arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۸۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۳ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۰

نیویورک تایمز: احمد مسعود قصد دارد مانع به رسمیت شناخته شدن طالبان از سوی واشنگتن شود / او یک گروه لابیگر آمریکایی را بدین منظور به کار گرفته

احمد مسعود، رهبر "جبهه مقاومت ملی" افغانستان یک گروه لابی‌گر آمریکایی را به منظور جلب حمایت آمریکا به کار گرفته است. به گزارش نیویورک تایمز، رابرت استرایک، شرکت لابی‌گر این کار را به طور مجانی یا همان "پرو بونو" انجام می‌دهد. این شرکت کارهایی را می‌پذیرد که گروهای لابی‌گر دیگر اکثرا در انجام آن اکراه ‌داشته‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: احمد مسعود، رهبر "جبهه مقاومت ملی" افغانستان یک گروه لابی‌گر آمریکایی را به منظور جلب حمایت آمریکا به کار گرفته است.

به گزارش نیویورک تایمز، رابرت استرایک، شرکت لابی‌گر این کار را به طور مجانی یا همان "پرو بونو" انجام می‌دهد. این شرکت کارهایی را می‌پذیرد که گروهای لابی‌گر دیگر اکثرا در انجام آن اکراه ‌داشته‌اند.

یکی از افراد نزدیک به احمد مسعود به نیویورک تایمز گفته است که هدف اصلی آنها ممانعت از به رسمیت شناخته شدن گروه طالبان از سوی آمریکاست.

در حالی که مخالفان گروه طالبان حمایت شماری از جمهوری‌خواهان آمریکا را با خود دارند اما جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفته است که نمی‌خواهد در آنچه او جنگ داخلی افغانستان می‌داند، دست داشته باشد. رئیس جمهوری آمریکا در عین حال گفته است که در به رسمیت شناختن دولت طالبان هم هیچ عجله‌ای ندارد.

در گزارش نیویورک تایمز آمده است که شماری از لابی‌گر‌ها به این روزنامه گفته اند که طالبان هم تلاش دارند که دست به چنین اقدامی به منظور جلب حمایت آمریکا بزنند. اما به دلیل تحریم‌ها، روشن نیست طالبان چگونه می‌توانند موفق شوند.

با آنکه گروه طالبان قدرت را به دست گرفته اند و دولت سرپرست به رهبری محمد حسن آخوند ایجاد کرده‌اند، تا حالا هیچ کشوری آنها را به رسمیت نشناخته است.

در دهه ۹۰ میلادی که گروه طالبان برای نخستین بار بر بیشتر از ۷۰ درصد افغانستان تسلط داشتند، برهان‌الدین ربانی، رئیس جمهوری آن زمان، با آن که کابل را ترک کرده بود، مشروعیت بین‌المللی حکومتش را حفظ کرد.

حالا با فرار محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان، با آن که امرالله صالح، معاون وی، خود را سرپرست ریاست جمهوری اعلام کرده، هیچ کشوری در این زمینه واکنشی نشان نداده است. آقای صالح روز ۱۵ اگست/اوت قبل از ورود گروه طالبان به کابل، به ولایت پنجشیر رفته بود، و حالا مشخص نیست که کجاست.

در روزهای گذشته پنجشیر شاهد جنگ شدید میان گروه طالبان و نیروهایی که خود را "جبهه مقاومت ملی" نام نهاده اند بود. این نیروها از سوی احمد مسعود رهبری می‌شوند.

با آنکه گروه طالبان مدعی است که در پنجشیر جنگی جریان ندارد، اما بی‌بی‌سی دریافته است که این گروه دست‌کم ۲۰ غیر نظامی را کشته است. سازمان ملل متحد هم از احتمال نقض حقوق بشر در پنجشیر ابراز نگرانی کرده است. بنا به اظهارات مردم محل، پنجشیر در محاصره بوده و آذوقه و دارو اجازه ورود به این ولایت را نداشت و برق و اینترنت هم قطع بود.

روز پنجشنبه، ۲۵ سنبله/شهریور منابع طالبان اعلام کردند که به کمک‌های بشردوستانه اجازه ورود به پنجشیر داده اند و همچنین شبکه‌ اینترنت در این ولایت دوباره فعال شده است.

نظرات بینندگان