arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۸۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۸ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۰

شیرمادر حتی در صورت ابتلا به کرونا قطع نشود

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد: انتقال کرونا از طریـق تغذیه مســتقیم از شیر مادر ثابـت نشده است، لذا دلیلی برای قطع شیردهی یا جلوگیری از آن وجود ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد: انتقال کرونا از طریـق تغذیه مســتقیم از شیر مادر ثابـت نشده است، لذا دلیلی برای قطع شیردهی یا جلوگیری از آن وجود ندارد.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و بنابر توصیه‌های یونیسف، مادران شیرده مبتلا و یا مشکوک به کرونا برای شیر دادن به کودک خود باید حتما موارد مهمی را مورد نظر داشته باشند تا بتوانند به تغذیه شیرخوار خود ادامه دهند که مهمترین آنها شستن مرتب دستها با آب و صابون یا استفاده از شوینده های پایه الکلی است.

توصیه ضروری دیگر استفاده مادر از ماسک هنگام شیر دادن به کودک است و به محض مرطوب شدن ماسک‌ آن را تعویض و بلافاصله ماسک‌ را دور بیاندازند و از ماسک چندین بار استفاده نکنید.

به مادران توصیه شده است:‌ برای در آوردن ماسک خود، جلوی ماسک را لمس نکنید بلکه آن را از پشت ماسک جدا کنید، در صورت عطسـه یــا سـرفه بـر روی دســتمال، بلافاصله آن را دور انداختـه و مجددا دست‌ها را با آب و صابون بشویید یا از شوینده دسـت اسـتفاده کنید و مرتبا سطوح را تمیز و ضد عفونی کنید.

براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، به مادرانی که علائم کرونا دارند توصیه می‌شود از ماسک استفاده کنند ولی حتی اگر استفاده از ماسک امکانپذیر نباشد، تغذیه با شیر مادر باید ادامه یابد.

اگر مادر مبتلای قطعی یا مشکوک به کرونا به تازگی بر روی پستان یا قفسه سینه خود سرفه کرده باشد باید قبل از تغذیه کودک، موضع را به با آب گرم و صابون حداقل به مدت ۲۰ ثانیه بشوید ولی شست وشوی روتین پستان قبل از هربار شیرخوردن کودک یا دوشیدن شیر مادر ضرورتی ندارد.

اگر مادر مبتلا به کرونا و یا مشکوک به کرونا قادر به شیردهی نباشد، بهترین روش تغذیه شیرخوار استفاده از شیر دوشیده مادر خود و یا شیرده دیگری است، قبل از دوشیدن شیر مادر یا لمس هر قسمت از پمپ شیردوش یا بطری دست خود را بشویید و از تمیز شدن مناسب پمپ و تمام وسایل کمک تغذیه ای از جمله شیردوش، ظروف نگهداری شیر و ... به طرز صحیح اطمینان حاصل شود.

اگر مادر مبتلا خیلی بدحال بود و در طی مدت بیماری نتوانست به شیرخوارش شیر دهد، هر زمان که احساس توانایی داشت می تواند با حمایت اطرافیان، مجدد شیردهی را شروع کند. تایید کرونا به این معنی است که مادر باید در دورانی که احتمالا عفونت دارد، یعنی علامت‌دار است یا ۱۴ روز پس از شروع علائم (هرکدام که طولانی‌تر است) توصیه‌های مناسب بهداشتی را رعایت کند.

اگر مادر شیرده مبتلا یا مشکوک به کرونا است، هیچ نیازی به تغذیه اضافی با شیر مصنوعی نیست. دادن شیر مصنوعی تولید شیر مادر را کاهش می‌دهد.

 ایرنا 

نظرات بینندگان