arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۷۶۸۸
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۲۱ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۰

مسکو: واشنگتن باید گام نخست به سوی تهران را بردارد

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه گفت که واشنگتن باید گام نخست به سوی ایران را بردارد. وی تاکید کرد که نخست باید بازگشت به برجام صورت گیرد و پس از آن این امکان وجود دارد تا درباره موضوعات دیگر نظیر برنامه موشک‌های بالستیک تهران و موضوع نفوذ منطقه‌ای آن صحبت کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه گفت که واشنگتن باید گام نخست به سوی ایران را بردارد.

وی که با شبکه خبری راشاتودی مصاحبه می‌کرد، درباره خروج آمریکا از افغانستان گفت: «مسکو به دنبال ارتباط با تمام گروه‌ها در افغانستان و تضمین امنیت همپیمانان خود در آسیای مرکزی است».

معاون وزیر خارجه روسیه در این مصاحبه تاکید کرد که خروج آمریکا از افغانستان در واقع یک فرار به شمار می‌آمد.

گروه طالبان در ۲۴ مردادماه کنترل کامل افغانستان را به دست گرفت و روز ۳۰ اوت (هشتم مردادماه)، ایالات متحده خروج کامل نظامیان خود از افغانستان را اعلام کرد و رسماً به ۲۰ سال اشغال خود در این کشور پایان داد. آمریکا به بهانه حملات 11 سپتامبر 2001 به افغانستان حمله کرده و این کشور را اشغال کرده بود.

در توافق فوریه ۲۰۲۰ دولت ترامپ با طالبان، رهبران طالبان متعهد شدند از القاعده یا دیگر گروه‌های تروریستی که ایالات متحده را تهدید می‌کنند، حمایت نکنند. طالبان بعد از تسلط بر کابل هم تاکید کرده که القاعده در افغانستان حضور ندارد و بین طالبان و این گروه تروریستی ارتباطی وجود ندارد.

سرگئی ریابکوف در ادامه مصاحبه با راشاتودی گفت: «واشنگتن باید گام نخست به سوی تهران را برداشته و به توافق هسته‌ای بازگردد و تحریم صادرات سلاح به ایران را بردارد».

ریابکوف تاکید کرد که نخست باید بازگشت به برجام صورت گیرد و پس از آن این امکان وجود دارد تا درباره موضوعات دیگر نظیر برنامه موشک‌های بالستیک تهران و موضوع نفوذ منطقه‌ای آن صحبت کرد.

نظرات بینندگان