arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۸۶۹۴
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۰۸ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۰

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / انتقاد رئیسی از دولت روحانی و واکنش ظریف / سپاه: با گلوله های هوشمند ۴ مقر ضدانقلاب را در عراق منهدم کردیم / سقوط رتبه تولید ناخالص داخلی ایران از ۲۶ به ۵۱

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

انتقاد رئیسی از دولت روحانی و واکنش ظریف
حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور با تأکید بر اینکه اگر بر توان داخلی تکیه کنیم، انجام خیلی از کارها ممکن خواهد شد، اظهارداشت: متأسفانه شاهد بودیم که بعضی‌ها واردات واکسن یا حتی پیوستن کشور به سازمان شانگهای را متوقف بر پذیرش FATF کرده بودند و حتی در جلسات رسمی نیز بر موضع خود پافشاری می‌کردند. محمدجواد ظریف وزیر خارجه پیشین ایران پستی تازه در اینستاگرام منتشر کرد و نوشت: این نیز بگذرد..... پست ظریف ساعاتی پس از اظهارات انتقادی ابراهیم رئیسی منتشر شد.

صالحی: حکمرانی با جبر میسر نمی‌شود
علی اکبر صالحی، رییس سابق سازمان انرژی اتمی در آیین رونمایی از کتاب «کاوش مسائل اساسی ایران» با اشاره به این نکته که حکمرانی با جبر میسر نمی‌شود، گفت: امروزه کودکان ما باهوش هستند و در شبکه‌های اجتماعی با انواع استدلال و منطق‌ها روبه‌رو می‌شوند این در حالی است که برخی فقط با بر تن کردن لباس روحانیت با بیان خرافات دینی، شهد شیرین دین را از بین می‌برند. خداوند در قرآن کریم به درستی می‌فرماید: «لا اکراه فی الدین قد تَبَینَ الرُّشْد مِنَ الْغَی» و هدف از بیان آن این است که حکمرانی با جبر محقق نمی‌شود بلکه با اختیار محقق خواهد شد.

سقوط رتبه تولید ناخالص داخلی ایران از ۲۶ به ۵۱
غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران به رتبه اخیر ایران در سطح جهان، از منظر شاخص تولید ناخالص داخلی (GDP) به استناد گزارش بانک جهانی پرداخت و افزود: براساس آخرین به‌روزرسانی گزارش مذکور در تیرماه ۱۴۰۰، شاهد آن هستیم که تولید ناخالص داخلی ایران که در سال ۹۶ (به قیمت جاری) ۴۴۵ میلیارد دلار بود، در سال ۹۹ با ۵۷ درصد کاهش به ۱۹۱میلیارد دلار تنزل یافته است.کاهش تولید ناخالص داخلی به کمتر از نصف در این مدت، رتبه کشورمان را نیز از پله ۲۶ اقتصاد جهان در ۲۰۱۷ به پله ۵۱ تقلیل داده است.

احتمال برگزاری نشست ایران و ۱+۴ در نیویورک
وزیر خارجه فرانسه روز دوشنبه ۲۹ شهریور گفت که مقامات ایران و قدرت‌های جهانی احتمالا در حاشیه اجلاس سالیانه رهبران جهان در سازمان ملل متحد، دیدار خواهند کرد. ژان ایو لودریان در یک کنفرانس خبری اظهار داشت که این نشست با حضور همه طرف‌های توافق هسته‌ای وین برگزار خواهد شد، به جز ایالات متحده که از آن خارج شده است. به گفته وزیر خارجه فرانسه، هدف از این نشست ایجاد «فضایی مثبت» برای از سرگیری مذاکرات است که از اواخر بهار متوقف شده است.

سپاه: با گلوله های هوشمند ۴ مقر ضدانقلاب را در عراق منهدم کردیم
جانشین قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) سپاه ‌گفت: چهار مقر گروهک‌های ضد انقلاب در پاسخ به تحرکات این گروه‌ها در جدار مرزی کشورمان با شمال عراق با گلوله‌های هوشمند مورد اصابت قرار گرفته و منهدم شد.

فایزر: این واکسن کودکان ۵ تا ۱۱ سال را در برابر کرونا ایمن می‌کند
فایزر-بیون‌تک روز دوشنبه از پاسخ ایمنی قوی واکسن تولیدی علیه کرونا در کودکان بالای پنج سال خبر داد. بر اساس نتایج یک تحقیق که به تازگی از سوی این دو آزمیشگاه داروسازی آمریکایی و آلمانی منتشر شده واکسن فایزر/بیون تک قابلیت بالایی در ایمن‌سازی کودکان ۵ تا ۱۱ سال در برابر ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ دارد.

آخرین آمار کرونا در ایران
بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، از دوشنبه تا ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۷ هزار و ۳۹۷ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۵۹۳ نفر از آن‌ها بستری شدند.

 

نظرات بینندگان