arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۹۰۹۰
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۰ - ۰۱ مهر ۱۴۰۰

دمشق خواستار خروج نیروهای ترکیه از سوریه شد

فیصل مقداد حضور نیروهای ترکیه در سوریه را اقدام اشغالگرانه خواند و خواستار خروج فوری این نیروها از خاک کشورش شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: فیصل مقداد حضور نیروهای ترکیه در سوریه را اقدام اشغالگرانه خواند و خواستار خروج فوری این نیروها از خاک کشورش شد.

وزیر امورخارجه سوریه در گفت وگوی اختصاصی با خبرگزاری "اسپوتنیک" روسیه، خاطر نشان کرد: عامل اصلی تشدید درگیری‌ها در ادلب [شمال غرب سوریه] اشغالگری ترکیه و حمایت آنکارا از گروه‌های تروریستی در آنجاست.

وی تأکید کرد، ترکیه باید فورا نیروهایش را از سوریه خارج کرده و جامعه جهانی نیز از تلاش‌های دمشق برای آزادسازی خاک سوریه در شمال این کشور حمایت کند.

ارتش ترکیه از سال ٢٠١۶ به این طرف در ۲ عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دیماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷)، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای الباب، اعزاز و جرابلس را تصرف کرد.

آنکارا در ۲۵ مهرماه ۹۸ نیز برای عقب راندن شبه نظامیان کرد سوریه موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوری» از مناطق مرزی الرقه والحسکه سوریه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد که این عملیات یک هفته‌ای، پس از توافق آتش بس میان آنکارا و واشنگتن متوقف شد و ترکیه به شبه نظامیان کُرد سوریه ۵ روز مهلت داد که تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

المقداد در ادامه با بیان اینکه تحریم‌های تحمیلی آمریکا و اقدامات یکجانبه واشنگتن ملت سوریه را در مضیقه قرار داده است، از سازمان ملل خواست که ضمن ایفای نقش خود در این خصوص حافظ منشور این سازمان و مبانی اصلی آن باشد.

المقداد از دیدار احتمالی خود با سرگئی لاوروف همتای روسی خود در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک خبر داد و افزود، در این دیدار قرار است روابط ویژه روسیه و سوریه، هماهنگی میان دو کشور و سازمان ملل متحد و دیگر تحولات منطقه مورد بررسی قرار گیرد.

نظرات بینندگان