arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۷۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۲۱ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۰

این خوراکی‌ها بیماری آلزایمر را دور می‌کند

بسیاری از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که خوردن برخی غذا‌ها می‌تواند روند پیری مغز را کند کرده و شانس ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد. اعتقاد بر این است که رژیم مدیترانه‌ای و سالم ترکیبی از دو رژیم غذایی است که از افت فعالیت مغز جلوگیری می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بسیاری از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که خوردن برخی غذا‌ها می‌تواند روند پیری مغز را کند کرده و شانس ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد. اعتقاد بر این است که رژیم مدیترانه‌ای و سالم ترکیبی از دو رژیم غذایی است که از افت فعالیت مغز جلوگیری می‌کند.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب به نقل از هندوستان تایمز، بیماری آلزایمر، یک اختلال عصبی است که می‌تواند باعث کوچک شدن مغز شما یا مرگ سلول‌های مغزی در طول زمان شود. شخصی که از این بیماری رنج می‌برد ممکن است در ابتدا شروع به فراموش کردن رویداد‌های روزمره، مکالمات اخیر و چیز‌های نادرست کند.

در مراحل پیشرفته‌تر، ممکن است فرد در تشخیص اعضای خانواده یا دوستان نزدیک مشکل داشته باشد و در نهایت توانایی ارتباط خود را از دست بدهد، بیشتر و بیشتر بخوابد و نتواند به تنهایی عمل کند.

علل آلزایمر

به گفته موسسه ملی پیری NIH، "دانشمندان هنوز به طور کامل نمی‌دانند چه چیزی باعث بیماری آلزایمر در اکثر مردم می‌شود. علل اصلی احتمالاً شامل ترکیبی از تغییرات وابسته به سن در مغز، همراه با عوامل ژنتیکی، محیطی و شیوه زندگی است. "

کهنسالی یکی از مهمترین عوامل خطرساز برای این بیماری است. گزارش NIA می‌گوید: "تعداد افراد مبتلا به بیماری آلزایمر تقریباً هر ۵ سال بیش از ۶۵ سال دو برابر می‌شود. حدود یک سوم از همه افراد ۸۵ ساله و بالاتر ممکن است به بیماری آلزایمر مبتلا باشند. "

در حالی که این بیماری قابل درمان نیست و یک اختلال عصبی پیشرونده است، اما با تغذیه مناسب، می‌توان شروع آن را  به تاخیر انداخت.

خوراکی ها
دکتر  Siddhant Bhargava متخصص تناسب اندام می‌گوید: "تحقیقاتی انجام شده است که رژیم غذایی و الگو‌های غذایی مناسب، تأثیر مفیدی بر عملکرد مغز دارد؛ بنابراین، تطبیق عادات مصرفی از طریق غذا‌های تقویت کننده ذهن می‌تواند در کاهش التهاب و در نتیجه محافظت از مغز شما موثر باشد. "


غذا‌های مفید برای مغز مانند مقدار زیادی سبزیجات، لوبیا، غلات کامل، ماهی و روغن زیتون و غذا‌های محدود فرآوری شده قطعاً باید بخشی از رژیم غذایی شما باشند.

سبزیجاتی مانند کلم پیچ و اسفناج: خوردن میوه‌ها و سبزیجات مانند سبزیجات برگ سبز، انواع توت‌ها و سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی و گل کلم، آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های محافظتی را که برای مغز شما خوب عمل می‌کند، به حداکثر می‌رساند.

آجیل و انواع توت ها: آجیل و انواع توت‌ها میان وعده‌های ایده آلی هستند که با بهزیستی بهتر مغز ارتباط دارند. بلوبری و توت فرنگی نقش مهمی در حفظ عملکرد مغز شما دارند و ممکن است علائم بیماری آلزایمر را کند کنند.

اسید‌های چرب امگا ۳: دریافت مقدار زیادی چربی امگا ۳ به بهبود سلامت مغز کمک می‌کند. این به این دلیل است که DHA موجود در این چربی‌های سالم باعث کاهش پلاک بتا آمیلوئید می‌شود، بنابراین از آلزایمر جلوگیری می‌کند.

روغن گیاهی یا نارگیل + زردچوبه + فلفل سیاه: استفاده از کورکومین (زردچوبه) با پیپرین (فلفل سیاه) همراه با یک چربی خوب مانند روغن نارگیل فشرده سرد یا روغن گیاهی خالص یا روغن زیتون خالص، برای مغز بسیار مفید است.

چغندر: سرشار از نیترات، به عنوان گشاد کننده عروق عمل می‌کند و در نتیجه جریان خون را به سمت مغز افزایش می‌دهد.

 

شکر سفید تصفیه شده: کاهش مصرف شکر تصفیه شده به ویژه آن‌هایی که در غذا‌های فرآوری شده وجود دارد، ضروری است، در عوض گزینه‌های سالم تری مانند میوه‌ها را انتخاب کنید.

بیماری آلزایمر

پیشگیری از آلزایمر

باید از غذا‌های حاوی قند و نمک پرهیز شود و بیماران آلزایمری باید محدودیت غذایی را که دارای چربی اشباع و کلسترول بالا هستند مانند کره یا برش‌های چرب گوشت محدود کنند.

رژیم غذایی با نمک بالا: رژیم غذایی با نمک بالا می‌تواند با بی ثبات سازی سطح پروتئین تاو، باعث کاهش شناختی شود. سطوح شدید تاو مشخصه زوال عقل است. به عنوان یک جایگزین، توصیه می‌شود از ادویه جات یا گیاهان برای چاشنی غذا استفاده کنید.

لبنیات و گندم: به خصوص اگر نشانگر‌های التهابی بالا باشند، زیرا خوردن آن‌ها می‌تواند آن را تشدید کند. علاوه بر این، روده و مغز ما به طور پیچیده‌ای به هم متصل هستند، بنابراین اگر خوردن گلوتن باعث ایجاد علائم در روده شما شود، ممکن است بر سلامت مغز شما نیز تأثیر بگذارد؛ بنابراین، به راحتی به این دو مورد بپردازید.

نظرات بینندگان