام نشده بود و جلسه هماهنگی نیز برگزار نشده بود تا اینکه در سال ۹۹ تمام استان های معین با مناطق ما جلسه گذاشتند و از شرایط منطقه مطلع شدند بی تردید استان های معین باید در ۵۰ کیلومتری تهران پایگاه آمادگی داشته باشند که این موضوع در حال مطالعه است و حدود دو پایگاه نیز مکانشان مشخص شده است.

وی تاکید کرد: در سال ۹۹ با توجه به شیوع کرونا مانور دور میزی را مقرر بود که اجرایی کنیم. در این مانور طراحی شد که استان های معین نیز حضور داشته باشند اما روز قبل اجرای مانور اعلام شد که مانور انجام نشود که این ضربه بدی بود. گفتند وزیر کشور باید موافقت کند، بر همین اساس ما درخواستی داریم که وزیر کشور سابق نیز موافقت کردند و این مجوز داده شده است. قطعا هیچ سازمانی مثل ما نیروهای داوطلب آماده ندارند.

وی افزود: در ارتباط با تجهیزات، تجهیزات بسیار زیادی فراهم شده ولی باید تجهیزات کاربردی باشند. بر همین اساس پایشی انجام دادیم تا تجهیزاتی که کاربرد نداشتند به تدریج حذف کنیم. مواردی که تاریخ مصرفشان گذشته بود عوض شده و یا اینکه مهم نبودند و باید خارج می شدند.

وی در خصوص تحلیل وقوع زلزله های کمتر از ۲ و ۳ ریشتر نیز گفت: وقوع این زلزله ها یک معنی دارد و آن اینکه زلزله خواهد آمد اما اینکه کی به وقوع می پیوندد هیچ کس نمی داند. قطعا پیش نشانگرها بررسی می شوند اما زلزله قابل پیش بینی نیست و تنها ۱۰ ثانیه قبل می توانیم هشدار دهیم. حدود ۴۰۰ مانور در زمانی که کرونا نبود به صورت سالیانه برگزار می کردیم که در این مانورها محلات، مناطق و مدارس حضور داشتند.

وی ادامه داد: طبق مصوبه دولت شهرداری موظف است مکان مورد نیاز برای دکل های ارتباطات پایدار را در اختیار بگذارد. ما پایگاه های خودمان را در اختیار این کار قرار دادیم و تجهیزات خودرویی نیز با بودجه ای که داشتیم تنها منجر به تجهیز دو خودرو شد ولی برای تعداد بیشتر ظرفیت مالی لازم وجود نداشت.

کرمی درباره ساختمان هایی که مقاوم سازی نیاز دارند، گفت: ۵۰ درصد بیمارستان های ما بالای ۶۰ سال قدمت دارند که همین جا اعلام می کنم این ۵۰ بیمارستان باید ساخته شوند، قطعا در این حوزه بودجه مورد نیاز وجود نداشت و نمی توان برای اولویت ها بودجه لازم را تامین کرد و همزمان موضوع ساختمان های فرسوده را در اولویت قرار داد، چرا که بودجه لازم وجود نداشت.

نظرات بینندگان