arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۷۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۰ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۰ شهریور ۱۳۷۷: شورای نگهبان نیمی از نامزدهاى انتخابات مجلس خبرگان را اصولاً فاقد شرایط دیده و اجازه شرکت در امتحان را به آن‌ها نمى‌دهد

خاطرات آیت الله هاشمی: عصر آقاى [محمد] امامى‌كاشانى، [عضو فقهای شورای نگهبان] آمد. گزارشى از بحث‌هاى شوراى نگهبان در مورد پذيرش و امتحان نامزدهاى انتخابات مجلس خبرگان داد؛ حدود نيمي از آنها را اصولاً فاقد شرايط ديده‌اند و اجازه شركت در امتحان هم نمى‌دهند و جمعى ديگر را امتحان مى‌كنند و افرادى مثل آقايان [سیدمحمد موسوی] خویينى‌ها، [رسول] منتجب‌نيا، [اسدالله] بيات، [صادق] خلخالى و [محمد] عبایى [خراسانی] را هم به ادله ديگرى، ممكن است رد كنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

رهبرى، براى شهداي‌مان درافغانستان، سه روز عزاى عمومى اعلام‌ كردند. در گذشته، دولت عزاى عمومى اعلام مى‌كرد. مطابق معمول، موج صدور بيانيه‌ها از سوى شخصیت‌ها و نهادها در اين باره برخاسته است.

براى اقامه جمعه، به دانشگاه تهران رفتم. سخنران پيش از خطبه‌ها، آقاى [برهان‌الدین] ربانى، ریيس‌جمهور افغانستان بود؛ فارسى صحبت‌ كرد و ساده. در خطبه‌ها، به مسایل افغانستان و انتخابات خبرگان و نزاع‌ها و درگيرى‌ها پرداختم و خطبه‌اى در اعجاز علمى قرآن خواندم.

ظهر بچه‌ها جمع بودند. محسن، فاطى و مهدى، از شرايط جارى كشور، اظهار نگرانى مى‌كردند؛ دلداري‌شان دادم. مهدى‌ گفت، سكوهايى كه براى [میدان نفتی] ابوذر ساخته، آمادة حمل و نصب است؛ كار بزرگى‌ كرده. به فائزه در مورد نظرخواهى‌ها در روزنامه‌اش، منجمله در مورد صداوسيما و ازدواج موقت، تذكراتى دادم.

عصر آقاى [محمد] امامى‌كاشانى، [عضو فقهای شورای نگهبان] آمد. گزارشى از بحث‌هاى شوراى نگهبان در مورد پذيرش و امتحان نامزدهاى انتخابات مجلس خبرگان داد؛ حدود نيمي از آنها را اصولاً فاقد شرايط ديده‌اند و اجازه شركت در امتحان هم نمى‌دهند و جمعى ديگر را امتحان مى‌كنند و افرادى مثل آقايان [سیدمحمد موسوی] خویينى‌ها، [رسول] منتجب‌نيا، [اسدالله] بيات، [صادق] خلخالى و [محمد] عبایى [خراسانی] را هم به ادله ديگرى، ممكن است رد كنند. معلوم شد، براى ليست جناح‌هاى چپ، چيزى نمى‌ماند و احتمال زياد مى‌رود كه در رقابت‌ها شركت نكنند و سروصداى زيادى خواهند داشت. از مطالب خطبه‌هاى امروز من، تشكر كرد و تجليل زيادى از آن خطبه‌اى نمود كه در مورد مسأله آیت‌الله منتظرى و رهبرى و مرجعيت آيت‌الله خامنه‌اى، ايرادكرده بودم و‌ گفت، به آقاى [سیدمهدی] يثربى‌ كاشانى، گفته است‌ كه آن سخنرانى نبود، بلكه منبٍت‌كارى بود. ضمناً گفت، اگر دوستان در دو سال اخير، به نظرات تو توجه مى‌كردند، امروز اين مشكلات را نداشتيم. از اينكه در صحبت‌هاى امروزم، نگرانى از جنگ [با طالبان] را برطرف‌كردم و در عين حال، طالبان را از آينده نگران نگه ‌داشتم، ابراز رضايت نمود. در مورد هزينه انتخابات هم مذاكره‌ كرديم.

معصومه، خدمتگزار قديمى‌مان آمد و گفت، فرزندش دركنكور دانشگاه آزاد اسلامى قبول شده، ولى قدرت مالى ندارد؛ هزينه تحصيل‌اش را به عهده گرفتم.

نظرات بینندگان