arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۸۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۲۰ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۰

وزیر خارجه فرانسه: نیازی به احضار سفیرمان از بریتانیا نداشتیم، با فرصت‌طلبی لندن آشناییم

در حالی که در پی پیمان امنیتی ایالات متحده با استرالیا و برتانیا، روابط میان واشنگتن و کانبرا با پاریس به شدت تیره شده است، ژان-ایو لو دریان، وزیر امور خارجه فرانسه درباره احضار نشدن سفیر فرانسه از بریتانیا گفت: «احتیاجی به این کار نبود. ما با فرصت‌طلبی (اپورتونیسم) دائمی آن‌ها آشناییم. بریتانیا وسط این بحران هیچ‌کاره است.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: در حالی که در پی پیمان امنیتی ایالات متحده با استرالیا و برتانیا، روابط میان واشنگتن و کانبرا با پاریس به شدت تیره شده است، ژان-ایو لو دریان، وزیر امور خارجه فرانسه شامگاه شنبه از وجود یک بحران جدی خبر داد و گفت شرایط موجود بر تعریف استراتژی دفاعی ناتو سنگینی خواهد کرد.

آقای لو دریان که در بخش خبری شامگاهی شبکه دولتی فرانس ۲ حضور یافته بود، از احضار سفرای کشورش از واشنگتن و کانبرا دفاع کرد و گفت: «یک بحران جدی میان ما وجود دارد. این وضعیت، که برای نخستین بار در تاریخ روابط پاریس و واشنگتن به وجود آمده، بسیار نمادین است. پای دروغ، دورویی، قطع اعتماد و نادیده گرفتن در میان است و به این ترتیب، اوضاع بین ما و آن‌ها [ایالات متحده] خوب نیست.»

استرالیا چهارشنبه قرارداد عظیم ۵۶ میلیارد یورویی را که در سال ۲۰۱۶ با فرانسه برای خرید ۱۲ فروند زیردریایی‌ امضا کرده بود، فسخ کرد تا قرارداد دیگری به نام آکوس برای خرید همین اقلام با آمریکا و بریتانیا امضا کند. فرانسه این ماجرا را «خنجر از پشت» به خود توصیف کرد.

وزیر امور خارجه فرانسه درباره فراخواندن سفرا گفت: «ما آن‌ها را به پاریس فرا خواندیم که ماجرا را بفهمیم و اینکه به شرکای سابقمان نشان دهیم که به شدت ناراختیم و بحران میانمان،‌ بسیار جدی است.»

با این حال آقای لو دریان درباره احضار نشدن سفیر فرانسه از بریتانیا گفت: «احتیاجی به این کار نبود. ما با فرصت‌طلبی (اپورتونیسم) دائمی آن‌ها آشناییم. بریتانیا وسط این بحران هیچ‌کاره است.»

روابط میان فرانسه و ایالات متحده آمریکا پس از جنگ جهانی دومی چند بار به سردی گراییده است. شاید مهم‌ترین موارد، تهدید ژنرال دو گل به ترک پیمان ناتو و مخالفت دولت شیراک با حمله ایالات متحده به عراق در سال ۲۰۰۳، مهم‌ترین بحران‌های دیپلماتیک میان پاریس و واشنگتن بوده است.

ژان ایو لو دریان، نسبت به آینده سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هم هشدار داد و گفت: «ناتو پس از درخواست امانوئل ماکرون، مشغول بازاندیشی درباره بنیان‌های خود است. به زودی اجلاس سران ناتو در مادرید برای پایان این پروسه برگزار می‌شود. ماجرایی که شاهدش هستیم، طبیعتا تاثیر خود را بر تعریف جدید خواهد گذاشت.»


کشورهای اروپای عضو ناتو بسیار امیدوار بودند که با خروج ترامپ از کاخ سفید و به قدرت رسیدن جو بایدن، شکاف میان دو سوی اقیانوس اطلس پر شود. با این حال پیمان اوکاس میان واشنگتن، بریتانیا و استرالیا و بازی خوردن فرانسه در این ماجرا، امیدواری پیشین را با تردیدهای جدی مواجه کرده است.

ایالات متحده به خاطر ایفای نقش بزرگ در آزادسازی فرانسه در جنگ جهانی دوم، تصویر تاریخا مثبتی برای بخش بزرگی از جامعه فرانسه دارد.

آقای لو دریان با انتقاد از شیوه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت: «پس از آن خروج ناگهانی، آن‌هم بدون هماهنگی با متحدان و حالا این پرونده زیردریایی‌ها، اگر اروپایی‌ها نخواهند فقط در تاریخ درجا بزنند، باید متحد شوند و همراه با هم از منافع خودشان دفاع کنند. آینده کاملا متفاوت خواهد بود.»

نظرات بینندگان