arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۸۴۷۳
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۹ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۰

وضعیت بحرانی حجم آب موجود در سدهای کشور؛ کاهش ۲۶ میلیارد متر مکعبی

تازه ترین گزارش منتشره از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران وضعیت بحرانی حجم آب موجود در سدهای کشور را بیان می‌کند. حجم آب ورودی به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۶ شهریورماه در حالی به ۲۹ میلیارد و ۳۵ میلیون متر مکعب رسید که این رقم سال گذشته ۵۵ میلیارد و ۶۱ میلیون متر مکعب بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: حجم آب ورودی به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۶ شهریورماه در حالی به ۲۹ میلیارد و ۳۵ میلیون متر مکعب رسید که این رقم سال گذشته ۵۵ میلیارد و ۶۱ میلیون متر مکعب بود.

 وضعیت سدهای کشور به مرحله نگران کننده‌ای رسیده به گونه‌ای که در برخی استان‌های کشور وضعیت تامین آب مورد نیاز با مشکلات فراوانی همراه شده و ضرورت صرفه جویی در مصرف را دوچندان می‌سازد.

تازه ترین گزارش منتشره از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران وضعیت بحرانی حجم آب موجود در سدهای کشور را بیان می‌کند.

طبق این گزارش که امروز منتشر شد، از ابتدای سال آبی جاری( مهرماه ۱۳۹۹) تا ۲۶ شهریورماه که آخرین ماه این سال آبی است میزان آب موجود در سدهای کشور به رقم ۱۹ میلیارد و ۶۳ میلیون متر مکعب رسیده و این درحالی است که سال آبی پارسال(مهرماه ۱۳۹۸ تا آخر شهریور۹۹) حجم آب موجود در سدهای کشور ۲۷ میلیار و ۷۵ میلیون متر مکعب بوده که کاهش ۲۹ درصدی یافته است.

حجم آب ورودی به سدهای کشور نیز از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۶ شهریورماه به عدد ۲۹ میلیارد و ۳۵ میلیون متر مکعب رسید و این درحالی است که این رقم پارسال ۵۵ میلیارد و ۶۱ میلیون متر مکعب بوده که کاهش ۴۷ درصدی را نشان می‌دهد.

میزان خروجی آب از سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۶ شهریورمعادل ۳۶ میلیارد و ۸۳ میلیون متر مکعب است که نسبت به مدت مشابه سال آبی پارسال که ۵۶ میلیارد و یک دهم میلیون متر مکعب بوده، کاهشی ۳۴ درصدی یافته است.

ظرفیت کل مخازن سدها ۵۰.۵ میلیارد متر مکعب است و درصد پر شدگی سدها در حال حاضر ۳۹ درصد است.

وضعیت سدهای ۱۰ گانه استان خوزستان با ۴۵ درصد پُرشدگی نسبت به پارسال کاهشی ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.

وضعیت سدهای ۱۳ گانه حوضه دریاچه ارومیه هم با ۳۱ درصد پُرشدگی با ۱۴ درصد کاهش نسبت به پارسال همراه شده است.

به گزارش ایرنا، امروزشرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرد: هر تهرانی به طور متوسط ۲۴۰ لیتر در شبانه‌روز آب مصرف می‌کند و میانگین کشوری این عدد ۲۰۰ لیتر است. این در حالی است که رویه کنونی، این استان را با ۱۱۰ روز کمبود آب مواجه کرده است.



نظرات بینندگان