arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۷۸۴۹
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۲۰ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۰

پاسخ غریب آبادی به ادعای آزار جسمی بازرسان آژانس در ایران: اگر بازرسی شکایتی داشته باشد به ما اعلام کند تا بررسی کنیم

«کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی در خصوص حواشی منتشر شده درباره ادعای یکی از بازرسان آژانس مبنی بر آزار جسمی در جریان بازرسی در ایران اظهار داشت: متاسفانه چندین مورد عملیات‌های تروریستی و خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای داشتیم و برای همین سیاست حفاظتی تاسیسات هسته‌ای ما از چند ماه پیش تغییر کرده و این سیاست‌ها و اقدامات جدید حفاظتی شامل چگونگی بازرسی از بازرسان آژانس هم شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صداوسیما: «کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی در خصوص حواشی منتشر شده درباره ادعای یکی از بازرسان آژانس مبنی بر آزار جسمی در جریان بازرسی در ایران اظهار داشت: متاسفانه چندین مورد عملیات‌های تروریستی و خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای داشتیم و برای همین سیاست حفاظتی تاسیسات هسته‌ای ما از چند ماه پیش تغییر کرده و این سیاست‌ها و اقدامات جدید حفاظتی شامل چگونگی بازرسی از بازرسان آژانس هم شده است.

وی  تصریح کرد: این سیاست را به آژانس اعلام کردیم و البته همچنان این سیاست‌ها در حال بهبود و ارتقاست.
نماینده دائم ایران ادامه داد: همزمان به آژانس هم خواستیم که به بازرسان توصیه کند به خاطر حساسیت موجود و سوابق خرابکاری، نهایت همکاری را با ماموران حفاظتی تأسیسات هسته‌ای داشته باشند.

همه این کارها برای حفاظت از تأسیسات هسته‌ای ماست

غریب آبادی گفت: طبیعتا وقتی بازرسان یا خود دبیرخانه آژانس این اقدامات را با چگونگی بازرسی‌های قبلی از بازرسان خود مقایسه می‌کنند، اینگونه فکر می‌کنند که شاید این اقدامات در راستای آزار جسمی آنهاست، در حالی که این چنین نیست و هیچ کدام از همکاران ما در سازمان انرژی اتمی چنین قصدی ندارند و همه این کارها برای حفاظت از تأسیسات هسته‌ای ماست.

نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: اگر بازرسی، شکایتی داشته باشد می‌توانند به ما اعلام کند و ما بررسی می‌کنیم و همانگونه که اگر ما هم شکایتی داشته باشیم به آژانس اعلام می‌کنیم.

وی ادامه داد: اما این در اثر تشدید اقدامات حفاظتی است که شامل بازرسان آژانس هم شده است که شاید قبلا آنها به این شکل که الان مورد بازرسی بدنی و وسایل قرار می‌گیرند، قرار نمی‌گرفتند و الان بازرسی‌ها شدیدتر شده و خواستیم از آژانس که درک کند و تفسیر متفاوتی نداشته باشد و اگر سؤال و ابهامی دارند به ما اعلام کند و ما بررسی کرده و پاسخ را می‌دهیم.

غریب آبادی افزود: همکاری ایران و آژانس، مناسب است اما برخی خواهان ادامه این همکاری نیستند و می خواهند از یک موضوع کوچک پرونده بسازند.

بیش از ۷۰ بازرس که تقریبا ۳۰ درصد بازرسان آژانس هستند فقط روی ایران کار می‌کنند

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ایران بیش از ۲۰ درصد بازرسی‌های آژانس را می‌پذیرد و بیش از ۷۰ بازرس که تقریبا ۳۰ درصد بازرسان آژانس هستند فقط روی ایران کار می‌کنند.

وی افزود: بازرسی‌های متعددی از ایران انجام می‌شود، اما آیا می‌توان گفت که ایران سیاست همکاری ندارد و با بازرسان بد برخورد می‌کند.

غریب آبادی عنوان کرد: رفتار ما، استاندارد و فراتر از استاندارد است و نسبت به بحث‌های ایمنی به رفتارهای استاندارد برگشتیم و شاید نسبت به قبل تغییر کرده، اما رفتار استاندارد است.

نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: این رفتارها در راستای شلوغ سازی و پرونده سازی در آستانه نشست شورای حکام است تا بگویند ایران همکاری نمی‌کند و ما حجم‌های بالای بازرسی‌ها را می‌پذیریم و این ادعاها نباید موجب شود که انصاف را کنار بگذارند.

نظرات بینندگان