arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۸۶۷۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۲ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۰

امیرعبداللهیان وارد نیویورک شد

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جدید ایران برای شرکت در اجلاس سران هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد امروز دوشنبه به وقت محلی در راس هیاتی وارد نیویورک شد.وزیر امور خارجه در فرودگاه جان اف کندی مورد استقبال مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، زهرا ارشادی معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل و دیگر اعضای نمایندگی ایران در این نهاد بین المللی قرارگرفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جدید ایران برای شرکت در اجلاس سران هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد امروز دوشنبه به وقت محلی در راس هیاتی وارد نیویورک شد.

وزیر امور خارجه در فرودگاه جان اف کندی مورد استقبال مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، زهرا ارشادی معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل و دیگر اعضای نمایندگی ایران در این نهاد بین المللی قرارگرفت.

امیرعبداللهیان را در این سفر، رضا نجفی سرپرست معاونت امور حقوقی و بین المللی و مدیر کل صلح و امنیت وزارت خارجه، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه و اسحاق آل حبیب مدیر کل دفتر وزیر امور خارجه همراهی می کنند.

به گفته خطیب زاده، برای وزیر امور خارجه در طول اقامت در نیویورک، حدود ۴۵ دیدار در سطح دوجانبه با وزیران خارجه کشورهای مختلف از قاره‌های مختلف آفریقا، آسیا،‌ اروپا و آمریکای لاتین و منطقه و نیز با روسای سازمان‌های بین‌المللی، دبیرکل سازمان ملل و همه کسانی که درخواست داشتند یا امکان دیدار بوده، هماهنگ شده است تا در این سفر چند روزه کوتاه، همه دیدارها انجام شود.

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز پیش از این درباره برنامه های وزیر امور خارجه در طول اقامت در نیویورک گفت: وزیر امور خارجه در جلسات مختلف سازمان ملل حضور و سخنرانی خواهند داشت.

به گفته وی، وزیر امور خارجه با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و نیز عبدالله شهید رئیس مجمع عمومی سازمان ملل جلساتی خواهند داشت.

تخت روانچی تصریح کرد: وزیر امور خارجه همچنین با محققان و اندیشکده های مختلف، خبرنگاران مقیم آمریکا و محققان ایرانی نشست هایی خواهند داشت و از این فرصت ها برای تبیین سیاست های جمهوری اسلامی ایران استفاده خواهد شد.

دیدارهای جداگانه امیرعبداللهیان با وزیران ۱+۴ در نیویورک

به گفته خطیب زاده، وزیر امور خارجه با همه وزرای ۱+۴ دیدارهای دوجانبه و جداگانه خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضوع نشست وزرای خارجه ۱+۴ نیز گفت: طبیعی است اگر ببینیم که این ملاقات می‌تواند در مسیر مذاکره سودمند و مفید باشد، تصمیم آن اتخاذ خواهد شد.

وی تصریح کرد: تصمیمی درحال حاضر گرفته نشده است اما قطعا باید دستور کار و موضوع جلسه را ببینیم و بر اساس آن تصمیم بگیریم.

هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل از روز ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) آغاز به کار کرده اما اجلاس سران از فردا سه شنبه ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور ماه ) به مدت یک هفته برگزار می شود.

به گفته سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری روز سه شنبه ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور) در اجلاس سران هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد بصورت مجازی سخنرانی خواهد کرد.

در حاشیه اجلاس سران امسال مجمع عمومی سازمان ملل، جلساتی در سطوح عالی بصورت موازی در زمینه های مختلف انرژی ، غذا، تبعیض نژادی و امحای سلاح های کشتار جمعی برگزار می شود که هیات جمهوری اسلامی ایران در این جلسات حضور خواهد داشت.

به گفته تخت روانچی، امسال با حضور برخی روسا و وزرای امور خارجه بحث های منطقه ای نیز وقت خوبی را به خودش اختصاص خواهد داد. بحث افغانستان، یمن و موضوعات منطقه ای بحث های مهمی هستند که کشورها از این فرصت استفاده می کنند و در طول این چند روز به این موضوعات می پردازند.



نظرات بینندگان