arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۸۶۷۵
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۲۲ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۰

گروسی می‌گوید توان نظارتی آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران به طور جدی به خطر افتاده

رافائل گروسی در نطق آغازین شصت‌وپنجمین کنفرانس سالیانه آژانس بین‌المللی اتمی در وین تاکید کرد که تصمیمات دولت ایران بر فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت این نهاد بر ابعاد مختلف برنامه هسته‌ای ایران «تاثیر منفی» گذاشته و «به‌طور جدی توانایی فنی آژانس را برای حفظ آگاهی» از روند برنامه هسته‌ای ایران به خطر انداخته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رافائل گروسی در نطق آغازین شصت‌وپنجمین کنفرانس سالیانه آژانس بین‌المللی اتمی در وین تاکید کرد که ژانس امیدوار است که بتواند به مسائل اضطراری برنامه هسته ای ایران رسیدگی کند.

در آغاز این کنفرانس، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در بیانیه‌ای به حضار گفت که تصمیمات دولت ایران بر فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت این نهاد بر ابعاد مختلف برنامه هسته‌ای ایران «تاثیر منفی» گذاشته و «به‌طور جدی توانایی فنی آژانس را برای حفظ آگاهی» از روند برنامه هسته‌ای ایران به خطر انداخته است.

او با تاکید بر اینکه آژانس انرژی اتمی برای راستی آزمایی و نظارت بر تعهدات هسته‌ای ایران به این اطلاعات نیاز دارد، گفته است هنوز مسائلی مانند «وجود چندین ذره اورانیوم با منشأ انسانی در سه مکان در ایران» مطرح است که حل نشده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با اشاره به این مسائل حل‌نشده‌ در سایت‌های اعلام‌نشده ایران بار دیگر از تهران خواست برای روشن شدن و حل این مسائل بدون هیچ تاخیری اقدام کند.

گروسی به سفر اخیر خود به تهران اشاره کرد که در جریان آن، تهران و آژانس درباره دوربین‌های نظارتی آژانس به توافق رسیدند و قرار شد کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی تعویض شوند و کارت‌های حافظه قبلی با مهروموم آژانس در ایران نگهداری شوند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «نحوه انجام این کار و زمان‌بندی آن بین ما [آژانس و ایران] توافق شده است.»

گروسی همچنین افزود که قرار است به زودی بار دیگر به تهران برود و با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی گفت‌وگو کند.

نظرات بینندگان