arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۸۶۴۱
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۸ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۰

پیام "غیرمنتظره و بی‌سابقه" اسرائیل به مصر برای به جریان انداختن پرونده تبادل اسرا با حماس / ارائه تسهیلات و چشم‌پوشی‌های ریشه‌ای از جانب تل‌آویو

برخی منابع عالی رتبه مصر در گفت‌وگویی ویژه با روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم فاش کردند که قاهره تعدادی پیام "غیرمنتظره و بی‌سابقه" از طرف اسرائیل برای به جریان انداختن دوباره پرونده قرارداد تبادل اسرا با جنبش حماس دریافت کرد و این در حالی است که این پرونده چند ماهی است به دلیل برخی اختلاف‌نظرها بر سر تعدادی از بندهای اصلی قرارداد به حالت تعلیق درآمده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: برخی منابع عالی رتبه مصر در گفت‌وگویی ویژه با روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم فاش کردند که قاهره تعدادی پیام "غیرمنتظره و بی‌سابقه" از طرف اسرائیل برای به جریان انداختن دوباره پرونده قرارداد تبادل اسرا با جنبش حماس دریافت کرد و این در حالی است که این پرونده چند ماهی است به دلیل برخی اختلاف‌نظرها بر سر تعدادی از بندهای اصلی قرارداد به حالت تعلیق درآمده است.

این منابع تاکید کردند: برخی مقامات اسرائیلی چند روز قبل در تماسی تلفنی به میانجی مصری اعلام کردند که به طور کلی امکان برگزاری نشست‌های ویژه گفت‌وگو درباره پرونده تبادل و نیز شروط نهایی که مقاومت فلسطین و در راس آنها جنبش حماس تعیین می‌کند، وجود دارد تا در اسرع وقت این پرونده بسته شود.

منابع یاد شده افزودند: تل‌آویو به قاهره اعلام کرد وقت بازگرداندن سربازان اسرائیلی و اجساد آنها که از جنگ سال ۲۰۱۸ توسط مقاومت در غزه ضبط شده‌اند، اکنون فرا رسیده است، مصر نیز تلاش چند برابری و بزرگی برای اتمام این قرارداد و رسیدن به راه‌حل‌هایی فوری با حماس جهت آغاز اجای مراحل پایانی انجام می‌دهد.

منابع مصری گفتند: قاهره از موضعگیری جدید اسرائیل غافلگیر شد به ویژه که تل‌آویو موانع و شروط طولانی و پیچیده‌ای را تعیین کرده بود تا مانع عقد قرارداد و یا حتی رسیدن به بستری مشترک برای آغاز مذاکراتی جدی و واقعی شود، مصر نیز تعهد داد این پرونده را به جریان بیندازد و در چند ساعت آینده تماس‌ها و دیدارهایی برای کسب اطلاع از شروط فلسطین انجام داده و آنها را روی میز مذاکره قرار دهد.

منابع مذکور در ادامه این اقدام ناگهانی اسرائیل در پرونده تبادل اسرا را به تحولات رخ داده در غزه و کرانه باختری و احتمال بالا گرفتن آنها در هر لحظه و نیز تحولات اخیر به وجود آمده با فرار شش اسیر از زندان جلبوع و بازداشت دوباره آنها پس از چند روز تعقیب و جستجو مربوط دانسته و پیش‌بینی کردند: در صورتی که اسرائیل در تعهدات خود صادق باشد و موانع جدیدی ایجاد نکند، قرارداد تبادل در اسرع وقت و ظرف تنها چند ماه حاصل خواهد شد به ویژه که شروطی که مقاومت تعیین کرده، مشخص بوده و به تعداد اسرای فلسطینی آزاد شده از زندان‌های اسرائیل و اسامی مطرح شده، کاهش محاصره اعمال شده بر نوار غزه و نیز وضعیت قدس و کرانه باختری مرتبط هستند.

پیشتر روزنامه الایام چاپ فلسطین نوشت: دولت رژیم اشغالگر به تازگی از شرط بستن پرونده چهار اسیر بازداشت شده‌اش توسط حماس در مقابل لغو محاصره و محدودیت‌های اعمال شده علیه نوار غزه در حملات اخیرش و نیز ایجاد امکان بازسازی آن عقب‌نشینی کرد.

این روزنامه فلسطینی نوشت: در روزهای اخیر شاهد لغو گسترده و چشمگیر محدودیت‌های اسرائیلی اعمال شده بر غزه بودیم که مهمترین آن صدور مجوز ورود مصالح ساخت‌وساز و دیگر مواردی بود که رژیم اشغالگر اجازه انتقال آنها به غزه را نمی‌داد و همین امر موجب برقراری آرامشی بی‌سابقه در این منطقه ظرف شش روز گذشته شد.

الایام در ادامه نوشت: به تازگی از طریق میانجی‌ها به گروه‌های فلسطینی اطلاع داده شد که رژیم اشغالگر از این شرط که مانعی در ایجاد آرامش امنیتی در نوار غزه بود، دست کشیده است.

زاهر جبارین، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس امروز (دوشنبه) اظهار کرد: برای موفقیت قرارداد تبادل اسرا میان دو طرف، توپ در زمین اسرائیل است.

جبارین افزود: حماس به میانجی‌ها نقشه راه روشنی برای قرارداد تبادل اسرا ارائه کرد و در حال حاضر توپ در زمین رژیم اشغالگر است، رهبری حماس همواره در طول این سال‌ها پرونده اسرا را دنبال می‌کند و شاخه نظامی حماس نیز به پرونده اسرا اهمیت ویژه‌ای می‌دهد و این پرونده به ویژه اسرایی که حکم‌های سنگینی دارند، در صدر اولویت‌ها قرار دارد.

این عضو دفتر سیاسی حماس در ادامه گفت: اسرائیل بارها تلاش کرد اتفاقات جاری در غزه و پیشرفت در بازسازی را به پرونده اسرا ربط دهد اما حماس و رهبری مقاومت با مخالفت با این مساله و تاکید بر اینکه مرتبط کردن این دو موضوع غیر ممکن است، این طرح را ناکام گذاشتند.

برخی منابع دیگر نیز در گفت‌وگو با سایت العین الاخباریه از حصول پیشرفتی در چند روز گذشته در پرونده تبادل اسرا خبر دادند.

این منابع که خواستند هویتشان مخفی بماند، اظهار کردند: در حال حاضر توافق درباره اصولی عملیات تبادل اسرا بر اساس آنها انجام خواهد شد، از طریق میانجی‌ها در دست انجام هستند و این قرارداد دستکم در دو مرحله اجرا شده و شامل حال تعداد زیادی از اسرای فلسطینی دارای احکام سنگین در زندان‌های اسرائیلی خواهد بود.

منابع یاد شده افزودند: نقطه شروع این خواهد بود که اسرائیل به مدرکی دال بر زنده بودن دو یا تعداد بیشتری از چهار اسرائیلی که مدعی است حماس از سال ۲۰۱۴ آنها را بازداشت کرده، دست یابد، نقطه شروع از طرف اسرائیل نیز آزادی اسرای بیمار و زنان و اسرای آزاد شده طی قرارداد گلعاد شلیت در سال ۲۰۱۱ خواهد بود که این رژیم دوباره آنها را بازداشت کرد.

نظرات بینندگان