arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۸۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۰ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۰

صدف؛ طرحی که همه مردم ایران می توانند با آن وام بگیرند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دریافت وام از بانک‌ها معمولا به همین راحتی‌ها نیست. هر بانک شرایط خاص خود را دارد. به جز شرایط عمومی مانند لزوم سرمایه گذاری و یا معرفی ضامن، پرداخت هر وام، دلیل خاص خود را می‌خواهد. مثلا برخی وام‌ها برای خرید کالایی مشخص یا راه اندازی شعلی معین به افراد تعلق می‌گیرند و در صورت دارا نبودن آن شرایط، خبری از وام نخواهد بود.

بانک ملی ایران، اخیرا این شرایط اضافه را کاملا حذف کرده است؛ به این ترتیب، همه مردم ایران می‌توانند از تسهیلات جدید بانک ملی ایران با عنوان «صدف» بهره‌مند شوند.

چقدر سپرده و چند ماه؟

در طرح صدف به ازای سپرده‌های ۶ ماهه، ۹ ماهه و یک ساله وام پرداخت می‌شود. کافی است برای استفاده از این وام، به یکی از شعب بانک ملی مراجعه کنید، حساب خود را افتتاح کرده و با در نظر گرفتن اینکه چه مبلغی برای وام مورد نیاز شماست و چگونه قادر به بازپرداخت آن هستید، وام خود را انتخاب کنید.

گام اول

اگر شما متقاضی وام در طرح صدف بانک ملی ایران باشید، هم می‌توانید به صورت حضوری به بانک مراجعه کرده و حساب خود را افتتاح کنید و هم به صورت غیرحضوری از طریق نشان بانک که اولین شعبه دیجیتال بانک ملی ایران است و یا سامانه‌های بانکداری الکترونیک این بانک مانند بام حساب خود را باز کنید. حالا کافی است، ۶ ماه صبر کنید تا واجد دریافت وام شوید.

انواع وام در طرح صدف
در طرح صدف، برای مشاغل مختلف وام‌های متفاوتی هم در نظر گرفته شده است. برای نمونه، پزشکان، وکلا، قضات و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها ۲ نفر ضامن معتبر می‌توانند تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان وام بگیرند.

کارکنان و مدیران شرکت‌ها هم تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان وام می‌گیرند. تنها شرط آن هم این است که حقوق آن‌ها توسط بانک ملی ایران پرداخت شود. مقدار این وام بر اساس میانگین مانده حساب آن‌ها تعیین خواهد شد. ضمانت بازپرداخت وام نیز توسط شرکت و یک نفر ضامن معتبر انجام می‌شود.

به جز این دو گروه، تمامی کارکنان، سازمان‌ها و شرکت‌هایی که حقوق خود را از طریق بانک ملی ایران می‌گیرند می‌توانند تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان وام بگیرند. برای این کار، کافی است سپرده گذاری شخصی لازم را انجام دهند و مطابق جداول طرح صدف، پس از تایید شعبه مورد نظر وام شان را دریافت کنند.

سایر مردم نیز تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان می‌توانند دریافت کنند. شرایط آن نیز به این صورت است که برای وام ۵۰ میلیون تومانی، یک نفر کارمند رسمی دولت یا کارمند قراردادی سازمان‌های دولتی یا یک نفر کاسب دارای جواز کسب باید ضامن شود. برای وام ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی هم ۲ نفر ضامن با همین شرایط مورد نیاز است. برای وام ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیونی هم ۳ نفر ضامن لازم است.

سود وام

نرخ سود این وام از یک درصد تا ۱۸ درصد متغیر است. مدت بازپرداخت وام هم همین طور. این مدت از ۱۲ ماه شروع می‌شود و تا سقف ۶۰ ماه یعنی ۵ سال نیز ادامه می‌یابد.

انتقال وام

نکته قابل توجه دیگر در طرح صدف، امکان انتقال امتیاز وام است. در این طرح می‌توان امتیاز اخذ تسهیلات را به افراد درجه یک خانواده شامل پدر، مادر، فرزندان، خواهر، برادر و همسر منتقل کرد.

نظرات بینندگان