arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۸۰۱۴
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۲۲ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۰

نماینده پارلمان عراق: روند خروج آمریکا از ماه آینده آغاز می‌شود

یک نماینده پارلمان عراق در کمیته دفاع و امنیت این کشور گفت: نیروهای آمریکایی از ماه آینده (اکتبر) روند ترک خاک عراق را آغاز خواهند کرد.وی ادامه داد: تا یکم ژانویه ۲۰۲۲، هیچ نیروی آمریکایی در عراق باقی نخواهد ماند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: یک نماینده پارلمان عراق در کمیته دفاع و امنیت این کشور گفت: نیروهای آمریکایی از ماه آینده (اکتبر) روند ترک خاک عراق را آغاز خواهند کرد.

به گزارش "نیو عرب"، بدر الزایدی پنجشنبه افزود: عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق بر اساس توافق ماه جولای میان واشنگتن و بغداد است و به صورت مرحله‌ای انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: تا یکم ژانویه ۲۰۲۲، هیچ نیروی آمریکایی در عراق باقی نخواهد ماند.

این نماینده پارلمان عراق در مورد عملیات‌های نظامی آمریکا در عراق بیان کرد: آمریکا به عنوان عضوی از ائتلاف بین المللی علیه گروه داعش، به حملات هوایی خود در عراق و همچنین به آموزش و مشاوره نیروهای عراقی ادامه خواهد داد.

هم اکنون حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی آمریکایی در عراق حضور دارند. مشخص نیست چه تعداد از این نیروها برای آموزش و مشاوره به نیروهای عراقی در این کشور باقی خواهند ماند.

الزایدی توضیح داد: تجهیزات نظامی آمریکا از عراق به پایگاه‌های این کشور در سایر کشورهای عرب منتقل خواهد شد.

در همین حال یک فرمانده ارتش عراق مدعی شد که هنوز مشخص نیست نیروهای آمریکایی چه زمانی از عراق خارج خواهند شد و تحولات پیرامون این مساله کاملا محرمانه است.

وی افزود: پایگاه‌های حریر در اربیل، عین الاسد در انبار و کمپ ویکتوری در بغداد به عنوان پایگاه‌های اصلی ائتلاف غرب در عراق استفاده خواهند شد.

محمد السیهود یک تحلیلگر عراقی گفت: وضعیت در عراق اکنون مانند سال ۲۰۱۴ که گروه تروریستی داعش به دلیل مشکلات سیاسی و ضعف‌های امنیتی توانست استان‌ها و مرزها را به تصرف خود درآورد، نیست. عراق دیگر مانند گذشته به نیروهای خارجی نیاز ندارد و بسیار قوی‌تر از گذشته است.

بر اساس توافق بغداد - واشنگتن تا خروج نظامیان آمریکایی از عراق کمتر از چهار ماه دیگر باقی مانده است و مردم عراق پیشاپیش شمارش معکوس خروج نیروهای بیگانه را آغاز کرده‌اند.

بر اساس این توافق که میان مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق و جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا امضا شد، همه نظامیان آمریکایی باید حداکثر تا تاریخ ۳۱ / ۱۲ / ۲۰۲۱ خاک عراق را ترک کنند.

گروه‌های محور مقاومت در عراق نیز تهدید کرده‌اند چنانچه آمریکا به تعهداتش در این زمینه عمل نکند، آنها تمامی نظامیان آمریکایی را در خاک عراق، آماج شدیدترین حملات خود قرار خواهند داد.



نظرات بینندگان