arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۸۸۹۰
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۹ - ۳۱ شهريور ۱۴۰۰

رییس جمهور کره جنوبی: پیشنهاد می کنیم دو کره، آمریکا و چین، پایان رسمی جنگ کره را اعلام کنند

رییس جمهوری کره جنوبی سه شنبه شب در سخنرانی افتتاحیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل خواستار اعلام رسمی پایان جنگ دو کره با هدف پیشرفت در مذاکرات خلع سلاح هسته ای در شبه جزیره کره شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: رییس جمهوری کره جنوبی سه شنبه شب در سخنرانی افتتاحیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل خواستار اعلام رسمی پایان جنگ دو کره با هدف پیشرفت در مذاکرات خلع سلاح هسته ای در شبه جزیره کره شد.

به گزارش یونهاپ، «مون جائه این» در این نشست که به صورت زنده در مقر سازمان ملل در نیویورک سخن می گفت بار دیگر پیشنهاد کرد که دو کره، ایالات متحده و احتمالا چین، پایان رسمی جنگ کره در سال‌های ۱۹۵۰-۱۹۵۳ را اعلام کنند.

وی گفت: هنگامی که طرف‌های درگیر در جنگ کره با هم متحد شده و پایان جنگ را اعلام کنند می توانیم پیشرفت غیرقابل برگشت در خلع سلاح هسته ای داشته باشیم و عصر صلح کامل را آغاز کنیم.

رییس جمهوری کره جنوبی همچنین خواستار "از سرگیری سریع گفت و گو" بین دو کره و ایالات متحده و کره شمالی شد.

مون با اشاره به مجموعه ای از توافق نامه های بین کره ای و همچنین توافقنامه پیونگ یانگ و واشنگتن در سنگاپور در سال ۲۰۱۸ گفت: امیدوارم ببینم که شبه جزیره کره قدرت گفت و گو و همکاری در تقویت صلح را دارد.

مون هیچ اشاره ای به آزمایش های اخیر کره شمالی برای پرتاب موشک های بالستیک و کروز نکرد اما در عوض پیشنهاد از سرگیری برنامه ای بین کره ای برای اتحاد مجدد خانواده های جدا شده را داد.

وی اظهار داشت: با توجه به اشتیاق خانواده های جدا شده که در سنین بالا هستند نباید وقت را در پیشبرد دیدارهای مجدد آنها از دست دهیم.

رییس جمهوری کره جنوبی افزود که دو کره می توانند بار یکدیگر در پیمان های منطقه ای مانند همکاری شمال شرق آسیا به منظور امنیت سلامت همکاری کنند، که این امر باعث می شود آنها به طور موثرتری به بیماری های عفونی و بلایای طبیعی پاسخ دهند.

رهبران جهان صبح سه شنبه به وقت محلی زیر سایه محدودیت ها و تبعیض های کرونایی بصورت حضوری و مجازی در نیویورک گرد هم آمده اند تا در اجلاس سران هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کنند.

نظرات بینندگان