arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۸۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۰ - ۳۱ شهريور ۱۴۰۰

شی جین پینگ در سخنرانی ضبط شده برای سازمان ملل: چین هرگز به دیگران حمله یا قلدری نخواهد کرد / موفقیت یک کشور لزوماً به معنای شکست یک کشور دیگر نیست

رئیس جمهور چین شی جین پینگ در سخنرانی از پیش ضبط شده ای برای مجمع عمومی سازمان ملل گفت که چین هرگز به دیگران "حمله یا قلدری" نخواهد کرد و به دنبال هژمونی نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: رئیس جمهور چین شی جین پینگ در سخنرانی از پیش ضبط شده ای برای مجمع عمومی سازمان ملل گفت که چین هرگز به دیگران "حمله یا قلدری" نخواهد کرد و به دنبال هژمونی نیست.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، شی جین پینگ بر ضرورت رشد فراگیر ، همبستگی متقابل و حکومت جهانی بهتر بر اساس برابری تاکید کرد.

وی گفت که دخالت نظامی در کشورهای دیگر به نام دموکراسی تنها خسارت به بار می‌آورد. وی همچنین بر لزوم همکاری‌های برد-برد بین کشورهای جهان تاکید کرد.

وی سیاست چندجانبه گرایی کشورش را تکرار کرد و به رهبران جهان در سازمان ملل متحد گفت که اختلافات بین کشورها "باید از طریق گفتگو و همکاری حل و فصل شود".

اظهارات وی ساعاتی پس از آن صورت گرفت که جو بایدن ، رئیس جمهور آمریکا ، گفت که وی قصد راه اندازی "جنگ سرد جدید" را ندارد.

شی در سخنرانی از پیش ضبط شده خود گفت: موفقیت یک کشور لزوماً به معنای شکست یک کشور دیگر نیست. جهان به اندازه کافی بزرگ است که توسعه و پیشرفت مشترک همه کشورها را در بر می گیرد.

وی بدون اشاره مستقیم به ایالات متحده گفت: مداخله نظامی از خارج و به اصطلاح تغییرات دموکراتیک چیزی جز ضرر ندارد. جهان آنقدر بزرگ است که توسعه و پیشرفت مشترک همه کشورها را در خود جای می دهد. ما باید گفت وگوی فراگیر را به جای مقابله و محرومیت دنبال کنیم.

ارسال سخنرانی شی غیرمنتظره بود. برنامه های قبلی سخنرانان سازمان ملل نشان می داد که معاون نخست وزیر چین بعد از ظهر جمعه سخنرانی می کند. اما تصمیم برای سخنرانی مقام اول کشور ، زمان سخنرانی او را به روز اول مجمع عمومی رساند.

او همچنین گفت که چین منابع مالی پروژه های زغال سنگ در خارج از کشور را متوقف می کند و به منبع اصلی حمایت از انرژی کثیف که به تغییرات آب و هوایی کمک می کند پایان می دهد.

او قول داد که تلاش ها را برای کمک به جهان در مبارزه با بحران آب و هوا تسریع می کند. او گفت: چین حمایت خود را از سایر کشورهای در حال توسعه در زمینه توسعه انرژی سبز و کربن کم افزایش می دهد و پروژه های جدید تولید نیروی زغال سنگ در خارج از کشور را ایجاد نخواهد کرد.

شی گفت: "ما باید محرک های جدید رشد را در دوران پس از کووید پرورش دهیم و به طور مشترک به پیشرفت جهشی دست یابیم و به هماهنگی بین انسان و طبیعت متعهد بمانیم.

وی همچنین وعده داد که چین تا سال ۲۰۳۰ به اوج مصرف زغال سنگ می رسد ، تا سال ۲۰۶۰ به کربن خنثی می رسد و ۳ میلیارد دلار برای کشورهای در حال توسعه برای Covid-۱۹ و کمک های اقتصادی در سه سال آینده ارائه می دهد.

او همچنین گفت که چین در نظر دارد ۲ میلیارد دوز واکسن کرونا را در پایان امسال در بحبوحه همه گیری جهانی در اختیار جهان قرار دهد.

رهبر چین افزود: علاوه بر اهداء ۱۰۰ میلیون دلار به کوواکس چین ، ۱۰۰ میلیون واکسن کرونا را در طول سال جاری به کشورهای در حال توسعه اهدا خواهد کرد.

نظرات بینندگان