arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۷۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۰ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۴ شهریور ۱۳۷۷: نتیجه تحقیقات وزارت اطلاعات از ماجرای حمله و کتک زدن به عبدالله نوری و مهاجرانی

خاطرات آیت الله هاشمی: عصر آقاى [امیر]تهرانى، معاون [پارلمانی]وزیر اطلاعات آمد. گزارش‌هاى ویژه را آورد و گفت، نتیجه بازجویى‌ها از متهمان حمله به آقایان [عبدالله]نورى و [عطاءالله]مهاجرانى، این است که وابسته به گروهى نیستند؛ از بسیجی‌ها هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۴ شهریور ۱۳۷۷: نتیجه تحقیقات وزارت اطلاعات از ماجرای حمله و کتک زدن به عبدالله نوری و مهاجرانیخاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

انجمن اسلامى [فرهنگی – هنری راهیان] سبحان مشهد آمدند. گزارشى از كارشان دادند و با قرائت قرآن و تواشيح و مداحى، برنامه اجرا كردند و از خدمات من، در مبارزه و دفاع و مجلس و سازندگى، تجليل نمودند. من هم برايشان صحبت كردم و از نقش تاريخى مردم خراسان، در سراسر تاريخ اسلام در دفاع از اسلام و ايران و خطر طالبان را گفتم.

آقاي شيخ قدرت عليخانى آمد. از مشكلات ناشى از تعطيلى كارهاى سازندگى در روستاها گفت و از عدم استقبال مناسب در قزوين از آقاى [سیدمحمد] خاتمى و اعتراض مردم در اجتماع به آقاى [هادی] باريك‌بين، [امام‌جمعه قزوین] كه خوشامد مى‌گفت و نيز از وضع پرونده خودش‌كه با گزارش آقاى [محمدرضا] نقدى، [رییس حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی] و دستور رهبرى، به دادگاه نظامى رفته و اميدوار است، تبرئه شود.

گفت، بعضى از نامزدهاى [مجمع] روحانيون [مبارز]، مثل آقايان [سیدعلی‌اکبر] محتشمى، [مجید] انصارى و [سیدمحمد] هاشمى را براى امتحان خبرگان، به قم دعوت كرده‌اند، ولى اينها حاضر نيستند امتحان بدهند. آقاى [مهدی] كروبى و آقاى [محمدرضا] توسلى، با رهبرى ملاقات كرده و خواستار عدم امتحان شده‌اند، ولى نتيجه‌اى نگرفته‌اند. از رفتار من، براى حفظ اعتدال و عدم حمايت از يك جريان امروز و گذشته و در عمل، در زمان مسئوليت اجرايى، قدردانى‌كرد و خطبه جمعه را نمونه‌اى از اين اعتدال معرفى نمود.

آقاى [علیرضا] معيرى، سفيرمان در فرانسه آمد. از پيشرفت روابط و همكارى‌ها، اظهار رضايت كرد و گفت، به خاطر نجات از كار مشاورت، سفارت را پذيرفته و از زيادى و ناهمگونى مشاوران آقاى‌خاتمى، [رییس‌جمهور] و بیکارى و بى‌اثرى آنها انتقاد كرد و گفت، آقاى‌خاتمى هم پشيمان شده، ولى نجات از آنها مشكل‌است و از دفتر آقاى‌ خاتمى به خاطر سياسى‌كارى‌ها و ندانم‌كارى، انتقاد داشت.

ضمناً از گروه مشاوران ويژه آقاى خاتمى كه در كارها دخالت مى‌كند، انتقاد داشت و گفت، آقايان [سیدمحمدعلی] ابطحى، على و [محمد]رضا خاتمى، [مصطفی] تاج‌زاده، [محسن] امين‌زاده، خسرو تهرانى و [غلامعلی] خوشرو، در دفتر فعال‌اند. خبر از دادن وام به آقاى هادى خامنه‌اى، براى [انتشار] روزنامه جهان اسلام داد.

عصر آقاى [امیر] تهرانى، معاون [پارلمانی] وزير اطلاعات آمد. گزارش‌هاى ويژه را آورد و گفت، نتيجه بازجویى‌ها از متهمان حمله به آقايان [عبدالله] نورى و [عطاءالله] مهاجرانى، اين است كه وابسته به گروهى نيستند؛ از بسيجي‌ها هستند.

امروز رهبرى، اظهارات تُندى عليه مطبوعات كردند و تداوم تهاجم فرهنگى و تهديد به برخورد و اتمام حجت نمودند؛ احتمالاً مخالفت با نظرات آقاى خاتمى تلقى شود.

بيشتر اخبار امروز، مربوط به حمايت نهادها و افراد، از پيام ديروز رهبرى در مورد افغانستان است و فضا را تُند كرده است. گزارش‌ها، حاكى از پيشرفت طالبان در هزاره‌جات است. وزارت اطلاعات مى‌گويد، مقاومتى در مقابل‌شان نيست و كشتار وسيعى هم هست.

نظرات بینندگان