arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۷۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۲۲ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۰

بیانیه تروئیکای اروپایی در نشست حکام آژانس: ایران از فرصت پیش‌رو برای احیای برجام استفاده کند

سه کشور اروپایی عضو برجام روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حمایت خود را از توافق هسته‌ای ایران و مزایای آن برای تمام طرف‌ها، مورد تاکید قرار داده اند.انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه خود از ایران خواسته‌اند تا از فرصت دیپلماتیک به وجود آمده در وین برای احیای برجام «فورا» استفاده کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: سه کشور اروپایی عضو برجام روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حمایت خود را از توافق هسته‌ای ایران و مزایای آن برای تمام طرف‌ها، مورد تاکید قرار داده اند.

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد، آمده است: ما به عنوان سه کشور اروپایی به طور کامل از روند مذاکرات مشارکت کنندگان برجام و ایالات متحده در وین که بر تسهیل بازگشت آمریکا به این توافق و ایران به اجرای تمام تعهداتش نظارت دارد، حمایت می‌کنیم.

تروئیکا در این بیانیه تاکید کرد که به مذاکرات وین که در پرتو آن مزایای برجام برای همه احیا شود، متعهد هستیم.

توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ و اتحادیه اروپا در سال ۱۳۹۴ به امضا رسید و به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شد. اما دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه خود از ایران خواسته‌اند تا از فرصت دیپلماتیک به وجود آمده در وین برای احیای برجام «فورا» استفاده کند.

سه کشور اروپایی در بخش دیگری از این بیانیه نسبت به گزارش‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص کاهش تعهدات برجامی ایران و محدودیت دسترسی‌ بازرسان آژانس به مراکز اتمی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است که ایران از آخرین نشست شورای حکام به ادامه فعالیت‌های غیر مجاز در زمینه اورانیوم فلزی ادامه داده و برای اولین بار غنای آن را به ۲۰ درصد رسانده است. این درحالیست که بر اساس ادعای تروئیکای اروپایی، ایران دلیل موجه غیر نظامی برای انجام چنین اقدامی ندارد و باید فورا تولید اورانیوم فلزی را متوقف کند.

در این بیانیه به سایر گام‌های ایران در کاهش تعهدات برجام اشاره و ادعا شده که این اقدامات پیامدهای غیر قابل بازگشتی را در توانمندی اتمی ایران دارد و مزایای برجام را در زمینه عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای تضعیف می‌کند.

سه کشور اروپایی این گام‌ها را نقض سیستماتیک برجام توصیف کرده و ادعا کردند که در کنار مذاکرات وین، با هدف یافتن راه حل دیپلماتیک برای احیای این توافق تاسف‌بار است. طرف‌های اروپایی بدون اشاره به بدعهدی خود در اجرای تعهدات برجامی از ایران خواسته‌اند تا از آنچه تشدید اوضاع خواندند، دست کشیده و بدون فوت وقت به تعامل سازنده در مذاکرات وین بازگردد.

انگلیس، فرانسه و آلمان همچنین از کاهش دسترسی بازرسان آژانس به مراکز اتمی ایران ابراز نگرانی کرده و خواستار احیای تمام دسترسی‌ها طبق پروتکل الحاقی و برجام شدند. آن ها ادعا کردند که ایران با محدود کردن دسترسی بازرسان آژانس، کار جامعه جهانی را برای اطمینان از ماهیت صلح آمیز بودن برنامه اتمی خود سخت‌تر می‌کند. طرف‌های اروپایی برهمین اساس از نتایج سفر اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران و توافق به دست آمده با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران استقبال کرد و آن را گامی به جلو خواند.

نظرات بینندگان