arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۸۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۸ - ۳۱ شهريور ۱۴۰۰

امیرعبداللهیان در دیدار با همتای آلمانی: دولت ایران وظیفه‌ای قطعی در اجرای بی کم و کاست مصوبه مجلس دارد

وزیر امور خارجه در دیدار با همتای آلمانی در نیویورک با بیان این‌که سیاست قطعی دولت جدید گره نزدن اقتصاد داخلی به برجام است، تصریح کرد: آمریکا باید بداند، همه بده بستان‌ها یک بار در مذاکرات برجام انجام شد ولذا مذاکرات وین نه برای توافقی جدید، بلکه برای اطمینان از بازگشت کامل و تضمین شده آمریکا به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: وزیر امور خارجه در دیدار با همتای آلمانی در نیویورک با بیان این‌که سیاست قطعی دولت جدید گره نزدن اقتصاد داخلی به برجام است، تصریح کرد: آمریکا باید بداند، همه بده بستان‌ها یک بار در مذاکرات برجام انجام شد ولذا مذاکرات وین نه برای توافقی جدید، بلکه برای اطمینان از بازگشت کامل و تضمین شده آمریکا به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای روز سه‌شنبه ۳۰ شهریور ماه خود با وزرای خارجه شرکت کننده در حاشیه هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، با «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان دیدار و در خصوص رئوس سیاست خارجی دولت جدید و موضوع برجام و ادامه مذاکرات وین گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

* سیاست قطعی دولت جدید گره نزدن اقتصاد داخلی به برجام است/ روابط اقتصادی و تجاری دو کشور به هیچ وجه راضی کننده نیست

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار ضمن تأکید بر اهمیت و ضرورت نتیجه محور بودن مذاکرات وین اظهار داشت: انتظار بر حق ملت ایران آن است که مزایای اقتصادی برجام که به دلیل بدعهدی طرف‌های مقابل تاکنون محقق نشده‌ است، این بار تضمین شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: آمریکا باید بداند، همه بده بستان‌ها یک بار در مذاکرات برجام انجام شد ولذا مذاکرات وین نه برای توافقی جدید، بلکه برای اطمینان از بازگشت کامل و تضمین شده آمریکا به تعهدات خودش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است.

وی یادآور شد: متاسفانه آنچه در سیاست‌های دولت فعلی آمریکا می‌بینیم ادامه روند و رویکرد دولت ترامپ در اعمال تحریم‌های غیرقانونی است.

امیرعبداللهیان در ادامه با تأکید بر این‌که دولت ایران وظیفه‌ای قطعی در اجرای بی کم و کاست مصوبه مجلس دارد، بهانه‌های مختلف اروپا برای عمل نکردن به تعهدات خود را غیر قابل قبول خواند و اضافه کرد: طرف مقابل باید با انعطاف لازم و درک شرایط جدید ناشی از شروع کار دولت سیزدهم به وین بیاید.

امیرعبداللهیان با اشاره به این‌که سیاست قطعی دولت جدید گره نزدن اقتصاد داخلی به برجام است، آمادگی تهران برای طراحی روابط مستقل از برجام را اعلام کرد.

وزیر خارجه تأکید کرد که روابط اقتصادی و تجاری دو کشور به هیچ وجه راضی کننده نیست و ضروری است برای بهبود این وضعیت چاره اندیشی شود.

* آلمان متعهد به برجام بوده و تمام تلاش‌های خود را برای حفظ و احیای آن انجام می‌دهد

وزیر خارجه آلمان نیز در این دیدار گفت که آلمان متعهد به برجام بوده و تمام تلاش‌های خود را برای حفظ و احیای آن انجام می‌دهد.

وزیرخارجه آلمان ضمن استقبال از توافق ایران و آژانس و سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، بر ضرورت تلاش همه طرف ها برای موفقیت مذاکرات وین تاکید کرد.

هایکو ماس با اشاره به اینکه اراده برلین بر ارتقای همه جانبه روابط است، وضعیت پایین‌تر از انتظار روابط تجاری و اقتصادی فعلی دو کشور را ناشی از شرایطی خواند که برخی از آنها در اختیار دو کشور نبوده است.

دو طرف همچنین در خصوص موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه افغانستان به تبادل نظر پرداختند و بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تأکید کردند.

نظرات بینندگان