arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۸۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۰ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۰

کاهش تدریجی ابتلا و فوت ناشی از کرونا در کشور / وزارت بهداشت: سویه لامبدا به سمت و سوی نگران کننده‌ای پیش می‌رود

رییس مرکز مدیریت بیماری‌ های واگیر وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه در روزهای اخیر شاهد کاهش تدریجی موارد ابتلا، بستری و فوت ناشی از بیماری کووید ۱۹ در کشور هستیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: رییس مرکز مدیریت بیماری‌ های واگیر وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه در روزهای اخیر شاهد کاهش تدریجی موارد ابتلا، بستری و فوت ناشی از بیماری کووید ۱۹ در کشور هستیم.

دکتر محمدمهدی گویا، گفت: خوشبختانه در روزهای اخیر، شاهد کاهش تدریجی موارد ابتلا، بستری و فوت ناشی از بیماری کووید ۱۹ در کشور هستیم. هرچند که این توزیع در همه استان ها یکسان نیست، اما اکثر استان ها به مرحله ای از آرامش دست پیدا می کنند.

وی افزود: هم‌اکنون استان‌ های غربی کشور با بیشترین چالش بیماری مواجهند که لازم است با دقت و مراقبت بیشتری روند بیماری کنترل شود.

وزارت بهداشت موضوع واکسیناسیون را با جدیت دنبال می کند

رییس مرکز مدیریت بیماری‌ های واگیر با بیان اینکه وزارت بهداشت موضوع واکسیناسیون را با جدیت دنبال می کند، تاکید کرد: واکسیناسیون تنها راه کنترل بیماری نیست، بلکه در کنار واکسیناسیون، مردم، صاحبان مشاغل و گروه‌ هایی که با این بیماری به نوعی سروکار دارند، باید رعایت شیوه‎ نامه‌ های بهداشتی را مورد توجه جدی قرار دهند. اگر همه موارد با هم رعایت نشود، نمی توانیم شاهد کاهش جدی آمار ابتلا باشیم.

گویا گفت: میانگین رعایت پروتکل ها به تدریج افزایش می یابد، چراکه کووید 19 همراه خود فرهنگ سازی می آورد، مثلا مواردی که اکنون رعایت می شود شاید در یک سال اخیر رعایت نمی شد، لذا با فرهنگ سازی که صورت گرفته و افزایش آگاهی مردم، آمارها رو به کاهش بوده و چنانچه به همین منوال سپری شود، ظرف ماه های آینده میزان رعایت ها بیشتر خواهد شد.

واکسیناسیون یک توقع عمومی است

وی با بیان اینکه واکسیناسیون یک توقع عمومی است، خاطرنشان کرد: مردم و همه مسئولین از ما انتظار دارند که هرچه زودتر این اقدام به سرانجام رسد، اما در مورد واکسیناسیون طبقه ‌بندی صورت گرفته که مشتمل بر دو گروه است، یکی گروه سنی و دیگری مشاغل خاص پر خطرتر.

واکسیناسیون گروه سنی زیر 30 سال در دستورکار قرار دارد

گویا بیان کرد: ظرف ماه های گذشته واکسیناسیون گروه های سنی بالاتر به تدریج آغاز شده و اکنون به گروه سنی 30 سال رسیده ایم. واکسیناسیون گروه سنی زیر 30 سال در دستورکار قرار دارد.

وی درخصوص واکسیناسیون گروه های سنی زیر 18 سال عنوان کرد: از آنجا که دانش آموزان پایه دوازدهم باید خود را به تحصیل حضوری رسانده و آماده شرکت در آزمون کنکور شوند، از نظر ما در اولویت قرار دارند، بنابراین، امیدواریم که واکسیناسیون را از پایه دوازدهم آغاز کرده و به پایه های بعدی برسیم.

واکسیناسیون رکن اساسی کنترل همه گیری کروناست

رییس مرکز مدیریت بیماری‌ های واگیر وزارت بهداشت در ادامه درخصوص اثربخشی واکسن ها، گفت: واکسیناسیون رکن اساسی کنترل این همه گیری است، اما تمام ابعاد را در بر نمی گیرد، چنانچه فقط بر واکسن تمرکز کنیم به بیراهه خواهیم کرد. رعایت پروتکل های بهداشتی نباید فراموش شود. یا وقتی مسئولین ذی ربط سیاستی را اعلام می کنند، مردم و سایر مسئولین باید رعایت کنند. برای مثال زمانیکه تعطیلی و اعمال محدودیت های تردد اعلام می شود، اگر مردم همراهی نکنند این سیاست شکست می خورد و ما را به هدفی که داریم نمی رساند.

وی اظهار کرد: کادر درمانی کشور خسته هستند، چراکه دو سال مداوم به صورت شبانه روزی کار می کنند، تلاش ما این است که وضعیت را به ساحل آرامش برسانیم که بدون همکاری مردم و سایر ارگان ها امکان پذیر نیست.

گویا تصریح کرد: اینکه از یک پیک عبور می کنیم و تصور می کنیم همه خطرات رفع شده، تفکر گمراه کننده و اشتباهی است. اگر ما از قله پنجم عبور کنیم به این معنی نیست که از کنترل همه گیری عبور کرده ایم.

وی درخصوص سویه های جدید کرونا گفت: کووید 19 ویروسی است که مدام درحال تغییر است، برخی سویه ها قدرت کمتر و برخی قدرت سرایت بیشتری دارند مانند دلتا که نگرانی بسیاری ایجاد کرد و قدرت سرایتش 9 برابر ویروس ووهان و قدرت مرگ آوری آن نیز 4 برابر نوع اولیه ویروس است.

وی عنوان کرد: نباید خوش خیال باشیم زیرا ممکن است سویه هایی به وجود بیایند که به واکسن و داروها پاسخ نمی دهند که در آن صورت قدرت سرایت بالایی نیز خواهد داشت.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، گویا یادآور شد: سویه لامبدا جزو سویه هایی است که مراقب آن هستیم، اما به سمت و سوی نگران کننده ای پیش می رود. متاسفانه در چند کشور همسایه ما، رد این سویه پیدا شده است، اما در کشور ما براساس سیستمی که طراحی کردیم و مطابق آن تمام موارد مشکوک ویروس بررسی دقیق ژنومی می شوند، هنوز این سویه دیده نشده است.

نظرات بینندگان