arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۹۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۹ - ۰۱ مهر ۱۴۰۰

ادمه جنجال لغو فروش زیردریایی‌های اتمی؛ دستور فرانسه به مقامات دولتی: انتقام بگیرید

فرانسه به مقامات دولتی خود دستور داده است تا به دلیل کنار گذاشته شدن این کشور از قرارداد فروش ۵۶ میلیارد یورویی زیردریایی، از استرالیا، آمریکا و بریتانیا انتقام بگیرند.در میانه دعواهای سیاسی فرانسه با چند کشور هم‌پیمانش، شرکت فرانسوی ناوال هم که سازنده زیردریایی و طرف معامله استرالیا در قرارداد جنجالی فسخ شده است، اعلام کرد که در پی وصول غرامت از طرف استرالیایی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: فرانسه به مقامات دولتی خود دستور داده است تا به دلیل کنار گذاشته شدن این کشور از قرارداد فروش ۵۶ میلیارد یورویی زیردریایی، از استرالیا، آمریکا و بریتانیا انتقام بگیرند.

استرالیا در حالی که برای جایگزینی زیردریایی‌های فرسوده خود و خریدن ۱۲ فروند زیردریایی دیزلی با قابلیت تجهیز به پیشرانه اتمی قرارداد بزرگی با فرانسه بسته بود، با امضای قرارداد مشابه دیگری موسوم به «آکوس» با آمریکا و بریتانیا، به طور ناگهانی معامله با فرانسه را فسخ کرد. قرارداد استرالیا با فرانسه که «قرارداد قرن» خوانده می‌شود در سال ۲۰۱۶ به امضا رسیده بود.

فرانسه با اعتراض شدید به رفتار این سه کشور که آن را «خنجر از پشت» تعبیر کرد، در جریان تنش دیپلماتیک بی‌پیشینه، سفیران خود را از کانبرا، واشنگتن و لندن فراخواند.

موضوع برنامه انتقام فرانسه را یک مقام فرانسوی اوایل این هفته به پایگاه رسانه‌ای پولیتیکو آمریکا اعلام کرده است.

به گزارش شبکه بلومبرگ، همزمان اعضای اتحادیه اروپا در همبستگی با فرانسه موافقت خود را برای به تعویق انداحتن مذاکرات تجاری با آمریکا که برای هفته اینده پیش‌بینی شده بود، اعلام کردند.

روزنامه تلگراف هم نوشته است که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا از واکنش خشمگینانه فرانسه به قرارداد أکوس «شگفت‌زده» شده‌اند.


بایدن و ماکرون روز چهارشنبه برای نخستین بار از زمان اعلام امضای قرارداد آکوس، تلفنی با یکدیگر صحبت کردند.

بر اساس بیانیه مشترکی که پس از گفتگوی رهبران آمریکا و فرانسه منتشر شد، ظاهرا کاخ سفید پذیرفته است که قبل از اعلام مشارکت اوکوس باید با ماکرون مشورت می کرد و گفته است که بایدن ماه آینده در اروپا با او ملاقات می‌کند.

ناوال غرامت می‌گیرد

در میانه دعواهای سیاسی فرانسه با چند کشور هم‌پیمانش، شرکت فرانسوی ناوال هم که سازنده زیردریایی و طرف معامله استرالیا در قرارداد جنجالی فسخ شده است، اعلام کرد که در پی وصول غرامت از طرف استرالیایی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ناوال گفته است که در هفته‌های آتی فاکتور مفصل و دقیق غرامتی را که باید از استرالیا به خاطر فسخ قرارداد بگیرد به کانبرا خواهد فرستاد. استرالیا پیش از این گفته بود که ناوال در ساخت زیردریایی‌‌های سفارش داده شده بسیار از برنامه عقب بوده و هزینه‌ها را افزایش داده است.

شرکت ناوال می‌گوید که از با لغو برنامه فروش زیردریایی به استرالیا ضربه بزرگی خورده، اما ورشکست نمی‌شود زیرا این قرارداد تنها ۱۰ درصد از گردش مالی این شرکت را تشکیل می‌دهد.

نظرات بینندگان