arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۸۷۲۲
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۰ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۰

تلنگری از آمار تصادفات در خراسان جنوبی

بروز چهار تصادف در شهریور ماه جاری که به جاده‌های خراسان جنوبی رنگ خون بخشید، تاملی است بر جدی گرفتن مرگ در جاده‌ها و تلنگری دوباره تا بیش از پیش به ایمنی سفر توجه شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روز چهار تصادف در شهریور ماه جاری که به جاده‌های خراسان جنوبی رنگ خون بخشید، تاملی است بر جدی گرفتن مرگ در جاده‌ها و تلنگری دوباره تا بیش از پیش به ایمنی سفر توجه شود.

بامداد ۱۳ شهریور در اثر برخورد اتوبوس با داشتن ۱۶ مسافر و تریلی در محور فردوس - بجستان یک نفر از سرنشینان اتوبوس جان باخت و بنابر اعلام پلیس راه چهار نفر مصدوم شدند.

بامداد ۲۱ شهریور در پی برخورد کامیون کشنده با اتوبوس در محور طبس - بشرویه چهار نفر در دم کشته و ۶ نفر مصدوم شدند که شمار فوتی‌ها به پنج نفر افزایش یافت.

بامداد ۲۵ شهریور در برخورد رخ به رخ یک دستگاه سواری پژو ۲۰۶ با کامیون کشنده در کیلومتر ۸۵ محور طبس - یزد، راننده و چهار سرنشین سواری در دم جان باختند.

عصر ۲۶ شهریور بر اثر واژگونی خودروی سواری در محور روستایی شوسف به ذهاب در شهرستان نهبندان ۲ کودک کشته و چهار نفر مصدوم شدند و حوادث رانندگی دیگری که در همین مدت روی داده است.

براساس نظرات کارشناسی پلیس راه علت اصلی این حادثه‌ها انحراف به چپ و نبود توجه به جلو ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی راننده بوده است.

با توجه به افزایش تصادفات منجر به فوت در جاده‌های شهرستان طبس که ۱۰ نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند؛ پلیس راه خراسان جنوبی از ۲۴ شهریور به مدت ۱۰ روز طرح ممنوعیت تردد خودروهای سنگین از ساعت ۲۴ تا ۵ صبح را به مرحله اجرا درآورد.

تاملی بر آمار همین چهار حادثه مرگبار نشان می‌دهد که همچنان جاده‌های استان خراسان جنوبی حادثه‌خیز است و همانطور که پلیس راه بارها از مردم خواسته است رانندگان باید به قوانین و مقررات پایبند باشند.

براساس آمار اعلام شده از سوی ستاد راهبری تصادفات استان خراسان جنوبی، تعداد فوتی‌های ناشی از تصادفات سطح استان ۱۳۱ نفر در کل سال ۱۳۹۹ بوده، در حالی که این آمار با رشد فزاینده تا نیمه شهریور ۱۴۰۰ به رقم ۱۳۲ نفر رسیده است؛ بدین معنا که با احتساب آماری مشابه در نیمه دوم سال، افزایش چشمگیری در آمار فوتی‌های ناشی از تصادفات امسال خواهیم داشت.

بنابر گزارش‌های موجود، ۴۸ درصد تصادفات این مدت در محورهای اصلی و ۴۵ درصد در مسیرهای فرعی استان رخ داده، به این معنا که جاده‌های روستایی نیز سهم بسزایی در افزایش آمار سوانح داشته‌اند و حادثه از شهر به روستا رفته است.

در بین عوامل موثر در بروز سوانح و تصادفات از جمله وضعیت جاده، کیفیت خودرو و خطای انسانی، گزارش‌های صحنه‌ای حاکی از آن است که عوامل انسانی با ۵۴ درصد، بیشترین سهم را داشته که البته سرعت زیاد، عجله کردن در رسیدن به مقصد، رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی، خواب‌آلودگی راننده، سبقت غیرمجاز و نیز فاصله زیاد بین مبدا و مقصد و خستگی ناشی از آن، از مهمترین خطاهای انسانی در سوانح است.

بررسی تصادفات نیمه اول سال هم حکایت از این دارد که در حوزه برون شهری ۴۷ درصد فوتی‌ها به واسطه واژگونی خودرو و خروج از جاده رقم خورده، ۴۳ درصد تصادفات برون شهری به دلیل توجه نکردن به جلو، ۳۲ درصد تصادفات درون شهری نیز به علت رعایت نشدن حق تقدم عبور و ۲۹ درصد به دلیل نبود توجه به جلو رخ داده است.

همچنین در تحلیل نوع خودروی مقصر در بروز تصادف، در ۱۹ درصد تصادفات معادل ۳۷۷ فقره، وسایل نقلیه سنگین عامل حادثه بوده‌اند اما سهم خودروهای سواری و کوچک با رقم ۶۰ درصد در تصادفات برون شهری و ۶۵ درصد در معابر درون شهری، خیلی پررنگ است و در این بین علیرغم این تصور که بخش عمده‌ای از تصادفات به علت ناآشنایی رانندگان با مسیر رخ می‌دهد، آمارها نشان می‌دهد ۶۹ درصد متوفیان حوادث رانندگی در خراسان جنوبی، بومی هستند.

۴۷ درصد فوتی‌ها در صحنه تصادف جان دادند که این رقم سنگین، نشان دهنده حجم سانحه و شدت برخورد است. اینکه در ۵۰ درصد تصادفات عابران پیاده یک طرف حادثه بوده و در بخش عمده‌ای از تصادفات هم مقصر اصلی بوده‌اند، آمار تکان‌دهنده دیگری است.

اگرچه تصادف یک اتفاق تلخ و حادثه‌ای است که در کسری از ثانیه رخ می‌دهد اما عواقب جبران ناپذیرش تا ابد باقی می‌ماند و ناگفته نماند که بخش عمده‌ای از تصادفات به علت خطای انسانی است.

خستگی تجربه‌ای معمول برای اکثر رانندگان و عامل بالقوه جدی در ایمنی ترافیک جاده‌ است و شواهد زیاد وجود دارد که رانندگان خسته برای درگیر شدن در تصادف جاده‌ای مستعدتر هستند.

برای کاهش میزان وقوع سوانح رانندگی، لازم است رانندگان هنگام احساس خستگی و خواب بر ادامه مسیر اصرار نکنند چرا که کوچکترین کوتاهی در رانندگی می‌تواند حوادث تلخ و تاسف‌بار را برای راننده، سرنشینان و مسافران دیگر خودروها رقم بزند حتی اگر راننده حرفه‌ای باشد.

براساس آخرین آمار ۴۰ درصد تصادفات در سطح جاده‌های کشور به دلیل خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان رخ می‌دهد و سهم حوادث رانندگی در نزدیکی مقصد سفر قابل توجه است.

خراسان ‌جنوبی از نظر وسعت سومین استان و از نظر طول راه‌ها ششمین استان کشور است که دارای ۱۷ هزار کیلومتر راه است. در طول این راه‌ها کمتر از ۳۰ مجتمع بین راهی وجود دارد اما در این فصل که روستاییان مشغول برداشت محصولاتی همچون عناب، زرشک و زعفران هستند شاید دیدن باغات سرخ و مزارع بنفش جاذبه‌ای باشد که رانندگان برای مدت کوتاهی در حاشیه جاده‌ها متوقف کند.

کارشناسان پلیس راه همواره تاکید دارند که راننده باید هر ۲ تا سه ساعت رانندگی ۱۵ دقیقه به استراحت بپردازد که توجه به این توصیه‌ها در کاهش بروز تصادفات ناشی از خستگی اثرگذار است.

البته پهناور بودن خراسان جنوبی و روند اختصاص اعتبارات سبب شده، دوبانده شدن راه‌ها طولانی شود و شتاب‌بخشی به آن نیازمند توجه ملی و اعتبارات ویژه است.

ایرنا 

نظرات بینندگان