arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۹۱۷۹
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۸ - ۰۱ مهر ۱۴۰۰

آمادگی ایتالیا برای ارسال کمک جهت واکسیناسیون پناهجویان افغانستانی در ایران

وزیر امور خارجه ایران و وزیر خارجه ایتالیا در خصوص روابط سیاسی و اقتصادی دوجانبه و شرایط افغانستان به بحث و تبادل نظر پرداختند. وزیر خارجه ایتالیا با تشکر از اقدامات ایران جهت کمک به خروج اتباع باقی‌مانده ایتالیا از افغانستان، برای ارسال کمک جهت واکسیناسیون آوارگان و پناهجویان افغانستانی در ایران اعلام آمادگی کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه ایران و وزیر خارجه ایتالیا در خصوص روابط سیاسی و اقتصادی دوجانبه و شرایط افغانستان به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و لوئیجی دی مایو وزیر خارجه ایتالیا صبح امروز در نشستی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص روابط سیاسی و اقتصادی دوجانبه و شرایط افغانستان به بحث و تبادل نظر پرداختند.

وزیر امور خارجه ایران در این نشست ضمن ابراز خرسندی از مسیر خوب روابط دوجانبه ایران و ایتالیا، تاریخ ۱۶۰ ساله این روابط را نشاندهنده عمق رابطه دو کشور دانست و تصریح کرد که دولت جدید جمهوری اسلامی ایران مایل است تا روابط را در بالاترین سطح با ایتالیا دنبال کند.

وی همچنین با اشاره به این‌که «در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری نظیر صنعت، کشاورزی، علم و فناوری و گردشگری ظرفیت‌های فراوانی برای همکاری دو کشور وجود دارد»، تأکید کرد که باید با حمایت از فعالیت شرکت‌های کوچک و متوسط (SME)، زمینه را برای افزایش ارتباط تجار و بخش خصوصی دو کشور فراهم کرد.

وزیر امور خارجه ایران با بیان این‌که «برخی از کشورهای اروپایی خود را از بازار بزرگ ایران محروم کرده‌اند»، ابراز امیدواری کرد که همکاری نزدیک ایران و ایتالیا در آینده ادامه و گسترش یابد.

امیرعبداللهیان برقراری پروازهای بیشتر و فعالیت خطوط هوایی ایتالیا میان دو کشور را یکی از اقداماتی دانست که می‌تواند به تسهیل روابط منجر شود.

در ادامه این نشست، وزیر خارجه ایتالیا روابط دو کشور را بسیار مهم توصیف کرد، و لذا لازم است انرژی بیشتری به روابط تزریق شود.

دی مایو با بیان این‌که «این کشور به دنبال منظم‌تر کردن رایزنی‌های دو طرف است»، پیشنهاد کرد که میان ایران و ایتالیا پروژه‌های مشترکی تعریف شود که ابعاد فرهنگی روابط و تمدن باستانی دو کشور در آن محوریت داشته باشد.

وزیر خارجه ایتالیا ضمن استقبال از افزایش پروازها میان دو کشور عنوان کرد که لازم است تا ابعاد فنی و تجاری این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

دی مایو با بیان این‌که «سفارتخانه‌های دو کشور در سطوح مختلف در حال فعالیت هستند»، گفت سفارتخانه‌ها می‌توانند جهت رایزنی‌های بیشتر برنامه‌ریزی کنند.

در این نشست طرفین در خصوص آخرین تحولات افغانستان نیز به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

وزیر خارجه ایتالیا با تشکر از اقدامات ایران جهت کمک به خروج اتباع باقی‌مانده ایتالیا از افغانستان، برای ارسال کمک جهت واکسیناسیون آوارگان و پناهجویان افغانستانی در ایران اعلام آمادگی کرد.

دی مایو بحران افغانستان را دارای تبعاتی دامنه‌دار برای جهان دانست و گفت ضروری است که رایزنی‌ها در این خصوص، در سطوح محتلف ادامه بابد.

نظرات بینندگان