arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۸۱۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۰ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۰

مدیر وقت سیا رفتار پسا انتخاباتی ترامپ را «کودکانه» می‌دانست

براساس کتاب جدیدی، رئیس پیشین سیا پس از انتخابات ۲۰۲۰ به ژنرال ارشد آمریکایی گفته بود که دونالد ترامپ "همچون یک کودک شش ساله کج خلق" رفتار می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: براساس کتاب جدیدی، رئیس پیشین سیا پس از انتخابات ۲۰۲۰ به ژنرال ارشد آمریکایی گفته بود که دونالد ترامپ "همچون یک کودک شش ساله کج خلق" رفتار می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بیزنس اینسایدر، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا بعد از انتخابات ۲۰۲۰ نه تنها از اذعان به شکست خودداری کرده و ادعاهایی را درباره تقلب مطرح ساخت، بلکه شماری از مقام‌های ارشد به ویژه مارک اسپر، وزیر دفاع وقت آمریکا را در تاریخ نهم نوامبر اخراج کرد.

در کتابی تحت عنوان "خطر" نوشته باب وودوارد و رابرت کاستا که از روزنامه‌نگاران واشنگتن پست هستند، گفت‌وگویی میان جینا هاسپل، رئیس وقت سیا با ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در تاریخ دهم نوامبر آمده است. هاسپل گفته بود: دیروز وحشتناک بود.

جینا هاسپل که سابقه ۳۵ سار کار در سیا را در کارنامه خود دارد، گفته بود "ما در مسیر کودتای جناح راستگرا قرار داریم. همه چیز جنون‌آمیز است. او (دونالد ترامپ) همانند یک کودک شش ساله کج خلق رفتار می‌کند." نویسندگان این کتاب که به‌زودی توزیع می‌شود، گفتند که او هم می‌ترسید اخراج شود.

براساس این کتاب، ژنرال میلی به رئیس وقت سیا گفته بود: ما ثابت‌قدم خواهیم بود. ثابت مثل یک سنگ. قصد داریم چشم به آینده بدوزیم. مراقب هرگونه خطر و چالش باشید. کانال‌ها را باز نگه دارید.

کتاب "خطر" و دیگر کتاب‌هایی با موضوع دولت ترامپ که تابستان امسال منتشر شد، به نظر می‌رسد اطلاعاتی از ماه‌های پایانی دوره او که رفتاری هشداردهنده از نظر بسیاری از مقام‌های ارشد داشت، ارائه می‌کنند.

در کتاب "خطر" باب وودوارد و کاستا گفتند که میلی از سر نگرانی تماسی با همتای چینی خود برقرار کرد تا بگوید "دولت واشنگتن باثبات است و همه چیز رو به راه خواهد شد."

با این حال یک مقام به پولیتیکو گفت که در کتاب مذکور این مکالمه "به شدت نادرست" توصیف شده است. پنتاگون هم در مقام دفاع از ژنرال میلی درآمد و تاکید کرد "این امر نه تنها عادی است، بلکه از رئیس ستاد مشترک انتظار گفت‌وگو با همتایانش می‌رود."

همچنین در کتاب مایکل بندر، خبرنگار وال استریت ژورنال تحت عنوان "صادقانه بگویم که ما در این انتخابات پیروز شدیم: روایت داخلی از چگونگی شکست خوردن ترامپ" آمده است که مایک پامپئو، وزیر خارجه وقت آمریکا هم هنگام صحبت با دست‌کم یک فرد ابراز نگرانی کرده بود که ترامپ بعد از شکست در انتخابات ۲۰۲۰ برای ورود به یک درگیری خارجی به منظور ماندن در قدرت تلاش کند.

اخراج مارک اسپر به دست ترامپ، نه تنها رئیس وقت سیا را خشمگین کرده بود، بلکه موجب نگرانی یک مشاور ارشد دیگر به نام دیوید اربن شده بود. او به جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد رئیس جمهوری وقت آمریکا گفته بود که "این حرکت ... بود موجب شد ترامپ خارج از کنترل به نظر برسد."

براساس این کتاب، پامپئو و ژنرال میلی نگران بودند که مقام‌های جدیدی که بعد از انتخابات ۲۰۲۰ وارد وزارت دفاع آمریکا و کاخ سفید شدند تئوری‌پردازان توطئه و حتی مرتبط با گروه‌های نئونازی باشند.

نظرات بینندگان