arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۸۰۷۱
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۳ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۰

دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه پاکستان و بلاروس در حاشیه اجلاس شانگهای

وزیر امور خارجه ایران در ادامه رایزنی‌های دوجانبه با همتایان حاضر در بیست و یکمین نشست سران اعضای سازمان شانگهای، امروز با همتایان پاکستانی و بلاروسی خود دیدار کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: وزیر امور خارجه ایران در ادامه رایزنی‌های دوجانبه با همتایان حاضر در بیست و یکمین نشست سران اعضای سازمان شانگهای، امروز با همتایان پاکستانی و بلاروسی خود دیدار کرد.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه رایزنی های دوجانبه با همتایان حاضر در بیست و یکمین نشست سران اعضای سازمان شانگهای، امروز با شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان دیدار و در خصوص وضعیت منطقه و افغانستان گفتگو نمود.

امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن ابراز نگرانی از وضعیت مردم افغانستان و اوضاع امنیتی - سیاسی این کشور، این وضعیت نامطلوب را نتیجه مداخلات و اقدامات غیرمسئولانه آمریکا در قبال افغانستان دانست.

وزیر امور خارجه ایران با یادآوری اینکه ایران و پاکستان بعنوان همسایگان افغانستان بیشترین تبعات وضعیت افغانستان را متحمل می شوند، بر ضرورت همفکری تهران - اسلام آباد در خصوص چگونگی بازیابی ثبات و صلح پایدار در افغانستان تاکید نمود.

امیرعبداللهیان در این دیدار، ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان را در سایه ایجاد دولت فراگیر با مشارکت نمایندگان کلیه اقوام دانست.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان از همتای پاکستانی خود جهت مشارکت در نشست آتی وزرای خارجه همسایگان افغانستان در تهران، دعوت بعمل آورد.

وزیر امور خارجه پاکستان نیز در این دیدار ضمن بااهمیت خواندن نقش همسایگان در مساعدت به افغانستان جهت رسیدن به وضعیت مطلوب، از تلاشها و ابتکارات ایران در این رابطه، قدردانی کرد.

خاطرنشان می سازد بر اساس توافق وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، چین، روسیه و پاکستان، قرار است روز جاری ، بیانیه مشترک وزرای خارجه این چهار کشور در خصوص وضعیت افغانستان صادر شود.

رایزنی با وزیر خارجه بلاروس

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در حاشیه نشست سران اعضای شانگهای در دوشنبه، با ولادیمیر ماکی، وزیر خارجه بلاروس دیدار و گفتگو نمود.

وزیر امور خارجه ایران در این دیدار ضمن اعلام علاقه مندی جمهوری اسلامی ایران بر گسترش روابط همه جانبه با بلاروس، برگزاری کمیسیون مشترک دو‌کشور را در کوتاهترین زمان پیش رو خواستار شد.

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به برخی مشکلات دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در بلاروس، خواستار رفع فوری این موضوعات شده و پیگیری این مشکلات مورد تاکید طرفین قرار گرفت.

وزیر امور خارجه ایران ، سیاست تحریم و تهدید را جزو سیاستهای شکست خورده ولی دائمی آمریکا خوانده و تاکید کرد سیاست تحریم آمریکا، ادامه سیاست یکجانبه گرایی این کشور بوده که از نظر جمهوری اسلامی ایران مردود و غیرقابل پذیرش می باشد.

ولادیمیر ماکی، وزیر امور خارجه بلاروس نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با همتای ایرانی خود، آمادگی کشورش جهت برگزاری کمیسیون مشترک را اعلام و بر علاقه مندی مینسک جهت توسعه روابط با تهران تاکید نمود.

وی ضمن تقدیر از مقاومت جمهوری اسلامی ایران در برابر سیاست یکجانبه گری و تحریم های امریکا، شیوه یکجانبه گرایی را محکوم به شکست دانست.

نظرات بینندگان