arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۸۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۳ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۰

وزیر خارجه هلند درپی بحران افغانستان استعفا داد

«سیگرید کاگ» وزیر امور خارجه هلند روز پنجشنبه درپی پس‌لرزه‌های خروج امریکا و متحدانش از افغانستان استفعای خود را اعلام کرد. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، استعفای این مقام هلندی پس از آن صورت گرفت که اکثریت پارلمان این کشور تشخیص دادند او وظیفه خارج کردن پناهجویان از افغانستان را به درستی انجام نداده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «سیگرید کاگ» وزیر امور خارجه هلند روز پنجشنبه درپی پس‌لرزه‌های خروج امریکا و متحدانش از افغانستان استفعای خود را اعلام کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، استعفای این مقام هلندی پس از آن صورت گرفت که اکثریت پارلمان این کشور تشخیص دادند او وظیفه خارج کردن پناهجویان از افغانستان را به درستی انجام نداده است.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشت.

با تصرف سریع‌تر از حد انتظار کابل از سوی گروه طالبان، آمریکا و متحدانش روند خروج از افغانستان را به شکلی سراسیمه و بی‌نظم تسریع کردند و بامداد روز سه‌شنبه نهم شهریور، آخرین هواپیمای آمریکایی فرودگاه کابل را ترک کرد تا افغانستان از نیروهای اشغالگر خارجی تخلیه شود.

در پی اجرای مفتضحانه این عملیات، علاوه بر وزیر خارجه هلند، وزرای خارجه آمریکا و انگلیس تحت انتقادات شدید داخلی قرار گرفتند.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا دوشنبه و سه‌شنبه این هفته در جلسات استماع کمیته‌های امور خارجی مجلس نمایندگان و مجلس سنای این کشور مورد بازخواست قرار گرفت.

از سوی دیگر «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس که هنگام سقوط دولت کابل برای تفریح به مسافرت خارجی رفته بود تحت انتقاد شدید سیاست‌مداران این کشور قرار گرفت.

با اینکه انتظار می‌رفت «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس، راب را کابینه دولت اخراج کند، او به تغییر مقام وزیر خارجه بسنده کرده و او را به معاون نخست وزیر و وزیر دادگستری منصوب کرد.

نظرات بینندگان