arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۹۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۵ - ۰۱ مهر ۱۴۰۰

تاکید وزرای خارجه انگلیس و روسیه بر ضرورت بازگشت ایران به مذاکرات وین

وزرای امور خارجه انگلیس و روسیه در دیداری در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به موضوعات مختلفی از جمله از سرگیری مذاکرات احیای توتفق هسته ای در وین پرداختند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: وزرای امور خارجه انگلیس و روسیه در دیداری در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به موضوعات مختلفی از جمله از سرگیری مذاکرات احیای توتفق هسته ای در وین پرداختند.

پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه انگلیس در بیانیه ای از دیدار وزرای خارجه انگلیس و روسیه در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل خبر داده و اعلام کرد: لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پیش از نشست وزرای امور خارجه گروه P۵ که از طرف انگلیس برگزار می شود، دیدار کردند. 

این بیانیه می افزاید: آنها درباره ضرورت بازگشت ایران به مذاکرات هسته ای گفت و گو کردند. وزرای خارجه دو کشور همچنین درباره موضوع امنیت در افغانستان، از جمله ضرورت تشکیل دولتی فراگیر توسط طالبان گفت و گو کردند. 
طبق این بیانیه، وزرای امور خارجه دو کشور، نسبت با برگزاری بیست و ششمین کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در ماه نوامبر در گلاسگو ابراز امیدواری کردند. 

بر اساس این گزارش، تاکید وزرای خارجه این دو کشور بر لزوم بازگشت ایران به مذاکرات وین در پی این مطرح می شود که قدرت های جهانی تا کنون شش دور مذاکرات را پیرامون احیای توافق هسته ای در وین برگزار کرده اند. این مذاکرات میان ایران و دیگر اعضای کمیسیون مشترک برجام و با حضور آمریکا درمحل مذاکرات برگزار شد. البته ایران و آمریکا و ایران مذاکرات مستقیمی نداشتند و تنها از طریق نمایندگان دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات در جریان مواضع یکدیگر قرار می گرفتند. 

برگزاری دور هفتم این مذاکرات تا پس از تشکیل دولت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به تاخیر افتاد. زمان دقیق از سرگیری مذاکرات مشخص نیست، اما ایران اخیرا گفته است که این مذاکرات می تواند ظرف چند هفته آتی از سر گرفته شود. 

نظرات بینندگان