در حالی که جشنواره فیلم سنسباستین ۲۰۲۱ از روز جمعه کارش را شروع کرده است، مدیر این فستیوال درباره ویژگیهای فستیوال امسال سخن گفت.
به نقل از اسکرین دیلی، خوزه لوییز ربوردینوس مدیر فستیوال بینالمللی فیلم سن سباستین که از روز هفدهم سپتامبر کار خود را آغاز کرد و تا بیستوپنجم همین ماه (شنبه آینده) ادامه خواهد داشت، در مصاحبهای به ویژگیهای جشنواره امسال پرداخت. وی در حالی که در کنار پوستر امسال که با تصویر سیگورنی ویور بازیگر طراحی شده نشسته بود، درباره این صحبت کرد که چرا وضعیت مالی در دومین سال فستیوال طی پاندمی بدتر است، چطور میخواهد به برابری جنسیتی بیشتر برسد و چرا انتقادهای جایزه دادن به جانی دپ برای وی تعجبآور بود.
یک سال پس از میزبانی فستیوال در دوران پاندمی کووید -۱۹، برای مراسم امسال چطور آماده شدید؟
کووید هنوز دارد مسائل را پیچیده میکند. بیشتر تدابیر هنوز سر جای خود هستند: هیچ مهمانی برگزار نخواهد شد، فرش قرمز فقط برای عکاسان و دوربینهای تلویزیونی است، ماسک زدن در فضاهای بسته اجباری میزان مشارکت و حضور محدود است. چیزی که امسال را متفاوت کرده درصد جمعیت کاملاً واکسینه شده است. این به طور چشمگیری نگرانیها را درباره خطرهای حیاتی نسبت به سلامت حضار کم میکند. این امر علاوه بر همان استراتژی ایمنی که سال گذشته استفاده کردیم، یعنی استفاده از ماسک و تعیین نحوه نشستن در صندلیها از قبل، باعث میشود فستیوال محیط امنی داشته باشد.
از نظر نمایش فیلمها، برای استفاده ۵۰ تا ۶۰ درصد از ظرفیت سالنها برنامهریزی کرده بودیم. اما در مقایسه با سال قبل، شاهد حضور درصد بیشتری از حرفهها و مهمانان هستیم. امسال ۷۵ درصد هستند در حالیکه پارسال ۴۰ درصد بودند. بنابراین تعداد بلیتهای قابل دسترس برای مخاطبان معمولی کمتر خواهد بود.
اثر مالی پاندمی بر فستیوال چقدر بوده؟
سال گذشته، اثر محدودیتهای کووید روی باکس آفیس فستیوال ۶۰۰ هزار یورو به خاطر محدودیتهای حضور و ۷۰۰ هزار یورو به خاطر کاهش اسپانسرها بود. اما همچنین مخارج از نظر تعداد سالنها و دعوتها که شامل هزینههای پرواز و هتل میشود کمتر بود. امسال وضعیت سختتر خواهد بود چون تعداد استعدادها و حرفهایهایی که شرکت میکنند بیشتر است.
در لیست رقابتی چه چیزی برایتان متمایز است؟
به نظرم فیلمهای انتخابی امسال مثال خوبی از هدفگذاریهای ما هستند: توازنی بین نویسندههای جاافتاده مانند ژانگ ییمو، ترنس دیویز، لوسیل هادزیهالیوویچ یا لوران کانته و نامهای جدید با فیلمهایی مانند «ماه آبی» ساخته آلینا گریگور، «مانند بهشت» ساخته تی لیندبرگ و «آتش روی دشت» ساخته ژانگ جی که در بخش رقابتی هستند. ما همچنین یک لیست قوی از فیلمهای اسپانیایی داریم و خیلی خوشحالم که میبینم عناوین رقابتی تقریباً به برابری ۵۰ درصدی رسیدهاند و هفت عنوان توسط زنان و هشت عنوان توسط مردان کارگردانی شدهاند. سال گذشته، نخستین فیلم توسط یک زن یعنی «آغاز» به کارگردان دئا کولومبگاشویلی برنده جایزه صدف طلایی بهترین فیلم شد. او امسال رییس هیات داوران است.
نقش فستیوالهای فیلم در رسیدن به توازن جنسیتی در صنعت چیست؟
مشخص است که دسترسی زنان به صنعت هنوز کاری است که نیاز به پیشرفت دارد و ما باید هر کاری میتوانیم را برای تغییر انجام دهیم. اینکه خیلی از زنان در فستیوالهای امسال جایزه بردهاند نشان خوبی است اما هنوز کارهای زیادی باید انجام شود. بعضی جنبههای اصلی شامل برابری در کمیتههای انتخابی و کمک به استفاده از استعدادهای جدید مورد توجه است. یک مثال این امر در سن سباستین به فروم تهیه مشترک فیلم، بخش دانشجویان و بخش کارگردانان جدید مربوط میشود که آنجا ما مخصوصاً نسبت به دستیابی به برابری حساس هستیم و میخواهیم برای فیلمهای فعلی و آینده تغییر ایجاد کنیم.
اعلام اینکه جانی دپ جایزه افتخاری دونوستیا را دریافت میکند بحثبرانگیز شده. چرا شما تصمیم گرفتید جایزه را به او بدهید و تا چه حد انتظار این واکنش را داشتید؟
انتظار یک بحث و واکنش را داشتیم اما شاید نه در این حد. اما بیایید به یاد داشته باشیم که جانی دپ به خاطر هیچ نوع حمله یا خشونتی علیه زنان دستگیر، متهم یا محکوم نشده. من چیزی برای اضافه کردن ندارم. جای من نیست که قضاوت کنم او در زندگی چطور است، همانطور که نمیدانم در گذشته هم این جایزه به افرادی داده شده که در زندگی شخصیشان معصوم بودهاند. این جایزه برای به رسمیت شناختن مسیر حرفهای کاری اهدا میشود.
تنها چیزی که میتوانم درباره جانی دپ بگویم این است که برخورد با او به عنوان یک فرد حرفهای لذتبخش بوده، مانند زمانی که او سال گذشته به عنوان تهیهکننده «تکه طلا» جولین تمپل آمد. و اینکه او یک بازیگر به شدت با استعداد است، چیزی که او با کارهایش با تیم برتون گرفته تا مجموعه «دزدان دریایی کارائیب» و همکاری با مارلون براندو و نامهای بزرگ دیگر صنعت تا انتخابهای جالبش در تهیه فیلم ثابت کرده است. ما چند سال پیش به اهدای جایزه دونوستیا به او فکر کردیم و وقتی توانستیم سال گذشته او را ببینیم، شروع به صحبت درباره آن با جزییات بیشتر کردیم.
سن سباستین فستیوالی است که از انتخاب فیلمهای ساخت پلتفرمهای استریمینگ عقب نکشیده. درباره این چه چیزی میتوانید بگویید؟
ما بر اساس چیزی که خوشمان میآید انتخاب میکنیم، نه اینکه چه کسی آن را تهیه کرده و فرمت آن چیست. میتواند فیلم سینمایی یا سریال باشد، مانند «La Fortuna» ساخته آلخاندرو آمنابار (که در بخش انتخاب رسمی خارج از رقابت نمایش داده میشود). همین مسئله در مورد تهیهکنندگان هم صدق میکند چون آنها میتوانند شرکتهای مستقل یا پلتفرمهای استریمینگ باشند.
دوره امسال فستیوال نمایانگر نخستین باری است که یک فیلم ساخت نتفلیکس در بخش رقابتی نمایش داده میشود. این فیلم «کابوس» کلادیا یوسا است. در بخشهای موازی هم دو فیلم دیگر نتفلیکس یعنی «قدرت سگ» جین کمپیون و «دست خدا» پائولو سورنتینو و همچنین مستند «ولوت آندرگراند» ساخته تاد هینز برای اپل تیوی را داریم.
مهر