arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۸۴۸۹
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۲۱ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۰

افشاگری روزنامه انگلیسی از جزئیات ماموریت بی‌سابقه امارات و اسرائیل در افغانستان

روزنامه انگلیسی تلگراف جزئیات ماموریت مشترک محرمانه امارات و اسرائیل را که اولین بار در نوع خود بود، فاش کرد. این ماموریت مربوط به خارج کردن ده‌ها افغان از کشورشان پس از تسلط طالبان بر افغانستان بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: روزنامه انگلیسی تلگراف جزئیات ماموریت مشترک محرمانه امارات و اسرائیل را که اولین بار در نوع خود بود، فاش کرد. این ماموریت مربوط به خارج کردن ده‌ها افغان از کشورشان پس از تسلط طالبان بر افغانستان بود.

این روزنامه در گزارش خود نوشت: این ماموریت در اوایل ماه جاری میلادی انجام گرفت و جزئی بوده و اولین پروژه انسانی بین امارات و اسرائیل محسوب می‌شد که بدون اطلاع طالبان اجرا شد.

طبق گزارش این روزنامه، تیمی که ماموریت را اجرا کرد از تماس‌های محلی برای جمع‌آوری 41 شهروند افغان از مخفیگاه‌های مختلف در کابل استفاده و آنها را با اتوبوسی از نقاط ایست بازرسی طالبان عبور داد و پس از عبور از مرزها به سمت تاجیکستان و سپس به صورت هوایی به امارات منتقل کرد.

این روزنامه در گزارش خود توضیح می‌دهد: ماموریت شامل ده‌ها دختر از دو تیم ورزشی موتورسواری، تیم رباتیک، فعالان حقوق بشر، خواننده‌ای معروف و تعدادی از نزدیکانشان بود. برخی نیز از روحانیونی بودند که بیشتر در معرض خطر از جانب طالبان قرار داشتند.

یوتام بولیزیر، مدیر اجرایی سازمان IsraAID، به روزنامه تلگراف گفت، تیمی که این ماموریت را اجرا کرد طی جمع کردن این افراد از مخفیگاه‌هایشان در کابل بدون اطلاع طالبان نهایت احتیاط را به خرج داد.

این روزنامه افزود: این افغان‌ها به سلامت از نقاط ایست بازرسی عبور کردند، اما به شکل موقت در مرزهای تاجیکستان گیر کردند و دو روز را در منزلی امن در میان حالتی از تنش و نگرانی به دلیل وجود گسترده نیروهای طالبان در منطقه به سر بردند.

اما در نهایت امر دولت تاجیکستان به آنها برای ورود به خاک خود چراغ سبز نشان داد و از آنجا با هواپیمایی که سیلوان آدامز، میلیاردر اسرائیلی کانادایی اجاره کرده بود، به سلامت به امارات منتقل شدند و آدامز نقشی مهم در قانع کردن دولت دوشنبه برای گشودن مرزهایش به روی این افغان‌ها ایفا کرد.

نظرات بینندگان