arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۸۹۵۸
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۳ - ۳۱ شهريور ۱۴۰۰

شاخص کل بورس، امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۰

بورس اوراق بهادار تهران این هفته عملکرد خوبی از خود به جا نگذاشت، به گونه‌ای که امروز هم گرچه در ابتدای ساعات معاملات روند رو به رشد به خود گرفت، اما بعد از آن دچار نوسان شد و در نهایت با کاهش ۴۸۳۴ واحد به رقم یک میلیون و ۳۸۶ هزار و ۴۰۱ واحد رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: شاخص بورس تهران در پایان معاملات امروز در یک روند نوسانی با کاهش ۴۸۳۴ واحد همراه شد.

بورس اوراق بهادار تهران این هفته عملکرد خوبی از خود به جا نگذاشت، به گونه‌ای که امروز هم گرچه در ابتدای ساعات معاملات روند رو به رشد به خود گرفت، اما بعد از آن دچار نوسان شد و در نهایت با کاهش ۴۸۳۴ واحد به رقم یک میلیون و ۳۸۶ هزار و ۴۰۱ واحد رسید.

همچنین شاخص کل بورس با معیار هموزن امروز با کاهش ۶۰۲۳ واحد به ۴۱۵ هزار و ۴۹۵ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۵۷۱ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز در بورس تهران بیش از ۷.۹ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۱.۵ میلیون نوبت معامله و به ارزش ۷۰۲۵ میلیارد تومان داد و ستد کردند. همچنین امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی هر کدام ۳۵ صدم درصد کاهش یافتند.

اما این دو شاخص با معیار هموزن با ۱.۴ درصد کاهش همراه شدند. شاخص آزاد شناور ۳۶ صدم درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس ۲ دهم درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس ۵۲ صدم درصد کاهش یافت.

امروز نماد‌های پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی و پالایش نفت بندرعباس بیشترین اثر افزایشی بر شاخص بورس را داشتند و نماد‌های پتروشیمی پارس، شستا و فولاد خوزستان بیشترین اثر کاهشی بر شاخص بورس را داشتند.

در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل با ریزش ۱۵۷ واحد به رقم ۲۰ هزار و ۵۶۴ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۱۴۸ هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه فرابورس به بیش از ۳۷۵ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز بیش از ۴ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۱.۴ میلیون فقره معامله و به ارزش ۷۳۱۵ میلیارد تومان داد و ستد کردند که با این حساب ارزش معاملات بورس و فرابورس امروز از ۱۴ هزار میلیارد تومان هم فراتر رفت.

امروز نماد‌های پلیمر آریاساسول و هلدینگ گردشگری سمگا بیشترین اثر افزایشی بر شاخص فرابورس را داشتند و نماد‌های بیمه پاسارگاد و جهان فولاد سیرجان، فولاد هرمزگان، صنعتی مینو و فرابورس ایرانبیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را داشتند.

به گفته برخی کارشناسان از دلایل مهم ریزش شاخص بورس کاهش نرخ دلار در بازار آزاد که به حدود ۲۶ هزار و ۶۵۰ تومان رسیده، همچنین رفتار هیجانی سهامداران خرد و نیز عدم حمایت دولت از بازار و مباحثی مانند قیمت گذاری محصولات سیمان یا فولاد و خودرو در بازار از دلایل مهم ریزش شاخص بورس است.

با توجه به اینکه قرار است بازار سرمایه به یکی از محل‌های تامین مالی برای سرمایه‌گذاری تبدیل شود، دولت باید به صورت اصولی از سرمایه‌گذاری در بورس حمایت کند و قوانین حضور سرمایه‌گذاران و مردم در بورس تغییر کند، زیرا اگر پول‌های سرگردان از بورس خارج شوند، به بازار مسکن، سکه، دلار و حتی ارز‌های مجازی می‌روند که معلوم نیست چه سرنوشتی پیدا کند و باعث تورم می‌شود، اما اگر پول‌های مردم در شرکت‌های بورسی و فرابورسی سرمایه‌گذاری شود امید می‌رود درصدی از این معاملات به تولید رسوخ پیدا کند و باعث شفافیت بازار، نقدشوندگی، مشارکت مردم در اقتصاد و حمایت از تولید شود.

نظرات بینندگان