arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۷۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۶ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۰

وزارت خارجه: زائران صرفا ازطریق هوایی و با روادید به‌عراق عزیمت کنند

روابط عمومی وزارت امور خارجه در خصوص خبری مبنی بر موافقت دولت عراق با توافق لغو روادید دو کشور ایران و عراق یا عزیمت زائران اربعین حسینی از مرزهای زمینی اعلام کرد: زائران اربعین صرفا می‌توانند از طریق هوایی و با دارا بودن روادید معتبر به عراق عزیمت کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روابط عمومی وزارت امور خارجه در خصوص خبری مبنی بر موافقت دولت عراق با توافق لغو روادید دو کشور ایران و عراق یا عزیمت زائران اربعین حسینی از مرزهای زمینی اعلام کرد: زائران اربعین صرفا می‌توانند از طریق هوایی و با دارا بودن روادید معتبر به عراق عزیمت کنند.

به گزارش وزارت امور خارجه، این وزارتخانه با صدور اطلاعیه‌ای، هشدارهای بخش کنسولی متعاقب انتشار مطالبی در برخی از سایت‌های خبری و یا فضای مجازی مبنی بر موافقت دولت عراق با توافق لغو روادید دو کشور ایران و عراق و عزیمت زائراناربعین حسینی از مرزهای زمینی به عراق را به شرح زیر اطلاع رسانی کرد.

در اطلاعیه وزارت امور خارجه آمده است: توافق لغو روادید بین دو کشور ایران و عراق در حال طی کردن مراحل قانونی و اداری خود بوده و مانند هر توافق دیگری برای چگونگی یا تاریخ اجرایی شدن آن نیازمند مذاکرات آتی بین مسئولین دو کشور است. بنابراین تا زمان اعلام رسمی دو دولت در خصوص چگونگی و زمان اجرایی شدن آن، عزیمت به عراق نیازمند اخذ و دارا بودن روادید رسمی آن کشور است. از این‌رو به زائران و همه عوامل دست اندرکار اعزام زوار از قبیل کاروان‌ها، موکب‌ها و شرکت‌های هواپیمایی تأکید می‌شود بدون اخذ و دارا بودن روادید معتبر عراق، اقدام به انجام سفر و یا جابجایی مسافر نکنند.

این اطلاعیه می افزاید: همانطور که بارها ستاد مرکزی اربعین، سیاست دولت عراق مبنی بر بسته بودن مرزهای زمینی به مقصد عتبات عالیات را اعلام کرده است، مرزهای زمینی بین دو کشور بسته بوده و زائران اربعین حسینی صرفا می‌توانند از طریق هوایی و با دارا بودن روادید معتبر به قصد زیارت و انجام راهپیمایی به آن کشور عزیمت کنند.

این اطلاعیه خاطرنشان می‌کند: متاسفانه مطالبی در فضای مجازی در حال انتشار است که زوار را برای عزیمت زمینی از دیگر مناطق و اقلیم خارج از استان‌های زیارتی عراق ترغیب می‌کند. عزیمت از اینگونه مناطق به مقصد اماکن زیارتی علاوه بر دارا بودن خطرات امنیتی در مسیر، موجب برخورد قانونی مسئولان نظامی و انتظامی عراق با متخلفان خواهد شد زیرا مجوزهای مرزی برای ورود به برخی از مناطق عراق برای استفاده در دیگر مناطق این کشور بخصوص کربلا، نجف، سامراء و کاظمین معتبر نیست.

روابط عمومی وزارت امور خارجه در پایان از همه زائران حسینی و عاشقان آن حضرت موکدا درخواست کرده است نسبت به ابعاد و نتایج حقوقی و کیفری اقدامات خلاف توافقات دو کشور در زمینه روادید، توجه کافی را داشته و صرفا با استفاده از مسیر هوایی، برای عزیمت به عراق و شرکت در مراسم اربعین سالار شهیدان اقدام کنند.

نظرات بینندگان