arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۸۳۹۷
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۲ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۰

رئیس جمهور مکزیک: نهادی مثل اتحادیه اروپا در قاره آمریکا تشکیل شود

«آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس‌جمهوری مکزیک طی سخنرانی در مراسم افتتاحیه ششمین نشست «اتحادیه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب» (سِلاک) که با حضور ده‌ها تن از سران این منطقه برگزار شد، خواستار تبدیل سِلاک به "چیزی شبیه به اتحادیه اروپا" شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس‌جمهوری مکزیک طی سخنرانی در مراسم افتتاحیه ششمین نشست «اتحادیه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب» (سِلاک) که با حضور ده‌ها تن از سران این منطقه برگزار شد، خواستار تبدیل سِلاک به "چیزی شبیه به اتحادیه اروپا" شد.

به گزارش خبرگزاری افه، رئیس‌جمهوری مکزیک ضمن تاکید بر اهمیت «ساختن ائتلافی در (قاره) آمریکا مشابه اتحادیه اقتصادی که منشا ایجاد اتحادیه اروپا شد» خاطر نشان کرد تشکیل این اتحادیه در صورت توافق در سه موضوع اساسی امکان پذیر خواهد بود: عدم مداخله و حق تعیین سرنوشت ملت‌ها، همکاری برای توسعه و کمک متقابل در جهت مبارزه علیه نابرابری و تبعیض.

اوبرادور در این اجلاس از سران دولت‌های آمریکای لاتین خواست تا متعهد شوند که به تصمیمات داخلی کشورها احترام بگذارند و هیچ کشوری تحت هیچ انگیزه، علت و یا بهانه، به کارگیری پول، استفاده از زور و یا تبلیغات تحریم‌های اقتصادی و دیپلماتیک، کشور دیگری را به زانو در نیاورده و تسلیم نکند.
مکزیک همزمان با دویستمین سالگرد استقلال، میزبان این نشست است.

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا نیز با شرکت در این اجلاس بر حمایت اتحادیه اروپا از ادغام اقتصادی در منطقه آمریکای لاتین و کمک به کاهش پیامدهای شیوع ویروس کرونا در این منطقه تاکید کرد.

منطقه آمریکای لاتین با توجه به پتانسیل‌ها بالای اقتصادی، استراتژیک، ذخایر زیرزمینی، اهمیت سیاسی و امنیتی همواره از موقعیت ویژه و جذابی برای سایر کشورهای جهان و قدرت‌های بزرگ برخوردار بوده است. جذابیت‌های فراوانی که سبب شده تا بازیگران جهانی، بخشی از اهداف خود را از طریق نفوذ در این منطقه دنبال کنند.

نفوذ رویکردهای سوسیالیستی و گرایش‌های چپگرایانه که بسیاری سرآغاز این روند را از زمان روی کارآمدن هوگو چاوز در ونزوئلا و بسط ادبیات ضد آمریکایی در منطقه می‌دانند سبب شد تا فرآیند همگرایی و همکاری‌های درون منطقه ای تقویت شود. به نظر می رسد با تحکیم این نوع ائتلاف ها و حضور کشورهای دیگر در این منطقه، آمریکای لاتین می تواند در برابر راهبردهای کلان برخی قدرت‌های دنیا مقابله کند.

کشورهای امریکای لاتین که سال‌هاست با چالش‌های مختلفی دست و پنجه نرم کرده اند می توانند با ایجاد ائتلاف و اتحادیه‌های موثر و قوی نه تنها بر این چالش ها غلبه کنند بلکه توانایی این را خواهند داشت تا در برابر رقبا و دشمنانشان قد علم کنند و نشان دهند دورانی که این کشورها مجبور به تبعیت از قدرت های جهان بودند، به اتمام رسیده است.

پیش از این فشارها و سیاستهای خصمانه برخی قدرتهای جهان به ویژه آمریکا علیه شماری از کشورهای آمریکای لاتین از جمله کشورهای چپ‌گرا به دولتمردان آمریکای لاتین اجازه نمی داد طرح های خود را برای ساماندهی و بهبود شرایط کشورهایشان به طور سازنده ای رو به جلو پیش ببرند. برای نمونه فشارهای آمریکا طی سال‌های اخیر بود که شرایط اقتصادی ونزوئلا را وخیم کرد.

نظرات بینندگان